Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Karol Csontó: Manažovanie futbalistov je ako manželstvo

Karol Csontó je medzinárodne úspešný futbalový manažér. Jeho agentúra Stars & Friends má pobočky v desiatich krajinách a realizovala napríklad lukratívne prestupy Petra Čecha do londýnskeho Arsenalu či Martina Škrtela do FC Liverpool. Len vlani sa podpísala pod 55 transferov, čo ju radí na vrchol aj v celosvetovom meradle.

11.10.2015, 19:00 | Ľuboslav Kačalka | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

„Dá sa povedať, že som lepší manažér, ako som bol hráč,“ hovorí o sebe. S aktívnou hráčskou kariérou skončil v 22 rokoch a už ako futbalista sa čoraz viac zaujímal o ekonomické vzťahy. Študoval Ekonomickú univerzitu a spoluhráčom pomáhal vypĺňať daňové priznania, neskôr radil v investovaní. Postupne pomáhal aj pri transferoch. Dnes už hráčom poskytuje komplexný servis.

Manažér roka je tradičné ocenenie udeľované týždenníkom TREND už od roku 2005. Desiatku nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra spolu s čitateľmi TRENDU a TREND.sk.

Profily nominovaných sme uverejňovali postupne od 20. augusta. Hlasovanie v 11. ročníku ankety bolo spustené 21. októbra a skončí sa 4. novembra. Víťaza vyhlásime 10. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2015.

Rozhodnite o Manažérovi roka 2015 - hlasovanie je spustené

KPMG
Havel Holásek Partners
Johnnie Walker
Marco Mirelli

Zo skúseností vraví, že agent je často zodpovedný za celú hráčovu kariéru: „Samotní futbalisti nemajú časovú kapacitu na hľadanie si dobrého angažmánu, spravidla sa nevyznajú na trhu, nevedia, ktoré kluby hľadajú hráčov, nepoznajú finančné možnosti klubov či spôsoby odmeňovania.“ Preto je pre nich výhodné, ak ich zastupuje agent. S istou dávkou nadľahčenia by sa dalo povedať, že kluby nemajú agentov príliš rady, lebo ich úlohou je dohodnúť čo najvýhodnejšie podmienky pre hráča.

Na druhej strane môžu agenti zastupovať aj kluby. „Naša agentúra je pripravená podať klubom rôznej úrovne presné informácie o talentovaných futbalistoch z desiatich-dvanástich krajín, v ktorých pôsobíme.“ Tie nemajú predstavu o všetkých talentoch v týchto štátoch.

Neprehliadnite

Má to svoje špecifiká

Medzinárodne pôsobiaci futbalový agent musí mať neustále na pamäti regionálne špecifiká a kultúrne rozdiely. „Potrebujete si dávať pozor, aby ste partnerov niečím neurazili. Lebo ak raz odídu od rokovacieho stola, môže sa stať, že sa už nikdy nevrátia,“ upozorňuje K. Csontó a dodáva, že je dôležité vedieť, kedy podanie ruky môže znamenať definitívnu dohodu na podmienkach obchodu.

„Keď vám v Rusku či na Ukrajine prezident klubu podá ruku, znamená to, že to platí a ak neskôr chcete niečo zmeniť, riskujete, že obchod môže padnúť. V Turecku sa uplatňuje iná mentalita obchodovania, tam sa podmienky menia a obchod sa vyvíja do poslednej možnej chvíle, často to pripomína bazár.“ Vo všetkých prípadoch však platí, že transfer je hotový, až keď prešiel cez medzinárodný internetový systém TMS.

Zaujímavým prípadom bol prestup Andrija Jarmolenka z Dynama Kyjev do Evertonu. „Išlo o transfer na úrovni 35 miliónov eur. Takmer šesť hodín som zástupcov Evertonu pripravoval na stretnutie. Vysvetľoval som im rozdiely medzi obchodovaním ukrajinských oligarchov a zaužívanými anglickými konzervatívnymi postupmi.

Verili sme, že na konci rokovania si na znak dohovoru podáme ruky so zástupcami Kyjeva a obchod bude fixne dohovorený,“ spomína K. Csontó. „Majiteľ Dynama Kyjev však ruku nakoniec nepodal. Bolo asi týždeň do ukončenia prestupového termínu a mali sme indície, že by sa mohla pokúsiť hráča angažovať FC Barcelona alebo Bayern Mníchov.“

Ako vysvetľuje šéf Stars & Friends, nepodanie ruky znamenalo, že transfer je síce predrokovaný, nie však uzatvorený. Dynamo Kyjev si nechávalo otvorené vrátka. „Nakoniec sa Kyjev rozhodol hráča nepredať vôbec, napriek tomu, že mal s Dynamom podpísanú už len ročnú zmluvu. S určitosťou môžem povedať, že toto by sa na inom trhu ako ukrajinskom či ruskom nestalo.“

Veľa západoeurópskych klubov má podľa K. Csontóa obrovský rešpekt voči Turecku a Rusku, lebo nepoznajú ich mentalitu. Agentúre zo Slovenska môže čiastočne pomôcť lokalizácia. Bývalá krajina východného bloku sa úspešne integrovala do vyspelej Európy a dnes je mostom medzi Západom a Východom. To však neznamená, že si úspech netreba zaslúžiť: „Keď sa chcete zo Slovenska presadiť v medzinárodnom obchode, potrebujete ponúknuť partnerom pridanú hodnotu, ktorú na svojom trhu nenachádzajú. Potom vás budú akceptovať,“ pripomína.

K novým akvizíciám medzi hráčmi mu pomáhajú aj referencie. Tie má v úspešných prestupoch Petra Čecha, Martina Škrtela či Juraja Kucku. Ako však dodáva, „nakoniec je to vo veľkej miere aj otázka vzájomných sympatií, aby vám hráč dal dôveru manažovať jeho kariéru“. Hodnotu hráčov, ktorých dnes zastupujú, odhaduje K. Csontó na tristo miliónov eur.

Manažér tímu

V súčasnosti už nie je úlohou šéfa Stars & Friends len organizovať prestupy, ale najmä riadiť celý tím. „Musím sa snažiť, aby jednotlivé oddelenia fungovali. Aby sme našli tých najlepších ľudí na marketing, skauting, predaj a ďalšie činnosti. To už nie je o agentovi, ale o o tímovej práci.“

Odštartovali síce na Slovensku, domáci trh však po piatich rokoch diametrálne prerástli. „Začal som dávať dokopy medzinárodný tím, ktorý by staval na našich skúsenostiach.“ Dnes má agentúra pobočky v desiatich štátoch a zamestnáva viac ako sto ľudí.

V jednotlivých krajinách dávajú šancu najmä miestnym. „Sú to ľudia, ktorí tam žijú a poznajú tamojšiu mentalitu. Je iné pracovať na tureckom alebo na ruskom trhu ako v Nemecku alebo vo Veľkej Británii. Ale všade potrebujete ľudí, ktorí sa vyznajú a majú kontakty.“

Napriek potrebe poznať lokálne špecifiká vyžaduje od svojich ľudí uvažovanie na medzinárodnej úrovni. „Stalo sa nám v Chorvátsku alebo v Nórsku, že sme zamestnali nového skauta – ktorý nám volal, že našiel fantastického hráča. No ale čo je fantastický hráč? Nie je fantastický iba na národnej úrovni?“ K. Csontó vysvetľuje, že ich skauti musia vidieť aspoň päťdesiat zápasov medzinárodnej úrovne, aby vedeli hľadať hráčov na špičkovej úrovni.

Pre kvalitného agenta je dôležité udržať krok s futbalistom. „Je veľa prípadov, keď začínate hráča manažovať ako osemnásťročného, posuniete ho do Nórska, potom do Nemecka, následne do anglickej Premier League. Ak však rastie rýchlejšie ako vy, je veľmi ťažké ho udržať,“ upozorňuje a dodáva, že jeho úlohou nie je pritakávať športovcom, ale povedať im svoj názor.

„Rozhodnutie je vždy na hráčoch, ale musíte byť ich partnerom, aby ste ich mohli manažovať. Musia vás rešpektovať. Manažovanie je ako manželstvo. S Jurajom Kuckom, Martinom Škrtelom alebo Robom Vittekom som mal veľakrát rozdielny názor.“

Novú možnosť pre svoj biznis vidí v takzvaných transferových právach. Podnikať v tomto segmente nie je jednoduché aj vzhľadom na súčasnú legislatívu. Aj preto nedávno kúpili známy rakúsky klub LASK Linz. „Sila agentúry je aj v tom, že sama dokáže kúpiť hráča a umožní mu hosťovať v inom klube, pričom nový klub za hosťovanie nemusí platiť.“ Ak sa osvedčí, klub si ho môže kúpiť neskôr.

Práve takáto šanca môže byť pre hráča zlomová v jeho kariére. A aj v ich klube majú vysoké ambície. „Minulý rok nám ušla postupová priečka do najvyššej rakúskej súťaže, ale tento rok chceme postúpiť.“

Služby pre futbalistov

Samotná agentúra dnes poskytuje pre hráčov komplexné služby. K. Csontó hovorí o troch pilieroch. O skautingu, teda vyhľadávaní talentovaných hráčov, plnohodnotnom servise a následných transferoch. Služby agentúry sa líšia od veku hráča aj individuálnych potrieb. Mladým talentom poskytujú napríklad zadarmo výstroj. Ak hráči potrebujú, majú možnosť využiť služby lekárov, fyzioterapeutov, masérov, odborníkov na výživu či kondičných trénerov.

Hráčom na špičkovej úrovni ponúkajú širší servis. Najmä pokiaľ ide o reklamné a marketingové zmluvy. Futbalisti v rámci agentúry presne vedia, koho majú zavolať, pokiaľ ide o profesionálnu zmluvu, komu kvôli marketingu a kto im poradí s poistkou. „Niekedy naozaj nemôžete vyriešiť situáciu každého športovca, ale hráč musí vedieť, že ste pre neho urobili maximum, aj keď niekedy prestup jednoducho nevyjde.“

Karol Csontó (41)

Zdroj: Maňo Štrauch

Je zakladateľom a konateľom medzinárodnej futbalovej agentúry Stars & Friends a stále aktívny futbalový agent. Absolvoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave, odbor obchod a marketing. V roku 2001 zrealizoval svoj prvý veľký transfer, keď predal Szilárda Németha do FC Middlesborough.

O pár rokov neskôr založil futbalovú agentúru Stars & Friends. V roku 2006 sa stal aj majoritným vlastníkom najväčšej českej športovej agentúry Sport Invest International. So svojimi požiadavkami sa na ňho obracajú aj kluby FC Liverpool. Manchester City či Fenerbahce Istanbul. Je predsedom správnej rady Nadácie Stars & Friends a spolumajiteľom spoločnosti Alo Diamonds.

Polyglot vo futbale

Ovládate sedem jazykov, je to nevyhnutné?

Pre mňa je to prirodzená vec. Tento biznis je špecifický. Pokiaľ nerozprávate napríklad po rusky alebo turecky, tak sa vám robí biznis v týchto krajinách ťažšie. Na každom trhu sa snažím dorozumieť s trénermi a manažérmi v ich jazyku. Ovládať jazyk danej krajiny vám umožňuje úspešnejšie sa etablovať na konkrétnom trhu. Angličtina je síce najdôležitejšia, ale naši ľudia i ja sa musíme neustále zdokonaľovať a učiť sa nové jazyky.

Čo je momentálne na vašom zozname úloh?

Musím sa zdokonaliť v turečtine, nasledovať bude španielčina.

Ktoré nové trhy, a teda aj jazyky sú z vášho pohľadu najperspektívnejšie?

Ako vidíte, trhy sa vyvíjajú nekontrolovateľne. Nič by nás nemalo prekvapiť a musíme vedieť rýchlo reagovať. Za veľmi zaujímavý považujem trh USA. Momentálne chodí do Ameriky ešte málo hráčov, lebo tam majú prísny systém platobných stropov. Klub môže angažovať len troch hráčov s neobmedzenými platmi a pre ostatných platia stropy na úrovni 200- až 300-tisíc dolárov ročne.

Pokiaľ uvoľnia stropy napríklad na 600- až 700-tisíc, hneď sa zmení záujem o zámorie a tamojšia liga bude znamenať obrovskú konkurenciu pre európsky trh. Za ďalšie potenciálne zaujímavé trhy považujem Čínu a arabský svet. Dnes tam ešte futbal kvalitou nie je na úrovni Európy, ale progres sa očakáva aj vďaka obrovským investíciám.

Partneri projektu:

Official image partner:

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 40/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Manažér roka 2015

Tagy futbal, Manažér roka 2015

Diskusia (0 reakcií)