Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Trh s príchuťou druhej triedy

Stačí zájsť niekoľko kilometrov za rakúske hranice a racionálne uvažujúci Slovák nadobudne neodbytný pocit, že doma je spotrebiteľom druhej kategórie. Pestrejší výber v obchodoch, kvalitnejšia zostava surovín v tých istých značkových potravinách a niekedy dokonca za výhodnejšie ceny. Nadnárodné koncerny si obľúbili manévrovanie a ohýbanie receptúr s tradičnou odvolávkou na špecifiká konkrétnych trhov. Akurát v konečnom výsledku to často vyznie tak, že slovenský zákazník sa cíti ako vagón odstavený na vedľajšej koľaji.

07.11.2015, 05:00 | Marek Legéň | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Prečo potravinárske koncerny upravujú zloženie známych brandov a východné trhy pri tom ťahajú za kratší koniec? Dostáva sa na slovenské regály nižšia kvalita, niekedy dokonca za vyššie ceny? Akú úlohu zohráva pri nastavovaní šírky sortimentu v obchodoch veľkosť trhu? Aj na tieto otázky hľadal TREND odpovede.

Začínam mať už dosť nekvalitných potravín na Slovensku. Zelenina a mäso na zaplakanie, čerstvé produkty úbohej kvality, zlý výber. Mnohé potraviny svetových značiek sú vyrobené v Poľsku, presladené, preéčkované, úplne inak chutiace, ako si pamätám z čias, keď sme žili ďaleko na západe.

Vedeli by ste poradiť, kam za nákupmi potravín do Rakúska? Chcem tam ísť výslovne za kvalitou a lepším výberom. Tento príspevok z internetového diskusného fóra verne odráža postoj slovenskej strednej triedy k ponuke obchodov na domácom trhu. Bežný slovenský zákazník priveľmi nerieši zloženie či pôvod tovaru, zaujíma ho predovšetkým cena. Spotrebitelia, ktorí zaťažujú misky váh aj kvalitou, sa však neraz rozčertia.

Neprehliadnite

Nie je trh ako trh

Premenlivá kvalita na rôznych trhoch, hoci aj v prípade notoricky známych svetových značiek, je najcitlivejšie vnímaná pri potravinách. A tak je ich zloženie pod intenzívnejšou paľbou otázok. Kritika sa nevyhýba ani jednej z najrozšírenejších značiek sladeného nápoja, obľúbeného aj vo vrchných poschodiach slovenskej politiky.

Coca-Cola tvrdí, že receptúra jej klasického nápoja je všade vo svete rovnaká. Akurát pri výrobe siaha po dostupných lokálnych surovinách. Pre niektoré trhy, vrátane slovenského, používa alternatívne sladidlo glukózovo-fruktózový sirup vyrábaný z kukurice, teda izoglukózu. Jej dodávateľom pre Slovensko je spoločnosť Tate & Lyle z Bolerázu.

„Výrobky vyrobené u nás sú v najväčšej miere určené pre slovenský trh a hlavnou krajinou pre export je Česko. V súčasnosti do krajín ako Rakúsko alebo Nemecko naše výrobky nevyvážame,“ približuje Marian Pavelka, riaditeľ pre vonkajšie vzťahy spoločnosti Coca-Cola HBC Slovenská republika. Izoglukózu podľa neho koncern používa tiež napríklad v Spojených štátoch, kde nápoj vznikol, alebo v Španielsku, Bulharsku či susednom Česku.

Práve na spracúvanie izoglukózy bol koncom minulého tisícročia technologicky prispôsobený výrobný závod Coca-Coly v Lúke pri Piešťanoch. Spoločnosť minulý týždeň oznámila, že ho z dôvodu optimalizácie nákladov na jar zatvorí a produkciu presťahuje do Rakúska. Skupina má v strednej Európe poltucet výrobných závodov.

Nákladové kľučky

Proti izoglukóze často zaznieva výhrada, že je to menej hodnotná náhrada cukru. Nejeden spotrebiteľ odprisahá, že Coca-Cola s „pravým“ cukrom (sacharózou, ktorá pochádza z cukrovej repy alebo trstiny) chutí lepšie. Výrobca sa bráni, že izoglukóza a sacharóza sú prakticky porovnateľné suroviny, nutrične takmer ekvivalentné so skoro identickým zložením a rovnocennými chuťovými vlastnosťami.

„Použitie izoglukózy a sacharózy bežný spotrebiteľ nemôže v chuti identifikovať,“ tvrdí M. Pavelka. Podľa Coca-Coly treba za širším využitím izoglukózy hľadať nastavenie trhového režimu s cukrom, ktorý zhruba na prelome milénia výrazne obmedzoval konkurencieschopnosť na trhu. „Okrem toho izoglukóza sa vyrába v tekutej forme a odpadá tu energeticky náročný proces rozpúšťania z pevnej formy. Je tiež menej náročná na manipuláciu a skladovanie,“ vysvetľuje M. Pavelka.

Coca-Cola sa však

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma - čo nakupujú Slováci

Tagy potravinársky priemysel, potraviny

Súvisiace články

Obmeny v zložení potravín sú nefér

Obmeny v zložení potravín sú nefér Nájdete v TRENDE

Ak chce niekto vyrábať potraviny podľa regionálnych špecifík, nech urobí úplne nový brand, hovorí odborníčka na kvalitu potravín Katarína Fašiangová

Šimon Šicko: Pixel nie je o peniazoch

Obchvat Bratislavy zúžili, podmienky zatajili

Bývalého pluskára zlákalo víno

Best Western možno na Slovensku skončí

Diskusia (0 reakcií)