Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šrámek z Decodomu: Som kritický k politikom a otvorený k utečencom

28.12.2015, 18:53 | Ivan Haluza | © 2015 News and Media Holding

Humenčan ocenený titulom slovenský EY Podnikateľ roka za rok 2013, nie je v biznise známy iba tým, že jeho topoľčianska spoločnosť Decodom, ktorú vybudoval spolu s partnerom Romanom Gejdošom, je na špičke tuzemskej výroby nábytku. Ale patrí aj v dobrom slova zmysle k tej zemitejšej časti domáceho biznisu. Vladimír Šrámek nemá problém otvorene kritizovať slovenských politikov či podnikateľov, čo nechali za sebou nesplatené dlhy.

  • Tlačiť
  • 0

Najviac si cením, keď nám odberateľ z Nemecka povie, že sa mu s nami dobre robí, lebo sme seriózniZdroj: Maňo Štrauch

V čom slovenský biznis za ostatných dvadsaťpäť rokov urobil najväčší pokrok?

Ťažká otázka. Lebo tu máme tvrdo a slušne pracujúcich podnikateľov. Ale stále sú i takí, čo nanajvýš podvádzajú. Isté posuny však už badať. Po zmene režimu tu bolo obrovské nadšenie, že ideme podnikať. Potom sa to množstvo podnikavcov preosialo na tých podnikateľov, čo to fakt mysleli vážne a pokračujú dodnes. No niektorí podnikanie zobrali iba ako šancu na rýchle obohatenie sa. To boli tí, čo tunelovali lacno získané firmy.

Ďalšiu skupinu predstavujú podnikatelia, ktorí svoj biznis postavili na štátnych zákazkách a vzťahoch s vládnymi politikmi. Z tých dnes sú akože veľké osobnosti a sivé eminencie. Posledné vyše dve desaťročia ukázali, kto je kto. Som rád, že my v Decodome nemáme žiadne poschovávané aktivity. Venujem sa naplno iba nábytku a nikde nenechávam žiadne sekery.

Neprehliadnite

V čom majú tunajší podnikatelia najväčšie rezervy v porovnaní so zahraničím?

Stále máme problém s tým, že sa v biznise rozhodujeme príliš často podľa emócií. Na rozdiel od pragmatickejších a racionálnejších západoeurópskych podnikateľov. A stále sme ľudia z veľmi malého štátu, ktorý neustále s niečím zápasí. Chýba nám, že sme nikdy v minulosti neboli prirodzení lídri. Vždy bol nad nami nejaký iný národ. Síce si to neuvedomujeme, ale boli sme, sme a bohužiaľ asi ešte dlho budeme len periféria niečoho cieľavedomejšieho.

Napríklad aj teraz – v kríze s utečencami – vidíme nielen premiéra, ale, čo ma prekvapuje, aj opozičných politikov, ako sa búchajú do pŕs, pričom to v celej tej situácii nevyznieva vôbec racionálne. Nás stále máta to, že niekto nás ohrozuje, a tak treba kričať. Buďme hrdí a bráňme si svoje, ale zasa byť naivne namyslení nikam nevedie.

Ako by sa podľa vás mohla zvládnuť utečenecká kríza?

To je vec, čo zaskočila všetkých. Ale to, že sa naša vláda stavia voči prerozdeľovacím kvótam z EÚ, je nepatričné. To sú zbytočné emócie. My sme až nezdravo odmietaví k všetkému cudziemu. Stačí, že ja, človek z Humenného, som sa presťahoval do dediny na hornej Nitre pri našej topoľčianskej fabrike. Bývam v nej už dvadsaťpäť rokov, ale stále som pre miestnych cudzí.

Toto je naša zlá vlastnosť. Lebo ak sa niečo nové zoberie za správny koniec, nemusí ohrozovať, ale aj obohacovať. Som presvedčený, že Slovensko bude musieť otvoriť hranice a hlavne trh práce cudzincom. Veď už teraz zápasia mnohé naše firmy s vysokou fluktuáciou a ťažkosťami pri nábore zamestnancov. Bijeme sa do hrude za zopár tisíc utečencov, ale to, koľko našich ľudí pracuje na Západe, už neriešime. Ja by som sa vôbec nebál zamestnať sýrskych utečencov či Ukrajincov.

V ktorých oblastiach by mali najviac pridať slovenskí politici, aby sa podnikanie v krajine mohlo zlepšovať?

Môžeme si našich politikov vážiť? Možno v prvých rokoch po revolúcii išla do politiky väčšina ľudí, aby naozaj slúžili národu. Ale rýchlo sa naučili hrať divadlo, že slúžia štátu, no v skutočnosti na štátnom skôr sami „podnikajú“. To okaté šafárenie s verejnými zdrojmi je pre Slovensko devastujúce a pre mnohých, vrátane mňa, frustrujúce.

Aj keď v roku 2006 nastúpil do vlády prvýkrát Robert Fico, ja sám som mu na stretnutí s podnikateľmi povedal, že som ľavicu ani Smer nevolil a začnem ho voliť, ak zavedie také pravidlá, ktoré politikom a úradníkom dovolia „prať“ z dotácií a štátnych zákaziek maximálne do päť percent.

Viete sám o konkrétnom prípade korupcie?

Samozrejme, že som to povedal premiérovi so zveličením. Ale cítim akútnu potrebu, aby sa tu znižovala korupcia. Aj my v Decodome sme ešte začiatkom tohto roku uvažovali o podaní žiadosti o štátnu pomoc pri novej investícii. Po stretnutí s ministrom hospodárstva i po medializácii zámeru sa nám začali núkať konzultačné firmy, že nám pomôžu s projektom na štátne stimuly.

Dodnes mi rezonuje v ušiach veta reprezentanta jednej z nich: „Nebojte sa, všetko vybavíme, veď na Slovensku máme demokraciu karpatského typu.“ Táto veta hovorí za všetko a asi najlepšie charakterizuje našu krajinu. Myšlienku na štátnu pomoc som hneď pustil k vode.

Vy žiadne biznisy so štátom nemáte?

Nie. To by sa priečilo mojej náture.

Bolo aj také obdobie, keď ste boli spokojný s prácou politikov?

Určite pri prechode od Mečiara k Dzurindovi. Prvé dva roky Dzurindu boli – so všetkými tými reformami – naozaj prácou pre krajinu. No aj tí sa pokazili, keď prišlo na privatizáciu veľkých štátnych firiem.

Ste dosť razantný aj v biznise. Kritizujete obchodných partnerov, ktorí sa snažia svoje dlhy zredukovať v reštrukturalizáciách pod ochranou súdov. Nie je niekedy výbušnosť v biznise na škodu?

Vždy treba vedieť povedať dosť. Aj teraz nás jeden nemecký odberateľ tlačil do čoraz tvrdších podmienok, a tak sme mu už raz povedali nie. Stalo sa, čo som očakával. Po slovách „nie – končíme s tebou“ sám zvolal nové rokovania. A dohodli sme sa na obojstranne akceptovateľných podmienkach. S obchodníkmi, čo nám dlhovali za dodaný nábytok, sme prestali robiť, lebo ja škrtanie dlhov voči dodávateľom pod súdnou ochranou neuznávam.

Pre mňa je to vo všeobecnosti skôr nastroj na podvádzanie veriteľov. Ak sa niekto nevie dohodnúť s veriteľmi sám, bez súdov, je najkorektnejšie dať sám seba do konkurzu. Nech firmu kúpi a rozvíja niekto iný a veritelia sú vyplatení z kúpnej sumy. Práve takto podnikateľ, čo mu biznis nevyšiel, končí so vztýčenou hlavou. Keby som mal skončiť ja, určite nejdem do reštrukturalizácie.

Nábytkárstvo počas uplynulých šiestich rokov atakovala kríza veľmi výrazne. Viacero slovenských výrobcov skrachovalo a aj Decodom tvoril skôr symbolické zisky. No vlani ste zarobili už aspoň jeden milión eur. Zlepšuje sa biznis s nábytkom?

Áno. Kríza nás pribrzdila, lebo my nábytkári nevyrábame veci nevyhnutné pre život. Ľudia rýchlo obmedzili ich nákupy. Ale posledné dva roky sa už aj náš biznis mierne zlepšuje. Trh sa vyčistil od slabších a schopnejším, čo prežili, sa už dýcha ľahšie. Jeden milión eur zisku pri našich vlaňajších tržbách dosahujúcich 66 miliónov eur však nie je žiadne veľké terno. Tento rok bude náš profit väčší. A v ďalších rokoch sa pokúsime o ešte zaujímavejšie zisky. Robíme pre to všetko potrebné.

Pred krízou ste k tradične silnému exportu topoľčianskeho nábytku na Západ pridali aj silný domáci predaj vo vlastnej sieti obchodov. Neľutujete, že ste išli do investične náročného budovania vlastných predajní?

Nie. Bolo to správne rozhodnutie. Aj keď je pravda, že práve teraz s partnerom diskutujeme o stenčení a zefektívnení našich obchodných aktivít. Dnes je už domáci trh s nábytkom oveľa konkurenčnejší a rozvinutejší, ako keď sme s vlastnými predajňami začínali. Domnievam sa, že by sme si mali nechať len najefektívnejšie predajne. Naopak, našej výrobe by sme mali venovať o to viac energie.

Pred nedávnom ste získali ocenenie Podnikateľa roka, ktoré udeľuje EY a TREND. Pomáhajú takéto tituly v biznise?

To ocenenie mi dalo hlavne to, že som potom v Monte Carlo videl pol stovky mimoriadne úspešných podnikateľov z iných krajín sveta. To bolo pre mňa veľmi inšpirujúce. No najviac si v Decodome ceníme, keď nám odberateľ z Nemecka povie, že sa mu s nami dobre robí, lebo sme seriózni a vždy načas a do bodky splníme, čo mu sľúbime. Vyhrať súťaž je potom už len taká čerešnička na torte.

Čo považujete, naopak, za najväčší nezdar svojej kariéry?

Ak človek podniká, robí aj chyby. No tých by malo byť menej ako úspechov. A to sa nám darí.

Kde by mohol byť Decodom o desať rokov?

Samozrejme, že každý myslí na rast. Ale ja vidím úspech aj v udržaní toho, čo máme dnes. Trh už zásadne väčší nebude, no ďalšie nové nábytkárne sa stavajú v Nemecku, v Poľsku i Rusku. Viem to od dodávateľov technológií. Ak budeme patriť k najlepším, môžeme ďalej rásť. Možno o ďalších desať rokov zlomíme s tržbami stomiliónovú hranicu.

Vladimír Šrámek (53)

Vladimír ŠrámekZdroj: Vlado Benko

Vyštudoval Drevársku fakultu Vysokej školy technickej (dnes Technická univerzita) vo Zvolene. S topoľčianskou výrobou nábytku je spojená takmer celá jeho kariéra. Do tamojšieho podniku Mier nastúpil ešte za bývalého režimu, hneď po vysokej škole. Prešiel tam postmi od výrobného majstra až po generálneho riaditeľa.

Z Mieru odišiel pre nezhody s jeho prvými ponovembrovými vlastníkmi z investičného fondu Coopex. Pre nadnárodného predajcu nábytku Sconto pracoval len rok. Po krachu Mieru sa do neho vrátil – už ako spolumajiteľ a začal budovať nový Decodom.

Rozhovor vyšiel ako súčasť prílohy 25 rokov podnikania na Slovensku. Všetky rozhovory s 25 osobnosťami slovenského biznisu nájdete tu.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 46/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND špeciál - 25 rokov podnikania

Tagy 25 rokov podnikania, 25 rokov podnikania, Decodom

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.