Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo má Santana so Slovenskom? Hrá na elektrónkach z Kysúc

Trúfli by si dnešní start-upisti zájsť za Billom Gatesom, aby ich softvér dal do Windowsu? Niečo podobné spravila začiatkom deväťdesiatych rokov partia okolo Jána Jurča z Čadce, zamestnanca bývalej česko-slovenskej Tesly, ktorá sa vybrala na návštevu Jima Marshalla, zakladateľa známeho výrobcu zosilňovačov. Išli mu ponúknuť svoje produkty – nízkofrekvenčné elektrónky, ktoré sú srdcom gitarových a high-endových zvukových aparatúr.

12.12.2015, 17:00 | Jozef Andacký | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 5

Nie je dôležité, ako to vtedy u J. Marshalla dopadlo, či delegáciu Slovákov osobne prijal, ale počíta sa odvaha, že sa o to vôbec pokúsili, spomína syn J. Jurča Tomáš, ktorý pokračuje v otcovom projekte s názvom JJ Electronic. Dnes ich rodinná firma patrí do top trojky najväčších producentov elektrónok na svete. A na ich výrobky sa spoliehajú najväčší producenti hudobných zariadení, ako sú Marshall či Fender.

Pocit, že to máme v rukách a nie sme od nikoho závislí, je pre nás veľmi dôležitý

Elektrónky – to znie dosť archaicky. Ako možno na technológii, ktorá sa už dávno považuje za výbehovú, postaviť podnikanie?

Elektrónky určite nie sú výbehová záležitosť. V 99 percentách niekdajších aplikácií, ako sú rádiá alebo televízne prijímače, boli nahradené, ale ostali v zvukových aparatúrach najvyššej úrovne pre profesionálnych i amatérskych hudobníkov, nahrávacie štúdiá a milovníkov hudby. Považujú ich za nenahraditeľné, lebo zvuk elektrónky je pre ľudské ucho jedinečný. Je to podobné ako s olejovou maľbou. Aj tú v drvivej väčšine nahradila fotografia, ale v istej skupine ľudí je stále obľúbená.

Súčasná výroba elektrónok sa koncentruje v krajinách bývalého východného bloku. Súvisí to s jeho niekdajším zaostávaním za Západom?

Čiastočne. V 80. rokoch sa dopyt po elektrónkach rapídne znižoval, lebo ich nahradzovali polovodiče, na ktoré sa rýchlejšie preorientovali západní výrobcovia. U nás nebol ten pád až taký strmhlavý. Keď sa neskôr začal dopyt opäť zdvíhať, výroby na Západe boli zväčša pozatvárané. Na Slovensku [a v Rusku, odkiaľ je najväčší konkurent JJ Electronic] ešte ostali ľudia, ktorí vedeli elektrónky vyrábať.

Vďaka čomu sa podľa vás JJ Electronic dostal na špičku vo svojej brandži?

Veľká časť je o odvahe môjho otca. Hoci mu všetci vraveli, že to nemá robiť, rozhodol sa výrazne zmeniť výrobné procesy oproti tomu, ako boli nastavené v Tesle. Vedeli sme však, ak neurobíme veľké zmeny v produktivite práce, nebudeme schopní nákladovo konkurovať ostatným výrobcom elektrónok. A o odvahe je aj oslovovanie kľúčových zákazníkov, ako to bolo kedysi v prípade Jima Marshalla.

Zaujímavé je, že ste na prvom mieste nevypichli výskum a vývoj. Akú úlohu zohráva v biznise JJ Electronic?

Všetky elektrónky, ktoré vyrábame, a je ich dnes päťdesiat, sú výsledkom nášho vývoja. Výskum a vývoj je v našom biznise kľúčový, lebo potreby zákazníkov sa vyvíjajú. Klienti požadujú zmeny v parametroch alebo vo farbe zvuku. Vyvíjame však nielen koncové produkty, ale aj výrobné zariadenia.

Prečo?

Lebo neexistujú univerzálne výrobné linky, ktoré by sa dali použiť na výrobu elektrónok. A ani špecializované, lebo výroba elektrónok je oproti veľkosériovým priemyslom skôr okrajová záležitosť. Preto je lepšie, ak si aj stroje vymyslíme, vyrobíme a do prevádzky nasadíme sami.

Nemalo by význam spolupracovať s externými dodávateľmi a túto časť biznisu outsourcovať?

Podľa nás nie. Možno v tomto ideme proti trendom, ale myslím si, že jedna z vecí, ako môžete uspieť v podnikaní, je, že si veci neuľahčujete. V JJ Electronic nič neoutsourcujeme. Nechceme krátkodobý profit vymeniť za vedomosti a schopnosti. Ak sa pýtate, či môžete nejakú súčiastku alebo časť služby nakúpiť napríklad v Číne lacnejšie, než ju vyrobiť doma, tak áno, to je pravda. Ale možno o päť až desať rokov už nebudete vedieť, ako to celé máte urobiť.

A v tom bude o tých päť až desať rokov vaša sila, že sa toho nezbavíte, aj keď dnes vás to stojí veľa peňazí a ide to na margo horších firemných výsledkov. Overili sme si, že je nenahraditeľné, ak máme všetko u seba, lebo máme kvalitu pod kontrolou a vieme všetko okamžite ovplyvniť. Dnes kupujeme len základné materiály, takmer všetko si robíme sami. Znamená to síce, že máme desaťtisíc výrobných operácií, čo je veľmi veľa, ale ten pocit, že to máme v rukách a nie sme od nikoho závislí, je pre nás veľmi dôležitý.

Čo by ste z vašej skúsenosti poradili podnikateľom, aby sa vedeli udržať na špici v odbore tak dlhodobo ako JJ Electronic?

Univerzálna rada zrejme neexistuje. Ale nám sa osvedčila úzka špecializácia – vyberiete si jednu oblasť, na ktorú sa bezvýhradne koncentrujete. Pretože šanca slovenských firiem nie je vo veľkosériovom priemysle, ale skôr vo výrobkoch či službách s vyššou pridanou hodnotou, do ktorých dávate to, čo je v ľuďoch – schopnosť vymyslieť niečo nové. Pridaná hodnota je ako vankúš. Keď je malý, aj menší otras vás môže zraziť na kolená. Keď je väčší, prežijete aj turbulentnejšie obdobia.

Chránite si výsledky výskumu a vývoja patentmi či priemyselnými vzormi?

V našom odvetví je patentová ochrana minimálna, lebo koncový výrobok sa v základných črtách podobá na ten spred tridsiatich až päťdesiatich rokov. Pokiaľ ide o výrobné postupy, necítime potrebu ich patentovo chrániť. Každý z konkurentov má iný produkt, takže nemôžu vytrhnúť časť našich výrobných procesov a zaviesť ich u seba.

Vašimi odberateľmi sú producenti gitarových a high-endových zvukových aparatúr. Ako s nimi udržujete vzťahy? Je to o marketingu alebo o cenách?

Ide najmä o to, že my sa učíme o ich aplikáciách – ako oni využívajú naše elektrónky vo svojich zosilňovačoch. A oni sa zasa učia o našej výrobe – aké sú naše možnosti. Mnohé veci sa nám takto podarilo doriešiť spoločne. Ale dostať sa do vzťahu s veľkými hráčmi trvá desať rokov, niekedy aj dlhšie.

Tomáš Jurčo dnes pokračuje v rodinnej tradície firmy JJ Electronic, ktorú založil jeho zosnulý otec Ján (na obraze).Zdroj: Štefan Strýček

Ako globálni hráči vnímajú relatívnu malú slovenskú firmu?

Nie je dôležité, či ste malá alebo veľká firma, ale či je produkt výnimočný alebo ľahko nahraditeľný. Ak je produkt výnimočný, tak aj vzťah bude výnimočný. Pre globálneho, amerického alebo britského hráča je dôležitá spoľahlivosť, kvalita a cena, ale aj akési mentálne a kultúrne nastavenie, ako rýchlo vieme pochopiť jeho požiadavky a problémy.

V tom máme my Slováci výhodu oproti Rusom alebo Číňanom. Vzťah so zákazníkmi, schopnosť ich počúvať a prispôsobovať sa ich požiadavkám sú mimoriadne dôležité, lebo oproti ruskej a čínskej konkurencii sme drahší. Pre západných odberateľov sú zasa Rusi a Číňania výhodnejší preto, že ich meny sú slabé alebo podhodnotené. Okrem toho, kým dovozca našich elektrónok do Číny platí importné clo, európsky dovozca čínskych elektrónok ho neplatí.

Dokážete si ako výrobca komponentov vybudovať osobnejší vzťah aj s hudobníkmi, koncovými používateľmi zvukových aparatúr?

Áno. A je to aj dôležité, lebo viac ako dve tretiny nášho predaja tvorí takzvaný aftermarket [predaj nových elektrónok namiesto opotrebovaných v existujúcich zariadeniach]. Používatelia s nami komunikujú, dostávame od nich impulzy, aký smerom sa v ďalšom vývoji uberať. Aj keď s ideálnym zvukom je to ako s krásou, každému sa páči niečo iné. Ak sa však niečo častejšie opakuje, vieme, že je to správny smer.

Orientujú sa koncoví používatelia pri nákupoch elektrónok podľa referencií známych hudobníkov? Využívate ich odporúčania v marketingu?

Koncoví používatelia našu firmu často posudzujú podľa toho, že sa pre nás rozhodol veľký výrobca zosilňovačov, lebo im to indikuje kvalitu. Referencie sú užitočné, ale vždy je to potom na konkrétnom hudobníkovi, aby napríklad prišiel na výstavu, tam si sám zabrnkal na gitare a rozhodol sa, či to, čo počul v referencii, je pravda alebo nie.

Ktorí známi hudobníci používajú vaše elektrónky?

Hrajú na nich napríklad Santana, Eddie Van Halen, Yngwie Malmsteen alebo Andy Timmons, ale aj gitaristi zo skupín Metallica, P.O.D. či Maroon 5.

Špecifická výroba elektrónok si zrejme vyžaduje aj špecificky kvalifikovaných pracovníkov. Nenarážate na problémy obmedzeného trhu práce vo vašom meste alebo regióne?

Ľudia, ktorí by boli hneď pripravení na našu výrobu, naozaj nie sú. Máme široké spektrum špecializácií, od kovovýroby a výroby nástrojov cez rôzne chemické výrobné postupy, pokovovanie a zatavovanie, až po tvorbu vysokého vákua či tepelné spracovanie skla. Ľudia, ktorí k nám prichádzajú, majú síce skúsenosti z týchto jednotlivých oblasti, ale je na nás, aby sme ich dotiahli na úroveň pre našu špecifickú výrobu. Trvá to roky, ale iná cesta nie je.

Nie je problém, že takto doškolených pracovníkov vám potom stiahne nejaká iná firma?

Fluktuácia je normálna a niekedy aj užitočná vec. Niektorí ľudia odídu, iní zasa prídu. S tým sa nedá nič robiť. Je zbytočné sa nad tým zamýšľať, keď to nezmeníme.

Čo však v poslednom období pociťujeme, je upadajúca úroveň prípravy mladých ľudí do zamestnania. Slabšie sú základné vedomosti, ale aj mentálne nastavenie, napríklad vo vzťahu k povinnostiam. Okrem toho technické smery oproti humanitným študuje až nezmyselne málo ľudí. Je to všeobecne známe, ale nie je to dobrá správa nielen pre nás, ale aj pre celú krajinu.

Aká je vaša vízia budúcnosti? Chcete expandovať, napríklad akvizíciami, alebo to v zásade stačí tak, ako to je?

To „ako to je“ neexistuje. Každoročne prichádzame s novými produktmi, nasadzujeme nové stroje. Vlani sme predstavili nový gitarový zosilňovač, uvidíme, ako sa osvedčí. Vstúpili sme takto priamo na trh koncového zákazníka, ale opäť sme si vybrali špičkový segment, takže náš produkt je primerane drahý. Pokiaľ ide o väčšiu expanziu, to ukáže budúcnosť.

Podľa našich informácií sa o vstup do JJ Electronic pokúšali externí investori. Neuvažujete o tom, že sa s nimi spojíte, aby ste svoju víziu naplnili rýchlejšie?

V tomto ohľade sme konzervatívni. Naše výsledky hospodárenia umožňujú naplniť všetky vízie a plány. Investora na to nepotrebujeme.

Má podľa vás slovenský priemysel na to, aby z neho vychádzali svetovo špičkové firmy vo svojich odboroch?

Podľa mňa áno. Ak sa budú držať svojej úzkej špecializácie, budú mať odvahu pustiť sa do nových vecí a nebudú zbytočne outsourcovať, potom takýchto firiem bude pribúdať. A bude z toho profitovať celé Slovensko. Veľká nadnárodná firma stiahne hodnoty do domovskej krajiny, kým domáca firma rozvinie ďalší projekt. Lenže posledných desať rokov je, zdá sa, skôr o koncentrácii výroby do veľkých nadnárodných firiem.

Tomáš Jurčo (33)

Vyštudoval Žilinskú univerzitu. S dianím v otcovej firme JJ Electronic sa oboznamoval už popri strednej škole. Po absolvovaní univerzity v roku 2006 nastúpil do JJ Electronic ako obchodný riaditeľ so zodpovednosťou za predaj a nákup. Keď jeho otec v novembri 2013 zomrel, rodinná rada rozhodla, že bude pokračovať na jeho mieste výkonného riaditeľa. Spoločnosť JJ Electronic vznikla v roku 1994. Dnes v Čadci vyrába vyše päťdesiat druhov elektrónok. Zamestnáva dvesto ľudí, vlani pri ročných tržbách 8,3 milióna eur dosiahla triapolmiliónový čistý zisk.

Odborná spolupráca na seriáli:

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 49/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 5

Rubrika Ako úspešne podnikať

Tagy elektronika, elektrotechnika