Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Deti baví niečo iné a žijú v zahraničí: Čo trápi rodinné firmy

Rodinné podnikanie začína naberať na Slovensku na vážnosti. Počtom podnikov už ekonomike dominuje a začína byť serióznym partnerom aj z pohľadu zástupu zamestnancov.

13.12.2015, 05:00 | Xénia Makarová | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Popri vývoji ekonomiky, rastúcej administratívnej a daňovo-odvodovej záťaži sa však najbližšie roky bude musieť tento segment vyrovnať ešte s jedným špecifickým problémom – otázkou medzigeneračného presunu riadenia. Renomované poradenské spoločnosti sa zhodujú, že na tunajšom trhu pribúda predajov firiem, ktoré súvisia okrem ekonomických faktorov často s vekom ich terajších manažérov.

Generačná výmena sa stáva čoraz významnejším motívom pri zvažovaní exitu majiteľov firiem, konštatuje Stanislav Šumský, partner spoločnosti KPMG Slovensko. „Od revolúcie je už viac ako 25 rokov a vtedy začínajúci podnikatelia sa dnes blížia dôchodkovému veku. Tento trend bude ešte rásť a kulminovať v najbližších piatich až desiatich rokoch,“ dodáva.

Podobnú skúsenosť má riaditeľka na oddelení transakčného poradenstva v Deloitte Ivana Lorencovičová. K predajom firiem dochádza podľa nej hlavne v prípadoch, ak deti zakladateľov sa venujú iným oblastiam, prípadne sa dlhodobo zdržiavajú v zahraničí. Ale aj keď má spoločnosť viacero akcionárov a niektorý z nich chce zo spoločnosti odísť.

Neprehliadnite

Ostane to v rodine

Rast exitov zakladateľov firiem je pritom v kontraste s ich aktuálnymi preferenciami – takmer 80 percent chce udržať svoje podniky naďalej v rukách rodiny. Môže to naznačovať podceňovanie prípravy na medzigeneračnú zmenu v podniku.

Túto oblasť stále veľká časť slovenských podnikateľov buď nerieši vôbec, alebo až na poslednú chvíľu. Vtedy často zistia, že ich potomkovia o biznise buď vedia veľmi málo na prevzatie celej zodpovednosti, alebo majú úplne odlišné záujmy. Dôvody, prečo je to tak, sú veľmi pragmatické – chýba tu skúsenosť a tradícia rodinného podnikania.

V porovnaní s tými západoeurópskymi sú naše rodinné podniky firmičkami – prváčikmi. V rukách ich stále držia hlavne zakladatelia, zatiaľ čo zvyšok Európy ovládajú rodinné firmy, ktoré vedú už bežne vnuci či pravnuci zakladateľa.

„V Európskej únii dva z troch rodinných podnikov zamestnávajú vyše 50 ľudí a obratmi presahujú desať miliónov eur. Na Slovensku prevažná väčšina týchto firiem zamestnáva pod 50 ľudí a obratmi nedosahujú ani desať miliónov eur,“ konštatuje Rastislav Began, riaditeľ KPMG Slovensko. Čo sú teda základné kroky smerujúce k udržaniu podnikania v rodine?

Family office

Konsolidácia majetku, nastavenie majetkových vzťahov, pravidlá riešenia dlhodobých príjmov rodiny a súčasne nástroje na zastavenie možných negatívnych vplyvov jednotlivých členov rodiny na časť alebo celý majetok. Takéto služby – takzvané family office pre podniky ponúkajú v súčasnosti už viaceré konzultačné spoločnosti aj na Slovensku.

No možno ešte dôležitejšie ako nastavenie všetkých vzťahov je

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND + Privátne bankovníctvo

Tagy Rodinné firmy

Diskusia (0 reakcií)