Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovensko už nie je len výrobná dielňa

Výskumno-vývojové oddelenie vo zvolenskom podniku Continental Automotive Systems Slovakia muselo o svoje uznanie v nemeckej centrále zabojovať. Vzniklo spolu so závodom na výrobu brzdových strmeňov už v roku 2006. Začínali s desiatimi ľuďmi, ktorí plnili predovšetkým podpornú funkciu pre výskumno-vývojové centrum vo Frankfurte nad Mohanom.

14.12.2015, 00:00 | Lukáš Kvašňák | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Prelom prišiel o štyri roky spolu s nástupom elektrických parkovacích bŕzd a ich systémov, ktoré začali automobilky masovo nasadzovať do svojich modelov. Konkrétnych projektov bolo zrazu tak veľa, že centrála potrebovala kapacitne rozšíriť podporu týchto aktivít.

„Našou výhodou bolo, že sme boli vtedy pripravení na túto výzvu. Mali sme vyškolených ľudí, základný tím a na to sme nabaľovali ďalšie aktivity,“ hovorí riaditeľ oddelenia Rudolf Ivan. Ďalším dôležitým míľnikom pre zvolenských vývojárov bolo, keď sa začali zaoberať aj softvérom, ktorý je dôležitou súčasťou elektrických parkovacích bŕzd a ich systémov. Vďaka tomu tamojšie oddelenie skokovo narástlo na 70 ľudí a do konca minulého roka tím ešte zdvojnásobilo.

Zvolenské vývojové centrum naďalej rastie a od budúceho roku bude zodpovedať už za celý vývoj produktu. „Budeme zodpovední za konkrétnych zákazníkov, za priamy kontakt s nimi. Budeme takpovediac v prvej línii,“ dopĺňa R. Ivan. V realite to bude vyzerať tak, že zákazník, v tomto prípade automobilka, si od Zvolenčanov vypýta ponuku na vývoj konkrétneho komponentu v rámci brzdových systémov. Vo Zvolene ju spracujú a ak budú úspešní, budú robiť celý vývoj až po uvedenie do sériovej výroby.

Neprehliadnite

Nie sú jediní

Dôležitým faktorom v prípade zvolenského Continentalu bol sebavedomý lokálny manažment, ktorý sa nebál vypýtať si nové projekty a bojovať za ich umiestnenie v krajine. „Slovenským manažérom často chýba sebadôvera a jasný cieľ. Aby neboli v úlohe štatistu, ale mali motiváciu a snahu meniť veci. Ak si za tým manažér ide, je to len otázka času, kedy sa to podarí,“ dôvodí R. Ivan.

Riaditeľ oddelenia výskumu a vývoja Continental Automotive Systems Slovakia - Rudolf IvanZdroj: Ivan Fleischer

Aj vďaka ich proaktívnemu prístupu sa Zvolenčanom podarilo presadiť v rámci koncernu vznik komisie, ktorá sa zaoberá aj ich nápadmi. „V prípade, že je inovácia posúdená ako zmysluplná, vieme naše nápady dostať do projektov a získať prostriedky i čas na ich vývoj, aby sa naši ľudia mohli projektu venovať naplno,“ vraví.

Zvolenský podnik nie je na Slovensku osamotený. Nový kompresor pre veľké chladiace boxy vyvíjajú a vyrábajú v Embracu Slovakia v Spišskej Novej Vsi. Elektronika a softvér pre domáce spotrebiče najväčšieho európskeho výrobcu BSH Hausgeräte majú pôvod v Michalovciach – v BSH Drives and Pumps. Sú to spoločnosti, ktoré majú alebo si na Slovensku budujú vlastné technologické centrá.

A ukazujú, že výskum a vývoj sa v čoraz väčšej miere presadzuje aj v tunajších fabrikách. Okrem dcér zahraničných koncernov nemožno zabúdať ani na slovenské firmy s produktmi z vlastného vývoja, ako sú prešovský výrobca registračných pokladníc a výpočtovej techniky Elcom, bratislavský producent špičkových rezacích strojov MicroStep alebo jediný slovenský systémový dodávateľ pre automobilky Matador.

Dominantným odvetvím, kde sa výskumu a vývoju darí najlepšie, je na Slovensku strojárstvo

Prevláda automotive

Dominantným odvetvím, kde sa výskumno-vývojovým aktivitám darí najlepšie, je na Slovensku strojárstvo, špeciálne automobilový priemysel. Podľa prieskumu PwC medzi automotive dodávateľmi z mája tohto roka má nejakú formu vlastného vývoja zhruba tretina firiem, keď ich počet medziročne mierne vzrástol.

Takmer desiatka respondentov uviedla, že

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Výskum a vývoj

Tagy automobilový priemysel, Continental, Embraco