Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ženy podnikajú inak. Sociálne a spolu

Podnik vonia kávou a teplou bruschettou, partia žien v pohodlných kreslách uvoľnene debatuje o včerajšom dni. Pohodová atmosféra a deti hrajúce sa na malom pódiu nehovoria nič o tom, že ženy sú tu kvôli biznisu a o rok už bude mať zrejme väčšina z nich vďaka vlastným nápadom a šikovnosti nový príjem.

12.12.2015, 11:00 | Tomáš Nejedlý | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Zabudnite na stereotypy. Internet a sociálne siete otvárajú ženám dvere do sveta podnikania ako nikdy predtým a umožňujú im nehrať pritom podľa pravidiel, ktoré uznávajú muži. Komunita E-ženy pomáha ženám nájsť odvahu na biznis – a radí, ako v ňom uspieť a ostať pri tom samy sebou.

Neprehliadnite

Mám na to?

„Najčastejšia otázka, ktorú dostávame, je – mám na to?“ hovorí matka dvoch dcér a podnikateľka v oblasti cestovného ruchu Gabriela Revická. Pred siedmimi rokmi založila cestovnú kanceláriu, v ktorej našla svoje šťastie a sebarealizáciu a rozhodla sa nenechať si návod na úspech pre seba.

Spolu s Monikou Jakubeczovou a Hanou Sekulovou založili občianske združenie E-ženy, ktoré sa snaží podporovať a viesť nežné pohlavie k vlastnej podnikateľskej aktivite. Komunita organizuje stretnutia odborníkov na marketing, právo, ale napríklad aj fotografovanie a zároveň úspešných podnikateliek so ženami, ktoré do sveta biznisu ešte len hľadajú cestu.

Podobné aktivity majú na Slovensku obrovský priestor a význam. Ženy, a najmä matky, majú totiž pod Tatrami veľký problém s návratom na trh práce. Oveľa väčší, než majú ženy v starých členských krajinách Európskej únie. Jednou z možností je tak vrhnúť sa na podnikanie.

Náročný návrat

V porovnaní so ženami v rovnakom veku a s rovnakými schopnosťami, ale bez detí, sa na slovenský trh práce dostane až o 40 percent menej matiek. Čiže ak sa bežne dostane na trh práce desať žien bez detí, matiek sa uplatní len šesť. A s každým ďalším dieťaťom sa šanca na návrat do práce ďalej znižuje. Priemer v EÚ je pritom desať žien k deviatim matkám. Toľko štatistiky Európskej únie.

Kľúčovými bariérami, pre ktoré matky ostávajú doma dlhšie, ako by chceli, sú praktický zánik jaslí po roku 1989, nedostatok materských škôl a vo svete málo vídaná trojročná rodičovská dovolenka, počas ktorej má matka nárok na príspevok vo výške 203 eur. Zároveň je prípadný kratší pracovný pomer zväčša nevýhodný z pohľadu počítania odvodových dávok.

Počas rodičovskej totiž platí za ženu štát dôchodkové poistenie z vymeriavacieho základu takmer 500 eur, čo je vyššia suma, ako by zarobila väčšina žien na skrátenom alebo slabšie platenom plnom úväzku. Mediánová mzda žien na Slovensku je totiž zhruba 700 eur. Kombinácia sociálneho vankúša – najdlhšej materskej dovolenke v celej Európskej únii – a problémov so zladením starostlivosti o rodinu s prácou tlačí ženy k rozhodnutiu ostať radšej doma.

Vo vyspelých krajinách sveta je pritom bežné vrátiť sa k práci po pol roku či roku od narodenia dieťaťa. Napokon, na úspechy dieťaťa to na rozdiel od tvrdenia populárneho mýtu vplyv nemá. Výskum štatistických údajov zo štúdie ECLS (Early Childhood Longitudinal Study) amerického rezortu školstva z konca 90. rokov zistil, že neexistuje vzťah medzi študijnými výsledkami dieťaťa a prácou matky krátko po pôrode.

Inak povedané, deti, s ktorými mamy ostali doma, nedosahovali v škole lepšie výsledky ako tie, ktorých mama začala pracovať krátko po ich narodení. Štúdia, ktorú rozoberá ekonóm Steven Levitt vo svojom bestselleri Freakonomics, merala študijné výsledky 20-tisíc detí od škôlok po piaty ročník základnej školy a súčasne sociálne, rasové či vekové detaily z ich zázemia.

Bohatá mama

V Maďarsku sú ženy v podobnej situácii ako na Slovensku. Dĺžka materskej dovolenky je za Dunajom rovnako trojročná a pre matky s deťmi je podobne ako pod Tatrami veľmi náročné získať si prácu po jej skončení. Zamestnávatelia jednoducho dávajú prednosť ženám, ktoré

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 49/2015. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy materská, psychológia, ženy

Diskusia (0 reakcií)