Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo kríza naučila developerov

09.03.2015, 05:40 | Daniel Suchý | © 2015 News and Media Holding

Vlani sa v Bratislave predalo najviac bytov v novostavbách od vrcholu realitného boomu pred siedmimi rokmi. Pribudli ďalšie kancelárske vežiaky a otvorené bolo štvrté najväčšie nákupné centrum na Slovensku. Moderné obchodné strediská vyrastajú v čoraz menších mestách, stovky bytov sa začínajú stavať v Košiciach. Developeri zinkasovali za predaj úspešných projektov ako bratislavská Eurovea, košický Aupark a ďalších dokopy vyše 600 miliónov eur, niekoľkonásobne viac ako v posledných rokoch. Množstvo peňazí opäť oživuje obrovské projekty. Poučili sa vôbec developeri z krízy?

  • Tlačiť
  • 5

Keď sa objavili bilbordy s lákavými vizualizáciami, záujemcovia si okamžite rezervovali byt, kým mali na výber. Ani sa nepýtali, či sa už stavia a či má projekt vôbec platné povolenie. Každý chcel utiecť z paneláka do väčšieho, pohodlnejšieho, luxusnejšieho bývania. Nakupovať v moderných centrách a pracovať v presklených komplexoch.

Chuť kupovať a zadlžovať sa podporoval každoročný vysoký rast ekonomiky a reálnych miezd. A developeri jej vyhoveli rozšafnými projektmi. Všetci zabudli, že po raste vždy nasleduje pád. Žeriavy sa však zastavili, zanechali po sebe betónové torzá, stavebné jamy či zarastené parcely. Tri roky trvalo, kým stavebný trh našiel dno. Dnes sa situácia vďaka lacným úverom, zdá sa, opakuje. Byty sa vypredajú pred kolaudáciou, neobsadenosť kancelárií klesá a otvárajú sa nové obchody.

Neprehliadnite

Zdroj: Maňo Štrauch

Šesťsto bytov naraz

Niečo sa však predsa zmenilo. Na trhu ostali najmä firmy, pre ktoré je development hlavnou náplňou, jednoprojektových špekulantov kríza zväčša odradila. Projekty už nevyvolávajú taký odpor a sú lepšie zacielené. Ľudia si totiž uvedomili, koľko štvorcových metrov a aký štandard reálne potrebujú. Spočítali si, koľko stojí vykurovanie, údržba, koľko zaplatia na dani.

Kvalitné bývanie tak získajú podstatne lacnejšie. Priemerná cena predaného nového bytu v hlavnom meste koncom minulého roka podľa poradenskej spoločnosti Bencont Investments klesla pod 137-tisíc eur, najmenej za desať rokov. Priemerná rozloha sa znížila o plochu celej izby. Kupujúci sa nepozerajú len na samotný byt, čoraz viac hľadajú dobré prostredie pre život so službami, parkom, škôlkami či ihriskami. A nových bytov je opäť nedostatok.

Potvrdil to už projekt Panorama City. Keď J&T Real Estate spustil pred dvomi rokmi predaj 606 bytov v dvoch 33-poschodových vežiach, vyzeralo to ako predkrízové déjà vu. Veď toľko bytov sa dostalo naraz do predaja naposledy v roku 2006 v projekte Tri veže. Lenže aj predaj vyzeral ako pred krízou. Pri štarte výstavby o necelých päť mesiacov bolo vypredaných 60 percent a dnes už 90 percent bytov.

Panorama City predstavil J&T Real Estate pred ôsmimi rokmi. Dvojičky mali byť ešte vyššie a ponúkať luxusné byty. Od luxusu developer po kríze ustúpil. „Sústredili sme sa na dopracovanie kvalitných dispozícií a správne nastavenie veľkostí bytov,“ hovorí výkonný riaditeľ developerskej firmy Pavel Pelikán.

Panorama CityZdroj: Maňo Štrauch

Dodáva, že prístup k developmentu po kríze neprehodnotili. „Ale zmenili sa požiadavky kupujúcich a to nás prinútilo preskúmať nové potreby trhu. Kríza tak zasiahla najmä do nastavovania projektov,“ dodáva. Tak ako ľudia kupujú menšie výmery pri rovnakom počte izieb, firmy tlačia na nižšie náklady pri sťahovaní do nových kancelárií. Ovplyvnilo to aj konečnú podobu ostro sledovaného Zuckermandlu.

Výstavbu novej štvrte s bytmi, kanceláriami a obchodmi pod Bratislavským hradom rozbehol J&T Real Estate koncom minulého roka. Projekt sa oproti pôvodným plánom zmenšil. Aj tak sa nevyhol kontroverzným reakciám, podobne ako neďaleký River Park. „Snažíme sa o intenzívnejšiu komunikáciu. S určitým odporom však musíme, samozrejme, rátať,“ komentuje to P. Pelikán.

Čakanie na stanicu

Rok po Panorama City predstavil megaprojekt aj HB Reavis. Administratívno-obchodné Twin City malo byť najväčším realitným projektom v strednej Európe s najvyšším slovenským mrakodrapom a novou autobusovou stanicou. Odvtedy prešiel výraznými zmenami a vlani sa začala stavať prvá fáza jeho južnej časti s kancelárskymi budovami.

Autobusový terminál s nákupným centrom veľkým ako Aupark príde na rad až v druhej etape spolu s výškovou dominantou. Developer totiž získal potrebné pozemky iba pred vyše rokom a stále rokuje o vyvolaných investíciách. Meškanie nemá nič spoločné s krízou, projekt trpel na dlhý povoľovací proces, tvrdí výkonný riaditeľ HB Reavisu Adrián Rác. „Dovolím si tvrdiť, že ak by mesto bolo pružnejšie, dnes už Twin City mohlo stáť. A nie sú to prázdne reči, pretože medzičasom sme investovali niekoľkonásobný kapitál do zahraničných projektov,“ zdôrazňuje.

Twin City už mohlo dnes stáť, tvrdí výkonný riaditeľ HB Reavisu Adrián Rác.Zdroj: Milan David

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 5

Rubrika Téma - návrat developerov

Súvisiace články

Mesto zlyháva, developerom to vyhovuje

Mesto zlyháva, developerom to vyhovuje Nájdete v TRENDE

Kríza priniesla posun, ale investori stále nie sú ústretoví voči mestu a obyvateľom, tvrdí aktivista Matej Vagač 3

Päť mýtov o prepchatom meste

S emisným obchodom tisícročia pomohol Siekel aj Penta

Mesto zlyháva, developerom to vyhovuje

Kráľ mlieka spod Tatier

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.