Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lovci mozgov, traste sa. Tento startup vám chce vziať živobytie

Získať manažéra pre veľkú americkú banku je ako výhra v lotérii. Finančné inštitúcie za Atlantikom sú ochotné za obsadenie strategickej pozície zaplatiť „lovcom mozgov“ státisíce dolárov. Softvérový inžinier Andrej Danko si v tomto biznise, desaťročia nemennom, trúfa na revolúciu. So spolužiakmi z MIT a slovenskými programátormi rozbehol sociálnu sieť, ktorá má headhunterov vyradiť z hry.

20.04.2016, 05:00 | Tomáš Nejedlý | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

„Executive search“, čiže lovenie mozgov funguje bez zásadných zmien už pol storočia. „Korn Ferry, Russell Reynolds a ďalší giganti v brandži stoja na biznis modeli, ktorý nastavili ešte ich zakladatelia,“ hovorí A. Danko.

Manažérov hľadajú headhunteri, ktorí majú exkluzívne informácie o otvorených pozíciách a prehľad o ľuďoch, ktorí by sa na danú prácu hodili. Kľúčová je diskrétnosť – žiadna strana nechce, aby sa rokovania o prechode ku konkurencii prezradili.

Neprehliadnite

Platové eldorádo

Odmena je štedrá – headhunter získa tretinu ročného platu na obsadenej pozícii vrátane bonusov. Priemerný plat senior manažéra investičnej banky v USA podľa štatistík vlani presiahol pol milióna dolárov ročne, v hedžových fondoch je to ešte o štvrť milióna viac.

K fixnému platu je potrebné pripočítať ďalšie státisíce na prémiách. Odmeny headhunterov sa preto bežne pohybujú v sumách okolo 300-tisíc dolárov za manažéra.

Nájsť človeka trvá headhunterom tri mesiace, Shortlist sľubuje dva týždne

V tomto eldoráde sa Andrej Danko rozhodol preraziť so start-upom Shortlist. „Podľa firemných výkazov trvá headhunterom nájdenie vhodných kandidátov zhruba tri mesiace. My sme klientom sľúbili, že to dokážeme za dva týždne a za tretinu ceny,“ hovorí.

Ambiciózne na cudzinca bez praxe v HR? Určite. Nádejné? Shortlist má dnes už klientov z najvyšších poschodí finančného sveta.

Ambiciózne trio

Začiatky start-upu sú ako z učebnice. Nápad vznikol na pôde MIT, kde sa A. Danko popri štúdiu manažmentu rozhodoval medzi návratom na post šéfa vývoja v slovenskej pobočke SAP a podnikaním.

„Mal som perfektnú prácu aj plat a nikdy som nebol podnikateľský typ. Ale povedal som si, že život je veľmi krátky na to, aby som bol ďalších dvadsať rokov na teplom mieste a potom ľutoval, že som to ani neskúsil,“ hovorí.

Na škole sa v tom čase skamarátil s headhunterom s praxou a bývalým zamestnancom sociálnej siete LinkedIn. Trio našlo spoločnú reč v prieniku technológií do HR a v nápade, ako to využiť.

Andrej Danko zo start-upu ShortlistZdroj: Miroslava Spodniaková

Headhunter vybral tristo svojich kontaktov z LinkedIn a požiadal ich o telefonický rozhovor. „Pýtali sme sa, prečo sa bavia s headhuntermi, aké informácie im dávajú a či by participovali na digitálnej platforme,“ hovorí A. Danko.

Osemdesiat percent opýtaných dalo sieti zelenú, čo zakladateľom dodalo odvahu a argument pre investorov. Do druhého kola výskumu zapojil A. Danko ďalších spolužiakov – usporiadal párty, na ktorej popri grilovaní riešili „offline“ verziu softvéru.

„Napísali sme na lístky pozície a ľudia premýšľali, či, koho a prečo by na ne odporučili. Takto sme si vyskúšali procesy, ktoré sú teraz súčasťou biznis modelu,“ vysvetľuje.

Kódovanie prototypu zveril A. Danko slovenským programátorom a trojica začala hľadať investorov. „Stotisíc dolárov sme dali z vlastných zdrojov a väčšie investorské vklady sme získali od fondu Unshackled, ktorý v USA podporuje podnikanie imigrantov, a od slovenského Neulogy Ventures.“ S dokončeným prototypom začali obiehať klientov.

Algoritmus namiesto lovca

Shortlist je sociálna sieť, do ktorej tvorcovia púšťajú len vybrané firmy a seniorov z brandže. Koho pustia dnu, ten získa prístup k exkluzívnym pracovným ponukám, ktoré pridávajú investičné banky a fondy.

Shortlist má od firiem zaručenú 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Ako manažovať ľudské zdroje

Tagy Ako manažovať ľudské zdroje, start-up, Start-up mesiaca