Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Reťazce ešte majú kam rásť, no dobré lokality sa míňajú

Atraktívne biele miesta sa postupne strácajú z retailovej mapy Slovenska. V oblastiach, ktoré sú hustejšie obývané a s väčšou koncentráciou kúpnej sily, nie je výnimočné, keď sú prevádzky obchodných sietí „nasáčkované“ jedna vedľa druhej.

06.05.2016, 05:00 | Marek Legéň | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Reťazce zamierili už aj do odľahlejších kútov krajiny. Líder trhu Tesco napríklad otvoril na jeseň minulého roku supermarket v obci Kúty na Záhorí, diskont Lidl má zasa na opačnom konci republiky prevádzku aj v šesťtisícových Sobranciach.

Expanzia známych retailových značiek sa napriek pomerne pokročilej saturácii trhu ešte nekončí. Z hľadiska výmery maloobchodnej plochy na tisícku obyvateľov sa Slovensko síce prehuplo nad európsky priemer, treba však povedať, že v širšom regióne nie je premiantom týchto štatistík.

Gro investícií veľkých hráčov v maloobchode sa sústreďuje do otvárania nových alebo do zlepšovania už existujúcich predajní. Aj keď nájsť dobrú lokalitu, v ktorej sa dá a oplatí vybudovať prevádzku, je čoraz komplikovanejšie zadanie.

Neprehliadnite

Lokality sa míňajú

Celková retailová (maloobchodná) plocha na Slovensku dosiahla na prelome rokov takmer 1,6 milióna štvorcových metrov. Podľa údajov poradenskej spoločnosti JLL sa približne 38 percent z celkovej ponuky nachádza v hlavnom meste a okolí, potom nasledujú košický, nitriansky a žilinský región.

„Vo všeobecnosti platí, že Slovensko má zahustenosť maloobchodného trhu na vyššej úrovni ako priemer Európskej únie,“ hovorí Daniel Kúth, senior konzultant oddelenia maloobchodných nehnuteľností JLL. Prevažná väčšina retailovej plochy je reprezentovaná nákupnými centrami, ktoré dominujú nad nákupnými ulicami či menšími obchodnými domami.

Saturácia slovenského maloobchodného trhu v reči čísel vychádza na 296 štvorcových metrov retailovej plochy na tisíc obyvateľov, čo je síce s pohodlnou rezervou nad priemerom únie (202 štvorcov), no stále menej než napríklad v Česku, Poľsku či Chorvátsku. Z tohto dôvodu sú možnosti na expanziu logicky limitované.

Obchodníci nechcú vopred prezrádzať veľa podrobností o plánoch expanzie

Ako tvrdí D. Kúth, výrazne agresívnejšie môžu byť určité retailové segmenty, napríklad móda alebo veľkoformátové potraviny. Pre developerov sú najatraktívnejšie regionálne mestá s menším objemom maloobchodnej plochy.

Podľa generálneho riaditeľa reťazca supermarketov Billa Dariusza Batora ideálne miesto pre akýkoľvek reťazec disponuje veľkým pohybom obyvateľstva (napríklad v blízkosti dopravných uzlov, v obchodných centrách či v rámci sídlisk), má vybudovanú infraštruktúru a súčasne nie je obsadené konkurenciou.

„Ideálnych miest je už málo. Najčastejšie sú nimi novootvárané obchodné centrá, ktoré samotné vytvárajú dobré podmienky na umiestnenie predajne,“ myslí si D. Bator. Obchodné centrá sú však atraktívne pre mnohé siete, a tak pri dohadovaní podmienok s prenajímateľmi zúri intenzívny konkurenčný boj. Bille sa na tomto poli vcelku darí, keďže v ostatných rokoch sa uchytila vo viacerých novootváraných nákupných domoch. Či už v trnavskej City Arene alebo bratislavských centrách Bory Mall, Central a Eurovea.

Lukratívne centrá

Obchodníci zvyčajne nechcú vopred prezrádzať priveľa podrobností o plánoch expanzie. Z vyjadrení viacerých veľkých hráčov vyplýva, že poľaviť v nej nemienia.

Billa má pripravený intenzívny plán expanzie, čo sa podľa jej šéfa odráža tiež na bližšie nešpecifikovanej sume, ktorú chcú do nej investovať. „S istotou môžeme povedať, že to bude viac ako po minulé roky,“ naznačuje D. Bator.

Vlani pobočka nemeckého koncernu Rewe otvorila na Slovensku kvarteto predajní v Dubnici nad Váhom, Žiline, Trnave a Lučenci, kde zároveň začiatkom tohto roka jednu prevádzku škrtla, lebo jej nová predajňa stojí v blízkom nákupnom centre. Je to skôr výnimočný dôvod. Podľa D. Batora môže dôjsť k rozhodnutiu o uzatvorení niektorej z prevádzok najmä pre neobnovenie končiaceho sa nájomného vzťahu.

Šéf Billy avizuje, že v tomto roku otvoria naprieč celým Slovenskom viac prevádzok než vlani. Presné číslo bude závisieť od získania potrebných povolení.

Billa investuje tiež do vybavenia filiálok, konkrétne spomína šetrnejšie chladiarenské a mraziarenské zariadenia. Nové a vynovené predajne majú ekologický systém chladenia a uzatvárateľné chladiace vitríny, ktoré produkujú o tridsať percent menej emisií. Reťazec plánuje otvoriť druhé školiace stredisko pre zamestnancov. Prvé tréningové centrum zriadil vlani v bratislavskej Petržalke.

Prechod na nový dizajn

Nemecký diskont Lidl na jar otvoril svoje tretie logistické centrum na Slovensku v Seredi, do ktorého investoval približne 50 miliónov eur. Vytvoril si tak zároveň priestor pre ďalšie rozširovanie siete predajní. V súčasnosti je ich vyše stodvadsať. „Momentálne máme rozpracovaných 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND + retail a obchod

Tagy Billa, Hypernova, Kaufland, Lidl, reťazce, Tesco

Diskusia (0 reakcií)