Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Diaľničiari majú veľké plány, ale prázdne vrecká

Južnú rýchlocestu potiahneme až po Rimavskú Sobotu a ďalšiu z Trenčína takmer až na hornú Nitru. Lenže nezabudneme ani na diaľnicu do Poľska. Dokončíme ju celú a k tomu mnohé ďalšie. A toto všetko začneme stavať tento a budúci rok.

24.05.2016, 05:00 | Ján Kováč | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 7

Musíme len doriešiť „malý detail“: Nemáme peniaze. Zhruba takto je na tom dnes štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Keďže veľa investuje do projektovej prípravy, zrazu má v rukáve vyše 20 projektov, pre ktoré už vybavuje stavebné povolenia. No keďže aj veľa stavia, onedlho sa jej minú eurofondy.

Neprehliadnite

Stavajú ako o dušu

Len vlani NDS sprístupnila 56,5 kilometra nových diaľnic, v tomto roku má pribudnúť ďalších takmer 30. Najviac sa stavia na diaľnici D1. K jej celistvosti v tomto momente chýbajú len náročné tunelové úseky. Tie okolo Žiliny a Ružomberka už stavajú, no úsek pri Kraľovanoch zabrzdili environmentálne prekážky v súvislosti s chránenými oblasťami Veľkej Fatry. Na východnom Slovensku zostáva tunel Branisko, ktorý však nie je medzi akútnymi prioritami, a obchvat Prešova, pre ktorý už NDS vyberá dodávateľa.

NDS ešte za bývalého ministra dopravy Jána Počiatka rozbehla ďalšie tri veľké verejné súťaže. Okrem spomínaného Prešova aj úsek D1 Budimír – Bidovce – severovýchodný obchvat Košíc a úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec na kysuckej D3 smerom do Poľska. J. Počiatek vyhlásil aj tender na diaľničný obchvat Bratislavy, ktorý už aj stihol vyhodnotiť, no podpis zmluvy prenechal novej vláde, ktorá projekt odobrila.

Uzavretie všetkých štyroch veľkých zmlúv by znamenalo dostatok práce pre stavebné firmy na zhruba štyri roky

Štipku napätia do idylického stavu vniesol mierny časový sklz nových dopravných projektov. Všetky tri súťaže NDS napadli vylúčení uchádzači na Úrade pre verejné obstarávanie. Ani jednému však nevyhovel. Zdá sa teda, že NDS môže vo svojich súťažiach pristúpiť k ďalšiemu kroku, ktorým je otvorenie obálok s cenovými ponukami. Či a kedy sa tak stane, hovorkyňa firmy Eva Žgravčáková ani hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká neodpovedali.

Aktualizácia: NDS medzičasom otvorila obálky s cenovými ponukami. Ešte stále ich vyhodnocuje.

Na čo sa sústrediť

Podľa informácií TRENDU ministerstvo tieto tri projekty ešte prehodnocuje. Aj preto, že vláda má vo svojom programe rozsiahlu výstavbu rýchlociest po celom Slovensku, na ktorú jej predchádzajúci kabinet nevyčlenil dosť peňazí. S novým ministrom Romanom Brecelym (Sieť) prišla aj neistota, či niektoré z Počiatkových plánov nepôjdu bokom, aby sa mohli peniaze presunúť inam. Je možné, že sa nejaká zo súťaží napokon stopne. Keďže má však táto vláda rovnakého premiéra ako tá bývalá, radikálne rozhodnutia by boli veľmi prekvapujúce. A zároveň necitlivé vo vzťahu k stavebným firmám.

Celé odvetvie by sa mohlo vrátiť do krízy, z ktorej sa len vlani vyhrabalo. Stavbári potrebujú nové zákazky, aby nimi nahradili tie dokončené. Len v tomto a minulom roku sa dokončilo a dokončí zhruba 80 kilometrov diaľnic a rýchlociest. V rovnakom období sa však stavať nezačalo na žiadnom veľkom úseku. V roku 2016 sa verejné investície oproti vlaňajšiemu silnému roku znížia tak či onak. Odkladanie výstavby tento problém prehĺbi.

Podľa Jána Kovalčíka, analytika inštitútu INEKO, je spomedzi troch spomínaných diaľničných úsekov najdôležitejší ten na Kysuciach – Čadca, Bukov – Svrčinovec. „Vyrieši doteraz najužšie miesto na dôležitom tranzitnom ťahu do Poľska i ČR. Je veľká škoda, že finále jeho projektovej a majetkovej prípravy sa pretiahlo o celé roky a namiesto neho sa peniaze z eurofondov nakoniec míňali na menej potrebné projekty.“ Pôvodne sa mal podľa neho stavať čo najskôr po nadväzujúcom úseku Svrčinovec – Skalité, ktorý sa tento rok dokončuje. „Spolu umožnia skompletizovať D3-ku od tunela Horelica pri Čadci až po hranicu s Poľskom,“ vysvetľuje J. Kovalčík.

Úsek D1 pri Košiciach, ako tvrdí, je menej urgentný. „Ale nevidím dôvod ho spochybňovať, keďže má prijateľný pomer prínosov a nákladov.“ Za najmenej potrebný z trojice projektov považuje D1 Prešov, západ – Prešov, juh, lebo Slovenská správa ciest dokončuje

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 20/2016. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 7

Rubrika TREND TOP v stavebníctve a realitách