Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Hity pre deti v predajoch tromfnú aj Rytmusa

Ich albumy sa predávajú v počtoch, na ktoré sa nedokážu dotiahnuť ani tie najhlasnejšie a najznámejšie hviezdy popovej a rapovej scény na Slovensku. Z pôvodne nevinného koníčka, ktorý vznikol z nedostatku detskej hudby na trhu, sa stal fenomén, ktorý láme rekordy nielen v rámci vydavateľskej činnosti, ale aj na internete či v počte odohraných koncertov. Ich tržby dosahujú stovky tisíc eur ročne. Vitajte vo svete, kde hlavnými hrdinami sú rodičia prezlečení za spievajúce rozprávkové bytosti.

20.05.2016, 05:00 | Lukáš Kvašňák | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Sála kultúrneho domu v Pezinku je do posledného miesta obsadená deťmi a ich rodičmi. Keď zhasne svetlo, na pódiu sa objavia rozprávkové postavičky Spievanky a Zahrajka. Deti začnú nadšene tlieskať a s napätím očakávajú, kedy ich Spievanka pozve na pódium. Spolu s nimi pod pódium mieria ich rodičia, ktorí si chcú tento pre ich potomkov významný moment nafotiť.

Atmosféra pripomína koncert veľkých popových hviezd. A presne tými Mária Podhradská a Richard Čanaky, ktorí rozprávkové postavy stvárňujú, sú. Spolu s manželom M. Podhradskej Miroslavom Čačíkom za trinásť rokov vybudovali na zelenej lúke projekt Spievankovo, ktorý po umeleckej, ale aj biznisovej stránke nemá na Slovensku konkurenciu.

Neprehliadnite

Dobre utajený trh

Hudobná tvorba pre deti sa mimo záujmu médií, ľudí z brandže aj veľkých vydavateľstiev stala v priebehu desiatich rokov jedným z najväčších segmentov v slovenskom hudobnom priemysle. Rastúce predaje CD a DVD, koncertné kalendáre zaplnené na rok dopredu a možnosť odmietať ponuky robí z interpretov tvoriacich pre deti výnimky popierajúce trendy v súčasnom hudobnom biznise.

Jednoznačným lídrom detskej tvorby je projekt Spievankovo, ktorý svojím trinásťročným pôsobením na scéne nevedomky nastavil marketingové, obchodné a žánrové pravidlá hry pre všetkých ostatných. Práve Spievankovo spolu s divadelno-hudobným projektom Fíha Tralala totiž dlhodobo patrili k jediným, ktoré sa tejto tvorbe na Slovensku venovali.

V ostatných dvoch rokoch však dieru na trhu začínajú zapĺňať aj ďalšie projekty ako Smejko a Tanculienka, Miro Jaroš alebo Paci Pac, ktoré sú už na rozdiel od priekopníkov žánru tvorené ako profesionálne a presne zacielené produkty. Napriek dopytu výrazne prevyšujúcemu ponuku však úspech nie je zaručený. S rastúcim počtom interpretov, ako aj čoraz vyššou kvalitou pesničiek a ich vizuálneho spracovania zo strany zabehnutých projektov, sa aj nároky detí a ich rodičov zvyšujú.

Dlho pritom nikto o veľkosti tohto „trhu“ nevedel. Zmena prišla pred troma rokmi, keď Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA) odovzdával svoje ceny za roky 2011 a 2012. Kým v roku 2011 sa najpredávanejším interpretom stal Rytmus so svojím albumom Fenomén, v ďalšom roku ho predbehlo tretie DVD projektu Spievankovo. O rok na to už SOZA kategóriu rozdelila, a kým cenu za najpredávanejšie CD získal Kontrafakt, pri DVD to bolo opäť Spievankovo so svojím štvrtým titulom.

Toto ocenenie prvýkrát jasne ukázalo, že detské pesničky spievané rozprávkovými postavami Spievanky a Zahrajka dokážu v predajnosti poraziť aj nekorunovaného kráľa slovenského rapu Patrika „Rytmusa“ Vrbovského. „Od roku 2010 dochádza na Slovensku k výraznému nárastu vzniku nových hudobných titulov určených deťom a ich vyššiemu predaju v porovnaní s predajom titulov iných hudobných žánrov,“ potvrdzuje trend Adrian Rajter zo SOZA.

Je pritom paradoxné, že taký veľký trh, navyše s takým potenciálom, zostal zo strany väčšiny interpretov a vydavateľstiev dlhé roky ignorovaný. „Deti sú významným segmentom trhu, majú výrazný vplyv aj na nákupné rozhodovanie rodičov,“ pripomína riaditeľ SOZA Anton Popovič. Rodičia majú podľa neho záujem, aby deti do svojho prostredia „zapadli“, aby boli z hľadiska trendov „kompatibilné“ so svojimi rovesníkmi, preto ich preferencie podporujú. 

Stačí si spomenúť na album Peter, Vašo a Beáta deťom, ktorý vyšiel v roku 1987. Úspech tohto projektu, za ktorým stál hudobník Peter Nagy, priniesol jeho pokračovanie v podobe ďalších albumov „Hrajme sa na Petra“ a „P. Nagy a deti“ vrátane hitov ako Mandarínka Darinka alebo Bobi. V polovici deväťdesiatych rokov však projekt skončil a na Slovensku prakticky neexistovala pôvodná hudobná tvorba pre deti.

Fenomén Spievankovo

Nedostatok detskej tvorby bol impulzom pre vznik Spievankova. Za projektom stoja muzikanti z gospelovej scény Richard Čanaky a Mária Podhradská spolu s jej manželom a zároveň manažérom Miroslavom Čačíkom. Keď sa im kamarátka sťažovala, že ako učiteľka nemá pre deti v škôlke vhodné piesne, rozhodli sa nejaké nahrať.

„Pôvodne sme chceli z CD spraviť do päťdesiat kusov a rozdať kamarátom. Kresťanské vydavateľstvo Lux nám ponúklo, že CD vydá a rozdistribuuje cez svoju sieť do kresťanských obchodov,“ spomína M. Podhradská. Nakoniec vyšlo v náklade päťsto kusov a okamžite sa rozpredalo. Pozitívny ohlas viedol k niekoľkým dotlačiam a postupne sa pridali ďalšie albumy.

Spievankovo dnes možno jednoznačne označiť za fenomén na slovenskej hudobnej scéne. Na konte už majú 24 titulov vrátane piatich DVD. „Pri detskej tvorbe to nefunguje tak ako napríklad v populárnej hudbe. Nový titul podporuje predaj aj starších titulov. A tým, že sa nám rodí stále nové publikum, robíme neustále dotlače starých DVD a CD albumov,“ vysvetľuje M. Čačík.

Z posledného DVD, ktoré vyšlo koncom minulého roka, sa zatiaľ predalo 40-tisíc kusov. Na slovenské pomery nevídané číslo. K tomu treba prirátať aj premietanie v kinách. S piatym pokračovaním príbehov o Spievanke a Zahrajkovi totiž po prvýkrát zamierili aj do kín. Aj napriek nasadeniu len v sieti Cinemax ich film videlo 35-tisíc ľudí. Len na porovnanie, v prvom štvrťroku tohto roka videlo jeden z najúspešnejších slovenských filmov, detektívku Červený kapitán, nasadenú vo všetkých kinách, 74-tisíc divákov.

Neutícha ani dopyt po koncertoch Spievankova. Ročne dostávajú podľa M. Čačíka aj dvetisíc ponúk, no odohrať stihnú len približne šesťdesiat. „Ešte pred tromi rokmi sme mávali aj 150 koncertov ročne. Museli sme to okresať, lebo už sme nevládali. Robíme to už trinásť rokov. V júli a auguste napríklad vôbec nekoncertujeme, sme naplno s našimi rodinami,“ hovorí.

Spievankovo: Od roku 2003 vydali 24 titulov vrátane 5 DVD, počet prehratí na YouTube 46,8 mil., 66-tisíc fanúšikov na FBZdroj: Maňo Štrauch

Rytmus v závese

Spolu s manželkou a R. Čanakym vybudovali Spievankovo na zelenej lúke. V začiatkoch hrávali popri svojich zamestnaniach a koncertovali len za náklady. Na profesionálnu dráhu sa vybrali pred jedenástimi rokmi, čo bol v tej dobe krok do neznáma. „Povedali sme si, že to vyskúšame na pol roka a potom zhodnotíme, či dokážu naše dve rodiny z toho vyžiť. Uvedomovali sme si, že len z koncertov sa to nedá, a tak sme si založili aj vlastné vydavateľstvo Tonada,“ spomína M. Čačík. To vlani utŕžilo cez pol milióna eur.

Na vydavateľstvo zamerané len na tvorbu pre deti ide o vysoké číslo. Dvorná produkčná agentúra SGT Music zastrešujúca obchodné aktivity slovenskej legendy Elán dosiahla vlani porovnateľné tržby 550-tisíc eur. Rytmus a Kontrafakt so svojím labelom Tvoj Tatko Records preliezli ledva cez hranicu stotisíc eur.

„Hoci celkovo predávame veľa CD a DVD, myslíme si, že je to adekvátne práci a času, ktoré tomu venujeme. Z posledného piateho DVD sa zatiaľ predalo 40-tisíc kusov, čo nám pomáha získavať financie na tvorbu ďalších CD a DVD. Nie vždy to však stačí, pretože náklady na tvorbu DVD sú okolo 200-tisíc eur, možno aj viac, keďže stále chceme ísť kvalitatívne dopredu,“ uvádza M. Čačík.

Prvé DVD pritom urobili na kolene ani nie za desatinu nákladov. Postupne však svoju tvorbu sprofesionalizovali po hudobnej aj vizuálnej stránke. Zároveň položili základy obchodného modelu, ktorý po nich nasledovali aj ostatné projekty.

„My sme si neuvedomovali, že budujeme nejakú značku a charaktery. A už vôbec, že to bude nejaký trend. Sme radi, ak sme boli pre niekoho inšpiráciou, a najviac nás teší, že sa na Slovensku viac spieva s deťmi, lebo práve o to nám ide,“ vysvetľuje M. Podhradská.

Ako dodáva R. Čanaky, v tej dobe neexistovala nijaká konkurencia. „Boli sme jediní. Nemali sme sa na koho podobať, ale ani kým sa nechať inšpirovať,“ ozrejmuje.

Fíha Tralala: Vznik 2012, zatiaľ 4 CD a 3 DVD, celkový počet prehratí na YouTube 103 miliónov, 41-tisíc fanúšikov na FBZdroj: Martina Brunovská

Škriatok: Dvojka na trhu

Reálna alternatíva k Spievankovu sa objavila až v roku 2012. Projekt Fíha Tralala, za ktorým stojí profesionálna herečka Martina Jelenová stvárňujúca škriatka Fíha, je dnes jednoznačnou 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Téma - detský hudobný biznis

Tagy Rytmus, Spievankovo