Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dixi, Nubian a Barbus. V Smižanoch oživili socialistickú retro kozmetiku

Seriál Rodinné firmy | Ešte za socializmu patrili k neodmysliteľnej výbave štandardnej československej kúpeľne. Šampóny Dixi, mydlo na holenie Barbus či opaľovacie krémy Nubian sú značky, ktoré majú v tejto chvíli časy najväčšej slávy za sebou. Niektorí ľudia však ani dnes na ne nedajú dopustiť. Prežili desaťročia a aj vďaka povedomiu medzi spotrebiteľmi či populárnej retro vlne sa na trhu nestrácajú ani dnes.

01.06.2016, 05:00 | Marek Legéň | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

V posledných rokoch pokračuje v tradícii výroby týchto produktov firma Herba Drug zo Smižian. Jej zakladateľ a šéf Ivan Milý by bol rád, keby bradatú históriu nostalgických značiek ťahala rodina aj po jeho odchode z firmy. Tradicionalisticky založený päťdesiatnik (na úvodnej fotografii dole v strede, vedľa neho synovia Pavol a Ivan, hore matka Soňa) sa ešte nechystá zavesiť podnikanie na klinec, no už dnes uvažuje o nástupníctve. Zatiaľ nemá jasnú predstavu o tom, kto ho nahradí. Nádeje vkladá predovšetkým do troch synov.

Všestranný výrobca

Elektrotechnický inžinier I. Milý začal podnikať dva roky po nežnej revolúcii, keď ho omrzela práca v Ústave rádioekológie a využitia jadrovej techniky. Najskôr dovážal zo zahraničia autodielce a kozmetiku. Ťahalo ho to však do výroby, a tak v roku 1994 začal s produkciou čistiacich prostriedkov podľa receptúr od českých odborníkov.

V podnikateľskom živote spoločnosti Herba Drug sa striedali lepšie obdobia so slabšími. Boli časy, keď zamestnávala vyše sto ľudí a pracovala na tri zmeny. Ale aj také, keď naraz prepustila desiatky pracovníkov. V súčasnosti pre ňu vo výrobnej prevádzke v Smižanoch robí zhruba šesťdesiat ľudí.

Významným exportným artiklom sa dnes ukazuje byť archaické mydlo na holenie

Ďalšie približne dve desiatky sa starajú o obchod a distribúciu v Topoľčanoch, kde sa od vlani vyrábajú aj obaly na smižianske produkty. Kozmetiku a čistiace prostriedky dodáva Herba Drug najmä do obchodných reťazcov či sietí drogérií. Okrem pôvodných vlastných, menej známych značiek vyrába aj privátne brandy.

V povedomí ľudí však rezonujú najmä tie, ktoré kúpila pred šiestimi rokmi od levického de Miclénu, keďže jeho talianski majitelia sa sústredili na výrobu zubných pást. Tradičné značky drogérie Dixi, Barbus, Nubian, krémy Fyto či prípravky pre deti Oli boli pre nich len doplnkovým sortimentom.

Herba Drug SmižanyZdroj: Ivan Fleischer

Stávka na tradíciu

Keď prišla ponuka na predaj značiek de Miclénu, Herba Drug už s týmto výrobcom mala rozvinutú spoluprácu. Pre levickú firmu vyrábala šampóny, opaľovaciu kozmetiku či gély na vlasy. Smižanci nezaváhali, uspeli v tendri a v roku 2010 kúpili známe značky do vlastného portfólia. „Bol som presvedčený, že vieme značky resuscitovať. Vedel som, za čo sa dajú vyrobiť a predať, a bolo to omnoho zaujímavejšie ako privátky,“ spomína I. Milý.

Hoci priznáva, že do produkcie mydla na holenie sa mu veľmi nechcelo, no nakoniec sa nechal presvedčiť. „Zdalo sa mi to ako archaický výrobok, ale bol to najlepší krok, aký som spravil,“ hovorí I. Milý. Dnes mydlo na holenie považuje za jeden z mála produktov, ktoré by firma mohla významnejšie exportovať aj na iné trhy než do Česka. V Smižanoch ho nevyrábajú už len pod značkou Barbus, ale tiež s odlišnou parfumáciou ako privátny brand pre talianskeho zákazníka.

Pôvodné značky s nižšou maržou zarábajú na fixné náklady a pomáhajú nakupovať suroviny za výhodnejších podmienok

Značky od de Miclénu, hoci zanedbané, boli vzpruhou pre Herba Drug. Vykryštalizovala sa z nich silná trojka Dixi, Nubian a Barbus, ktorú plánuje prednostne rozvíjať. Firma nakúpila technológie, pristavila novú halu, rozšírila výrobné kapacity a dostala pod vlastnú strechu produkciu celého portfólia výrobkov. Liehovú kozmetiku a krémy pre ňu ešte vlani zabezpečovala spoločnosť Calendula z Novej Ľubovne, dnes ju už vyrábajú v Smižanoch.

V portfóliu Herba Drugu zostávajú aj jeho pôvodné značky s nižšou maržou, napríklad gél na vlasy Easy Hair, osviežovač vzduchu Fijú alebo čistiaci prostriedok na riad Umy. Až dovtedy, pokým o ne bude záujem na trhu. Zarábajú na fixné náklady a podľa I. Milého slúžia napríklad na to, aby mohla firma nakupovať väčší objem surovín za výhodnejších podmienok a podporila tak maržu ziskovejších výrobkov.

Český potenciál

Výrobca z najväčšej obce na Slovensku s takmer deviatimi tisíckami obyvateľov prežil v biznise dvadsaťpäť rokov. I. Milý tvrdí, že aj vďaka tvrdohlavosti a vytrvalosti. Nepoložila ho silná zahraničná konkurencia, obdobie vysokých úrokov v bankách ani výrazné znehodnotenie slovenskej koruny v období, keď sa produkcia Herba Drugu významnejšie orientovala na privátne značky reťazcov za pevne dohodnuté ceny.

Dnes väčšina výroby stojí na vlastných značkách Smižancov. Privátky pre reťazce, napríklad pre sieť družstevných predajní Coop Jednota, pre chorvátsku Billu či veľkoobchod Metro, ťahajú za kratší koniec. V portfóliu privátnych brandov sa nájde aj šampón pre psov. I. Milý potrebuje viac vyťažiť voľné výrobné kapacity po rozšírení, a tak predpokladá, že Herba Drug zvýši podiel privátnych značiek na celkovej produkcii. Malo by ísť najmä o bielu kozmetiku – mlieka či krémy. Nerád by však zastúpenie privátiek vo výrobnom mixe zvyšoval nad dve pätiny.

Majiteľ Herba Drugu je zmierený s tým, že veľkú dieru do sveta na zahraničných trhoch neurobí: Nie sme kapitálovo takí silní

Biznis firmy Herba Drug je spätý s reťazcami. K jej stálym zákazníkom patria najväčšie maloobchodné siete vrátane drogérií s výnimkou Lidla. Do neho sa tovar zo Smižian dostane len v prípade zaradenia do časovo limitovanej akciovej ponuky. „Snažíme sa robiť tak, aby nám niečo zostalo. Sú výrobky s dostačujúcou maržou, ale aj také, čo predávame so stratou. Väčšina však nemôže byť bez zisku,“ približuje I. Milý obchodovanie s reťazcami.

Majiteľ Herba Drugu je zmierený s tým, že veľkú dieru do sveta na zahraničných trhoch neurobí. V minulosti mal ambíciu vybudovať silnú stredoeurópsku firmu, ale pri jej realizácii sa dostal akurát tak do problémov. „Nie sme kapitálovo takí silní, aby som to mohol urobiť. V našom biznise sa veľa zarobiť nedá,“ ťažká si I. Milý.

Väčší potenciál na nárast odbytu vidí na českom trhu, na ktorom majú najmä niektoré značky získané od de Miclénu pomerne dobrú pozíciu. K vyšším obratom by mohlo podľa I. Milého pomôcť využitie rezerv v distribúcii, o ktorú sa ešte do vlaňajška zväčša staral „zdedený“ obchodný tím de Miclénu.

Dnes už je obchod v Česku kompletne pod taktovkou smižianskej firmy. I. Milý predpokladá, že u západných susedov by mohli predávať raz toľko čo doteraz, minimálne podobný objem ako na slovenskom trhu. Celkové tržby skupiny Herba Drug bez krížových obratov vlani presiahli päť miliónov eur, na tento rok má firma razantný plán nárastu o pätinu.

Vizitka skupiny Herba Drug
Vizitka skupiny Herba Drug
Pozn.: Údaje sú za firmy Herba Drug (výroba) a Herba Drug Trade (obchod) bez krížových obratov; v roku 2015 vrátane spoločnosti Herba Drug Int. (distribúcia v Česku)
PRAMEŇ: Herba Drug

Generačná obmena

Podnikanie firmy Herba Drug je od počiatku rodinná záležitosť. Dnes v nej okrem zakladateľa pracuje takmer celá rodina Milých. Manželka majiteľa Soňa sa stará o vývoj vizuálnej stránky nových výrobkov od návrhu etikety cez obal až po marketingové aktivity. V minulosti mala pod palcom pár firemných maloobchodných predajní.

„Sme rodinná firma a chcel by som, aby ju ďalej prevzali moje deti. Mám troch synov, no v nástupníctve ešte nemám jasno,“ hovorí I. Milý. Z trojice synov dvadsiatnikov sa práci vo firme naplno venuje zatiaľ iba najstarší Ivan, ktorý už doštudoval environmentalistiku a otec mu vlani zveril obchod v Česku. Po domácom trhu je to druhé najvýznamnejšie odbytové teritórium ich výrobkov. Export má celkovo na tržbách firmy približne tretinový podiel.

Po dvoch rokoch zbierania skúseností by sa mal Ivan junior presťahovať do smižianskej centrály a viac sa zžívať s biznisom a jeho riadením. Najmladší syn Pavol pracuje v spoločnosti na kreatívnych veciach, pomáha s komunikáciou na sociálnych sieťach, webovej stránke. Nie však na plný úväzok, lebo ešte študuje ekonómiu. Prostredný syn Peter je čerstvý absolvent medicíny a viac než o rodinné podnikanie sa momentálne zaujíma o chirurgiu.

Ivan Milý, Herba Drug SmižanyZdroj: Ivan Fleischer

Dôležitá dôvera

Na rozhodovaní o smerovaní podniku sa deti Milých zatiaľ nepodieľajú. Podľa otca ešte nemajú dostatok skúseností. Pokiaľ sa však pripravuje nový produkt určený pre mladšiu generáciu, má napríklad najstarší syn, ktorý pracuje vo firme dva roky, silné slovo.

Zakladateľ Herba Drugu počíta do rodinného okruhu v biznise aj švagra Jána Hlavačku, ktorý má podiel v topoľčianskej obchodno-distribučnej pobočke Herba Drug Trade aj v eseročke Ymcod, zabezpečujúcej pre Herba Drug logistické služby. „V rodine je dôvera. Pokiaľ verím švagrovi, nepotrebujem ho kontrolovať. Dôvera je dôležitá, doteraz som sa v rodine nesklamal,“ konštatuje I. Milý.

Aj keď rodina Milých doslova žije s firmou, doma prácu nezvykne rozoberať. „V prvom rade žijeme ako rodina a podnikanie je nadstavba navyše,“ hovorí I. Milý. Sám sa necíti ako podnikateľ, ale skôr ako človek, ktorý dokáže veci začať a dotiahnuť do konca a svojou činnosťou poskytnúť úžitok iným ľuďom.

Na otázku, aké méty by rád dosiahol, I. Milý odpovedá, že by sa mu páčilo, ak by rodinný charakter firmy vydržal aspoň jednu generáciu. A aby jeho nasledovníci rozvíjali ďalej značky, ktoré kúpil od de Miclénu. O cieli zdvojnásobiť tržby spoločnosti hovorí s menšou vážnosťou. 

Mladá krv do firmy

Keď pôvodom Bardejovčan Ivan Milý zakladal firmu v Smižanoch Herba Drug, iba mu začínalo ťahať na tridsiatku. Gro dôležitých ľudí, ktorí dnes robia pre výrobcu kozmetiky a čistiacich prostriedkov na Spiši, sú jeho vrstovníci s piatimi krížikmi na chrbte. I. Milý cíti, že firmu treba omladiť. Novú krv pustil napríklad do obchodu. Omladenie prichádza aj s jeho deťmi, ktoré sa postupne zapájajú do práce v rodinnom podniku. Ak chcú uspieť, nemala by im chýbať viera v to, čo robia a elementárna slušnosť. „Každý rodič chce, aby jeho deti boli lepšie ako on. Bolo by zlé, keby boli mojou kópiou niekedy s cholerickým pohľadom na veci,“ hovorí I. Milý.

Na mladšie ročníky chcú viac zacieliť aj vyrábanú kozmetiku. Modernejší šat s ambíciou osloviť novú generáciu mužov dostalo mydlo na holenie Barbus, podobným smerom sa uberá aj dizajn nového radu šampónov Dixi. Výhodou týchto a ďalších značiek kozmetiky známych z obdobia socializmu je, že ľudia si ich pamätajú a v nejednom prípade sa k nim aj vracajú. V povedomí mladších ročníkov bývajú zapísané aj tak, že si ich všimli u starých rodičov. 

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 21/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Rodinné firmy

Diskusia (0 reakcií)