Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Študenti z Piešťan si postavili biznis na preliezkach pre dospelých

Start-up mesiaca | Bratislava–Vrakuňa, piatok podvečer. Na lavičkách uprostred parku posedáva hlúčik mladých mužov. Mikiny, tepláky, tenisky, na lavičkách pollitrové plastové fľaše. Zrazu jeden vstane, podíde k neďalekej preliezačke, zavesí sa na ňu a jediným plynulým pohybom sa vytiahne nad tyč, na ktorej visel. Urobí sústavu cvikov, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani olympijský gymnasta, a prenechá miesto ďalšiemu.

30.05.2016, 14:30 | Tomáš Nejedlý | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Street workout alebo cvičenie s vlastným telom na čerstvom vzduchu si našlo fanúšikov aj na Slovensku a ich počet utešene rastie. TREND napočítal takmer dvadsiatku miest, kde v priebehu dvoch rokov vyrástlo špecializované ihrisko na tento šport. Partia študentov z Piešťan (na úvodnej fotografii zľava Timotej Keher, Dušan Matuška, Martin Malast, dole Marko Rybárik), ktorí prepadli čaru workoutu medzi prvými, sa rozhodla posunúť záľubu do komerčnej sféry cez start-up Octago.

Neprehliadnite

Bezbariérový šport

Street workout vznikol v chudobných štvrtiach amerického New Yorku, kde ľudia bez peňazí na fitnescentrá začali cvičiť vo verejných parkoch na rôznych konštrukciách – plotoch, lavičkách či preliezačkách pre deti. „Zhyby, kľuky či drepy patria medzi základné cvičenia, ktoré zapájajú viaceré svalové skupiny naraz, takže cvičenie má lepšie výsledky ako izolované posilňovanie na strojoch a je aj zábavnejšie,“ hovorí tréner Vladimír Baláž, ktorý sa špecializuje na workout.

Cvičenie je podobne ako beh takmer bezbariérové – nevyžaduje si špeciálnu výbavu ani telocvičňu. Vďaka YouTube a sociálnym sieťam sa videá, na ktorých nádherne vyrysovaní športovci predvádzajú kúsky popierajúce gravitáciu rýchlo rozšírili do sveta a dnes sa šport teší veľkej popularite najmä v USA, Rusku či na Ukrajine.

„Veľmi rýchlo sa to rozširuje, začínali sme na detskom ihrisku za domom a teraz sú v Bratislave tri ihriská na workout a aj tak sa niekedy človek ani nedostane na tyče,“ hovorí chalan z partie z vrakunského parku Marek Šajbidor.

Zrazu nám začali chodiť desiatky otázok od ľudí z komunít v ostatných mestách, ako sa dá vybaviť také ihrisko

V slovenských mestách začali skupiny nadšencov rásť zhruba od roku 2012. Patrila medzi ne aj partia študentov z Piešťan – Dušan Matuška, Timotej Keher, Martin Malast a Marko Rybárik. „Postupne nás bolo v komunite cez tridsať, tak sme oslovili mesto, či by bolo možné postaviť špeciálne ihrisko pre workout,“ hovorí D. Matuška, študent manažmentu, jeden zo zakladateľov a duša firmy Octago.

Iniciatíva padla na úrodnú pôdu, hlavnej architektke mesta sa projekt zapáčil, a tak študenti dodali návrh a dizajn, radnica peniaze a externá firma, ktorá sa venuje kovovýrobe, postavila ihrisko. „Zrazu nám začali chodiť desiatky otázok od ľudí z komunít v ostatných mestách, ako sa dá vybaviť také ihrisko,“ spomína D. Matuška.

Chalani veľa nešpekulovali a o dva mesiace neskôr založili eseročku na výstavbu workoutových ihrísk. Firmu nazvali podľa osemuholníkového tvaru úchytného systému, ktorý sami vymysleli na upevnenie jednotlivých tyčí na stĺpy konštrukcie ihriska.

Začiatky start-upu

Vstupný kapitál zložili študenti z úspor a pôžičiek od rodiny. Zmysluplná voľnočasová aktivita a spoločenský prínos projektu zaujali aj veľkých hráčov. Začiatky projektu podporila slovenská pobočka EY či firmy VÚB, O2, Slovenská sporiteľňa, BMW, MasterCard a Nay Elektrodom.

Pozornosť a priestor v médiách si projekt získal aj vďaka veku a šikovnosti zakladateľov – Octago vyhralo v súťažiach start-upov viaceré ocenenia a D. Matuška s projektom reprezentoval Slovensko aj na svetovom finále súťaže Študentskej podnikateľskej ceny v thajskom Bangkoku.

Po roku fungovania má Octago tržby 44-tisíc eur, zisk je mierne v čiernych číslach. Na konte má deväť postavených ihrísk – napríklad v Devínskej Novej Vsi, Trenčianskej Teplej či Jasnej v Nízkych Tatrách a predbežný záujem o dvadsať ďalších. Malé ihrisko bez tartanovej dopadovej plochy stojí dva- až tritisíc eur, zatiaľ najväčšie ihrisko firmy za takmer 20-tisíc eur stojí v relaxačnom parku v Seredi pri Váhu.

Biznis sa pre partiu mladíkov z Piešťan nekončí dostavbou ihriska, snažia sa mu aj vdýchnuť život

„Tá cena je daná kvalitou, ktorú sme sa rozhodli presadzovať. Mnohé mestá sa snažia pri nákupe ihriska ušetriť na úkor kvality, nakupujú ich bez certifikátov bezpečnosti a riskujú pritom zdravie ľudí, ktorým sa na ihrisku môže stať úraz,“ tvrdí D. Matuška. Konštrukcie vyrába pre Octago nitrianska firma zameraná na kovovýrobu, tyče sú pozinkované a potiahnuté špeciálnym náterom komaxit, ktorý dobre odoláva vplyvom počasia.

Biznis firmy – dodávka a výstavba železnej konštrukcie – sa však ľahko replikuje. Na trhu už pôsobia ďalšie dve firmy, ktoré ponúkajú workoutové ihriská, a ďalší hráči, ktorí dodávajú mestám mobiliár – lavičky, ploty a podobné konštrukcie a ihrisko dokážu vyrobiť na zákazku. A tak ako street workout momentálne získava na popularite, môže ju raz stratiť – podobne ako to bolo v prípade módnej vlny squashu, bedmintonu či crossfitu, ktoré už majú svoj boom za sebou.

Mladí podnikatelia z Octago si to dobre uvedomujú, a preto 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 21/2016. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Octago, start-up, Start-up mesiaca, street workout

Diskusia (0 reakcií)