Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šéf Joj Media House: Prebíjať sa s Markízou? Len ak kvôli egu

Do konsolidácie mediálneho trhu sa na Slovensku zapojila aj skupina J&T. Pod svoje krídla prostredníctvom Joj Media House už stihla zobrať rádiá Jemné, Anténa Rock a Vlna a reklamu predáva aj pre Europu 2.

22.08.2016, 04:59 | Martin Poláš | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Joj Media House zároveň ovláda TV Joj a s Akzent Bigboard je lídrom v oblasti vonkajšej reklamy. Jednotkou v outdoore je skupina aj v Česku, dvojkou v Rakúsku. Tento rok sa vrátili aj na chorvátsky trh, kde nakupovali noviny. Na Slovensku podľa predsedu predstavenstva Richarda Flimela momentálne priestor na podobné akvizície už nie je.

Mimo skupiny zostala kúpa Ringieru Axel Springer CZ z roku 2014 s denníkmi Blesk, Aha! a Sport, do ktorej neoficiálny líder J&T Patrik Tkáč išiel so svojím partnerom z Energetického a priemyselného holdingu Danielom Křetínským.

V tomto roku ste kúpili troje novín v Chorvátsku. Prečo ste siahli po printoch v krajine, kde ste už nemali iné aktivity?

Pred rokom-dvoma sme sa snažili získať slovinské noviny, čo nevyšlo – aj preto, že sme v tejto krajine nemali predtým žiadnu skúsenosť. V Chorvátsku, kde sme dostali príležitosť vstúpiť znovu na miestny trh, sme si vedeli ľahšie overiť situáciu, pretože v minulosti tam pôsobila dcérska spoločnosť Epamedie. Mali sme dobrú znalosť trhu a obchodné vzťahy. Plus nebudeme si zakrývať, že máme blízko k J&T, ktorá má podiel v chorvátskej banke. Je vždy ľahšie, keď vám vie niekto otvoriť dvere. Noviny, ktoré sme kúpili, sú regionálne, čo dnes má ešte aký-taký význam a je tam možnosť vytvoriť zisk. Pri celoštátnych novinách, ak nie ste líder trhu, je to ťažké. V regiónoch bude mať papier dlhšiu životnosť.

Denník Novi list zápasil s veľkými dlhmi. Dokážete zvrátiť tento vývoj?

My sme v princípe kúpili tieto dlhy, to bola naša vstupná investícia. Okrem novín Novi list, Zadarski list a Glas Istre je súčasťou akvizície malé rádio a napríklad aj knižné vydavateľstvo, ktoré sa venuje špecifickému segmentu publikácií. Netajíme sa tým, že časť aktív sa budeme snažiť speňažiť, aby sme znížili investíciu – je tam napríklad obrovská kancelárska budova v Rijeke. Ak si potom zrátame aktíva a čo by miestny biznis mohol produkovať, môže to byť ako celok zaujímavé.

Nechali ste riadeniu biznisu v Chorvátsku miestnym manažérom alebo ste tam poslali svojich ľudí?

Nešiel tam nik zo Slovenska, spoliehame sa na manažment v Novom liste, ktorý dostáva väčšie kompetencie v tom, aby konsolidoval aj ostatné aktíva. Doteraz mali firmy separátne vedenia a spojené boli najmä cez osobu predošlého vlastníka.

Na Slovensku ste sa nezaujímali o možné akvizície v printovom segmente?

Váš majiteľ nás predbehol (smiech – TREND v roku 2014 kúpila skupina Penta, pozn. red.). Momentálne sú tu už len drobné príležitosti, trh je rozdelený. Navyše sa orientujeme na ekonomickú návratnosť investícií a v poslednom čase sa u nás aj v susednom Česku platila pri týchto transakciách akási prémia, ktorá nesúvisela priamo s ekonomikou, ale skôr s nadobúdaním vplyvu. Do tohto sa púšťať nechceme.

Na rádiový trh vstúpili ľudia blízki J&T v roku 2014, keď postupne prevzali Jemné, Anténu Rock a Vlnu. J&T sa oficiálne k vlastníctvu staníc nepriznáva, zrejme vzhľadom na zákaz krížového vlastníctva. Je to svojím spôsobom obchádzanie zákona, do ktorého „núti“ neaktuálna legislatíva?

Rozhodne nejde o obchádzanie zákona. Pravidlá z 90. rokov sú zastarané, v dnešnej dobe internetu je už takáto legislatíva nezmyselná. Tento zákon ani v minulosti nemal veľké zuby. Ministerstvo aj hráči na trhu mali snahu o uvoľnenie krížového vlastníctva tak, ako je to napríklad v Českej republike, ale zatiaľ sa to nepodarilo. Samozrejme, treba určiť, čo je priveľká koncentrácia médií u jedného vlastníka. Zdá sa mi však absurdné, aby to boli dve rádiá, ktoré majú dokopy podiel 10 percent z rádiového trhu. Nepriamy dôsledok tohto zákona vidíme napríklad aj v tom, že mnohé slovenské rádiá vysielajú v podstate to isté, nemajú možnosť vytvoriť si nejaký B formát, ktorý by dopĺňal hlavnú stanicu a orientoval sa na špecifickejšiu cieľovku. Že stanice hrajú rovnaké pesničky a podobajú sa ako vajce vajcu, to trhu škodí.

Zdroj: Maňo Štrauch

K trojici staníc sa tento rok pridala aj Europa 2, pre ktorú Radio Services predáva reklamu. Je to kombinácia, ktorá môže zmeniť rozloženie reklamných príjmov medzi rádiami?

Spojili sme dokopy štyri stanice od rôznych vlastníkov, každé z rádií sa venuje inému segmentu – oslovujeme mužov, ženy, starších aj mladších, sumárne to je zásah značnej skupiny ľudí. Toto sa ukazuje ako jediná možná cesta na rádiovom trhu, kde kraľovali Expres a do istej miery Fun rádio. Nám sa podarilo koncentráciou štyroch staníc, ktoré sa predávajú spolu, tento monopol narušiť – v celkovej počúvanosti sme sa stali jednotkou na trhu.

V podnikaní by ste boli blázon, keby ste tvrdili, že za žiadnu cenu nič nepredáte

Napriek tomu rádiá, ktoré sú pod Joj Media House začlenené, nie sú ziskové. Dlhodobo je v pluse len Expres, vlani bolo v miernom zisku aj Fun rádio.

Chce to nejaký rozbeh. Jemné sú stabilný prvok na trhu s určitým zásahom, Anténa Rock však vznikla len v roku 2014 preformátovaním predchodcu a Vlna vysiela od vlaňajšieho januára. Rádio sa nedá rozbehnúť za rok, pozíciu si buduje postupne, čo vidno práve pri našich mladších staniciach, kde sme veľmi spokojní s tým, ako sa vyvíja situácia. Problémom trhu je aj meranie počúvanosti, ktoré pracuje so spätnými, pol roka starými dátami. K prvým reálnym výsledkom Vlny sme sa dostali až vlani v auguste. Dosť ťažko sa obchoduje, keď nemáte legitímne čísla.

Majú jednotlivé stanice potenciál rastu? Jemné sú dlhodobo na približne rovnakej počúvanosti, Anténa Rock má zrejme svoj strop pre žánrovo špecifické zameranie, Vlna sa dostala podľa ostatného prieskumu zhruba na čísla niekdajšej Vivy.

Sú trhy, kde formát, ktorý vysielajú Jemné, je jednotka na trhu. Na Slovensku to tak nie je a zmeniť zvyklosti ľudí, respektíve robiť na tom, aby Jemné boli jednotkou či dvojkou, by bolo nesmierne drahé. Skôr si myslím, že miesto dvojky na trhu prevezme Vlna, to je formát, ktorý má značný potenciál. V každom prípade sa snažíme predávať stanice ako jednu skupinu, takže je nám v princípe jedno, či budú silnejšie Jemné alebo Vlna.

Čakáte, že Vlna preskočí Fun rádio, ktoré má momentálne náskok okolo sedem percentuálnych bodov?

Myslím si, že áno. Vidíme dynamiku, akou sa stanica vyvíja. Má dobre našliapnuté, čo nám ukazujú rôzne dostupné merania vrátane tých, ktoré sme sami zadali výskumnej agentúre. Aj môj „laický“ pohľad podporuje toto tvrdenie – bol som nedávno na Orave, po reštauráciách tam hrá často Vlna. Nie je to však len tam, keď idete po slovenských mestách, ľudia často počúvajú práve túto stanicu.

Boris Kollár sa v médiách vyjadril, že Fun rádio mieni predať. Viete si predstaviť posilnenie aj týmto spôsobom? Zaujímali by ste oň?

Či by sme chceli zaradiť Fun rádio do predaja? 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy Joj