Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Finta s Braniskom odhalila, ako sa v štáte žongluje s číslami

Nerozumná investícia za stovky miliónov eur sa dá ľahko obhájiť vymyslenými číslami. Predviedol to šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt s tunelom Branisko.

26.08.2016, 05:00 | Ján Kováč | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 7

Najskôr vyhlásil, že tunelu Branisko hrozí preťaženie, a preto treba čím skôr postaviť jeho druhú rúru. Zároveň prišiel s nápadom, aby sa NDS vyňala z okruhu verejných financií, čo by jej umožnilo vo väčšej miere stavať na dlh. Napríklad aj tunel Branisko. Vďaka analytikovi inštitútu INEKO Jánovi Kovalčíkovi však vyšlo na povrch, že príbeh o skorom kolapse v tuneli Branisko je celý vymyslený.

Aby politici prestali čarovať s dátami, na ministerstve financií vznikol Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP). Jeho prvé zistenia vyzerajú nádejne. Ešte lepšie by bolo, keby analytici presvedčili nového ministra dopravy, že treba preskúmať aj diaľničné projekty, ktoré sú vo vysokom štádiu prípravy. Doterajšie vedenie rezortu o to nestálo.

Neprehliadnite

Finta s Braniskom

Trik s Braniskom bol jednoduchý. NDS prognózovala pribúdanie áut na základe vývoja z roku, keď došlo k mimoriadnemu nárastu dopravy. J. Kovalčík však tvrdí, že mimoriadny nárast nastal preto, lebo sa otvorili iné úseky na diaľnici D1, ktoré jazdu po nej zatraktívnili. Tento vplyv sa už nezopakuje, takže ani v Branisku už toľko áut nepribudne.

Ján KovalčíkZdroj: Maňo Štrauch

Nie je to jediný prípad, keď diaľnicu obhajujú zlými alebo nepresnými číslami. Pri príprave bratislavského obchvatu chýbali takzvané smerové prieskumy. Nebolo teda jasné, koľko ľudí cestuje medzi jednotlivým časťami mesta a jeho predmestiami. Je to dôležitá informácia, ak treba správne zoradiť priority, keď sa rozhoduje, koľko jazdných pruhov bude mať diaľnica a kde postaviť križovatky.

Našťastie, keď ide o eurofondy, manipulovať s faktmi sa nedá bezbreho

Našťastie, keď ide o eurofondy, manipulovať s faktmi sa nedá bezbreho. Podmienkou financovania z EÚ je štúdia uskutočniteľnosti, ktorá posudzuje náklady a prínosy daného projektu. Jedným z rozhodujúcich kritérií pri schvaľovaní peňazí je dopravná prognóza.

Podľa ÚHP na ministerstve financií majú aj tieto štúdie nedostatky. Jednak vychádzajú z neúplných údajov o doprave a jednak ich spracovanie a porovnanie nie je objektívne, keďže sa na to využíva viacero metodík, uvádza ÚHP vo svojej analýze. Odporúča, aby sa častejšie robili smerové dopravné prieskumy, a spolu s ministerstvom dopravy chce zjednotiť metodiku na modelovanie dopravy. Úradníci sa tak budú môcť lepšie rozhodovať, ktoré úseky zaradia medzi priority a ktoré stačí postaviť neskôr.

KE – BA 3 : 1

ÚHP si chce posvietiť aj na ceny stavebných prác. Opäť začnime príkladom. Nový minister dopravy si krátko po svojom nástupe nájde na stole zaujímavú zmluvu. Primátor mesta Košice Richard Raši si chce cez ňu objednať modernizáciu električkových tratí od stavebnej firmy Eurovia SK. Zvláštnosťou tejto zmluvy je cena. Kilometer trate 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 7

Rubrika Ekonomika

Tagy INEKO, Národná diaľničná spoločnosť, Richard Raši