Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Moricove vlaky sa kazia. Idú kúpiť ďalšie

Pondelok 25. júna 2016 bol pre železničiarov deň ako každý iný. Za svitania na koľajniciach prišli o život dve srnky a jedna laň, okolo obeda na priecestí uviazla tatrovka naložená drevom, keď zašlo slnko, vyšli sprejeri. A ako obvykle, tretina nových motorových vlakov zostala, slovami železničiara, stáť pri plote.

31.08.2016, 05:00 | Ján Kováč | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

Spomínaný pondelok nejazdilo jedenásť z 32 vlakových súprav, ktoré v rokoch 2009 a 2013 nakúpila štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od ŽOS Vrútky, firmy bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica. Spravila tak v rámci masívnej investície v celkovej hodnote 700 miliónov eur. Okrem ŽOS Vrútky kupovala nové vlaky najmä od českej skupiny Škoda Transportation. Tá sa o svoje slovenské zákazky delí so ŽOS-kami podnikateľa blízkeho Smeru-SD Vladimíra Poóra.

A onedlho železničiari vyhodnotia ďalšie dve veľké súťaže, spolu za 237 miliónov eur bez DPH. Po rokoch vyplakávania nad ošarpanými vlakmi sa investície do ich obnovy dostanú na úroveň jednej miliardy eur. V aktuálnych súťažiach ZSSK ešte oficiálne víťazov nevybrala. Podmienky sú však nastavené tak, že úspech iných ako doterajších dodávateľov je málo pravdepodobný.

Neprehliadnite

Nováčikovská daň

Nasadzovanie nových vlakov od ŽOS Vrútky sa podľa informácií TRENDU dlhodobo drží na úrovni 60 percent. Niekedy je to len polovica. Vo väčšine prípadov sú za tým technické poruchy. Namiesto nových eurovlakov jazdia staré. „Rieši sa problém chladiacich okruhov vozidiel v spolupráci s výrobcom a jeho dodávateľmi,“ uviedlo komunikačné oddelenie ZSSK. Ďalší problém je podľa neho takzvané stopovanie, čiže vypínanie motorov.

Hovorkyňa ŽOS Vrútky Jana Horníková zodpovednosť za problémy presmerovala na subdodávateľov: „Problémy chladiaceho okruhu boli spôsobené chybnými chladičmi externého výrobcu.“ Pri motoroch, ktoré dodala firma MAN, sa zasa nasadili chybné káblové zväzky. Podľa hovorkyne sú oba technické problémy odstránené. Prečo je potom tretina vrútockých vlakov permanentne mimo prevádzky? Koľko z nich vyradila výrobná chyba? Koľko ich ZSSK bude môcť nasadiť v ďalších rokoch? Tieto otázky už firmy nezodpovedali.

Železničiari svoje vyjadrenie ladia v duchu, ako keby poruchy Moricových vlakov boli v poriadku. Medzi dôvodmi uvádzajú násilné poškodenie, čo môže byť napríklad havária. Lenže ostatné eurovlaky, ktoré dodala Škoda Transportation, takéto výpadky nemajú. Ich nasadenie je zhruba 80 percent. Riziká stretu s lesnou zverou, tatrovkou či vandalom sú pritom rovnaké.

Železničný dopravca si dáva záležať na tom, aby v súťažiach čo najviac eliminoval konkurenciu

Podľa informácií TRENDU sú vlaky v drvivej väčšine odstavené pre ich technické problémy. Potvrdzuje to aj šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Hovorí, že ich majú viacero a že vlaky sú tiež ťažké, takže majú vysokú spotrebu. Technické problémy však podľa nej možno považovať za nováčikovskú daň: „Čím viac jednotiek vo Vrútkach vyrobia, tým viac detských chorôb odstránia. S podobným problémom sa stretávajú aj renomovaní výrobcovia zo zahraničia.“

D. Mertinková pripomína, že ŽOS Vrútky začali s výrobou osobných železničných vozidiel iba v roku 2006. Najskôr to boli vozne, neskôr aj ucelené vlaky: „Odbyt bol zaručený cez ZSSK, ktorá ich od ŽOS Vrútky nakupovala najprv v rokovacom konaní bez zverejnenia alebo v otvorených súťažiach ušitých na mieru.“

Vizitka ŽOS Vrútky 1/3
(Individuálne údaje, tis. eur)
Vizitka ŽOS Vrútky 1/3
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťou

Ďalšia zmluva na obzore

Aj aktuálne tendre ZSSK zvýhodňujú doterajších dodávateľov. Firma ide nakúpiť ďalších 21 motorových vlakov s predpokladanou hodnotou 77 miliónov eur a 25 elektrických poschodových súprav za 160 miliónov eur (obe sumy bez DPH). Podľa informácií TRENDU sa do súťaže o motorové vlaky prihlásili štyri firmy, no zostala len jedna, ŽOS Vrútky. Ďalších uchádzačov železničiari vylúčili. V tendri na elektrické vlaky sú aktuálne podľa informácií TRENDU dve ponuky. Okrem Škody je tam údajne švajčiarsky Stadler.

Štátny železničný dopravca si dal záležať na tom, aby čo najviac eliminoval konkurenciu. Napríklad dodacími lehotami. V tendri na elektrické jednotky pôvodne napísal do súťažných podmienok, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Ekonomika

Tagy RegioJet, Vladimír Poór, Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK