Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vlakovej ríši kraľujú oligarchovia

V roku 2013 Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nakúpila motorové vlaky cez poctivú verejnú súťaž. Žiadne divadlo, žiadne krycie ponuky. Do tendra sa zapojila poľská PESA Bydgoszcz.

31.08.2016, 05:00 | Ján Kováč | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Síce prehrala, ale prinútila ŽOS Vrútky výrazne znížiť cenu. Jeden vlak vyšiel na 3,9 milióna eur, o jedenásť percent menej ako rovnaký vlak v predchádzajúcom tendri. Vtedajšieho železničiarskeho šéfa Pavla Gábora za to treba pochváliť. Ak by chcel kopať za ŽOS Vrútky, mohol Poliakov vylúčiť alebo tender zrušiť. Zachovali sa ako dobrý hospodár. Škoda len, že pre ostatné súťaže to neplatí.

Neprehliadnite

Kontrolóri dali podnet

Do tendrov ZSSK sa prihlasujú takmer výlučne české a slovenské firmy, ktoré sa pritom správajú podozrivo. Všimli si to aj audítori ministerstva financií, ktorí kontrolujú eurofondové projekty. Audítori skúmali a porovnávali cenové ponuky trnavskej ŽOS-ky a jej konkurenta, ktorý sa v súťaži umiestnil na druhom mieste. Našli medzi nimi paralely, ktoré naznačovali, že firmy prípravu ponúk koordinovali – že boli dohodnuté. Podľa dokumentov, ktoré má TREND k dispozícii, dalo ministerstvo financií podnet na políciu aj Protimonopolný úrad SR.

11 percent bol rozdiel v cenách rovnakých vlakov v súťažiach dvoch rôznych železničiarskych manažmentov 

Jednotlivé položky v cenových ponukách boli rozdielne o rovnaký koeficient. Ide o jednu z kľúčových indícií cenovej dohody, ktorá prezradila aj doteraz najväčší potvrdený kartel pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami. Polícia potvrdila, že podnet preverovala, vyšetrovanie však odmietla. „Podnet podaný zo strany ministerstva financií bol všetkými orgánmi posúdený ako neopodstatnený,“ reagoval na otázky TRENDU Vladimír Poór, spolumajiteľ ŽOS Trnava (na úvodnej fotografii spolu s Robertom Ficom).

Škodu s Vladimírom Poórom spája sponzorstvo trnavského Spartaka.Zdroj: SITA/Martin Havran

ŽOS Trnava takto v rokoch 2014 a 2015 súťažila s opravárenskou firmou Pars Nova, ktorá patrí do skupiny Škoda Transportation. Šlo o dva tendre ZSSK na modernizáciu vozňov. Oba vyhrala ŽOS. Bola to naozajstná súťaž?

Pozrime sa na súvislosti, ktoré by mohli byť indíciami. Od roku 2014 bola Škoda Transportation hlavným 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy Škoda Transportation, Vladimír Poór, Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK

Diskusia (0 reakcií)