Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Volkswagen Slovakia: Bratislava chce byť prvou voľbou pre nové modely

Nominácia na Investora roka 2016 | Najväčšia domáca automobilka Volkswagen má za sebou obdobie prudkej expanzie. V bratislavskom závode pribudla v minulom roku nová karosáreň pre Audi Q7 za šesťsto miliónov eur. Vlani začala automobilka aj s výstavbou karosárne pre model Porsche Cayenne, kde sa má investícia vyšplhať na pol miliardy eur. Koncom minulého roka navyše firma položila základný kameň pre novú montážnu halu v hodnote tristo miliónov eur.

11.09.2016, 19:00 | Lukáš Kvašňák | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 4

Podľa šéfa slovenského Volkswagenu Ralfa Sachta tieto investície len potvrdzujú postavenie tunajšieho závodu ako výkladnej skrine nemeckého koncernu. S nimi navyše prichádzajú do krajiny aj tie najmodernejšie technológie a výrobné postupy, čo je pre každú fabriku bojujúcu o výrobu nových modelov dôležitá konkurenčná výhoda.

Investor roka je nové ocenenie, ktoré týždenník TREND po prvý raz udelí v roku 2016 v spolupráci s KPMG ako partnerom projektu. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním takisto aj osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra a čitatelia TRENDU a TREND.sk.

Profily nominovaných sme uverejňovali postupne od 17. augusta. Hlasovanie bolo spustené 19. októbra a skončilo sa 2. novembra. Víťaza sme vyhlásili 8. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2016.

Investor roka 2016 - profily nominovaných

KPMG
Havel Holásek Partners
Marco Mirelli

Ktorá z posledných troch veľkých investícií je pre Volkswagen Slovakia najdôležitejšia?

Neporovnával by som ich. Všetky tieto investície znamenajú nástup nových technológií nielen v segmente SUV, ale aj pri vozidlách New Small Family. Týmito investíciami kladieme základy pre zvládnutie budúcich technologických nárokov vo výrobe a vo vývoji našich výrobných procesov. Oboje sú pre nás rovnako dôležité. Otvorenie karosárne pre Audi Q7 znamenalo pre bratislavský závod nástup nových inovatívnych výrobných technológií. Táto karosáreň je jednou z najmodernejších nielen v rámci koncernu Volkswagen, ale aj v globálnom automobilovom priemysle. Používame unikátne spájacie technológie, sme v mnohých z nich priekopníkmi v priemysle. Takto získané vedomosti využívame aj v novej karosárni Porsche Cayenne.

V budúcnosti sa môže zvyšovať záujem jednotlivých značiek koncernu dať si u nás vyrábať svoje vozidlá

Kam tieto investície posunú závod v Bratislave z technologického hľadiska, ale aj v rámci jeho postavenia v koncerne Volkswagen?

Je známe, že Volkswagen Slovakia je výkladnou skriňou celého koncernu. Vďaka realizovaným investíciám a použitým technológiám a faktu, že zvládame aj tie najzložitejšie procesy, stále zlepšujeme svoje postavenie v koncerne. To, samozrejme, do budúcnosti môže zvyšovať záujem jednotlivých značiek koncernu dať si u nás vyrábať svoje vozidlá. To je aj naším cieľom, chceme zabezpečiť vlastnú budúcnosť a chceme byť vždy v najlepšej štartovacej pozícii, keď sa bude rozhodovať o výrobe nových modelov.

Ralf Sacht (52)

Ralf SachtZdroj: Maňo Štrauch

Šéfom slovenského Volkswagenu sa stal vo februári tohto roka. Od roku 2010 viedol predsériové centrum značky Volkswagen, kde mal na starosti riadenie nábehov nových vozidiel značky Volkswagen, ako aj ďalších koncernových značiek na celosvetovej úrovni. Svoju kariéru vo Volkswagene začal v roku 1984 ako pracovník montáže vozidiel v závode vo Wolfsburgu. R. Sacht má už skúsenosti so Slovenskom. Od roku 2003 viedol pilotnú halu Volkswagen Slovakia v Bratislave. O rok neskôr prebral riadenie koncernových nábehov, za ktoré bol až doteraz zodpovedný v personálnej únii. V roku 2007 sa stal vedúcim pilotnej haly značky Volkswagen, ktorá slúži na výrobu prototypov. R. Sacht je ženatý, má dve deti a jedno vnúča.

Ako napredujú ohlásené investície karosárne a montážnej haly pre Porsche Cayenne?

Pri týchto projektoch výstavba prebieha presne podľa plánu, obe haly sa uvedú do prevádzky koncom budúceho roka. Na to sa už obzvlášť tešíme. Okrem samotnej karosárne a montážnej haly staviame aj kancelárske priestory, jedálne, parkoviská a celé sociálne zázemie, ktoré s tým súvisí.

Ako máte naplánovaný nábeh výroby, keďže obe investície finišujú v rovnakom čase?

Volkswagen Slovakia má skvelý tím, sám ho poznám už trinásť rokov. Sme zvyknutí na najnovšie technológie. Náš tím je perfektne kvalifikovaný, motivovaný a angažovaný. Tieto investície sú pre nás výzvami. Znamenajú totiž rast podniku a stimul do jeho ďalšieho rozvoja. Môžem povedať, že sa na to, čo nás čaká, tešíme. Je to jednoducho ďalší krok na zabezpečenie našej budúcnosti.

Neprehliadnite

Prinesie nová karosáreň pre Porsche Cayenne opäť nové technológie alebo skôr pôjde o opätovné využitie tých, ktoré sú nasadené v karosárni pre Q7?

Aj pri karosárni pre Porsche Cayenne je naším cieľom byť inovatívni a ďalej sa vyvíjať. Bude v nej takisto vysoký stupeň automatizácie a budeme opäť využívať najmodernejšie spájacie technológie. Samotné technológie nie sú samoúčelné, ale pomôžu nám ešte lepšie reagovať na potreby a požiadavky zákazníkov. Realizované investície a nasadené technológie navyše nie sú všetko. Dôležitá je pre nás aj téma pracovníkov a ich kvalifikácie. To sú spojené nádoby.

Trochu bokom pri týchto investíciách zostala Duálna akadémia, ktorá odštartovala v septembri. Čo od nej očakávate?

Nové technológie si vyžadujú aj nové zručnosti ľudí, ktorí ich budú využívať. Stojíme pred veľkými úlohami, budeme prijímať veľký počet nových pracovníkov nielen do výroby, ale aj rôznych odborníkov. Tí musia preukázať patričnú kvalifikáciu. Preto sme sa rozhodli v spolupráci so spoločnosťami Matador a Siemens investovať do duálneho vzdelávania, ktoré má pre nás veľký význam. V septembri tohto roku otvárame prvý školský rok našej Duálnej akadémie, aby jej absolventi boli pripravení nielen na tie technológie, ktoré už máme nasadené, ale aj tie, ktoré ešte len prídu v budúcnosti. Cieľom je, aby absolventi odchádzali s výučným listom, maturitným vysvedčením a aj certifikátom Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory a po skončení školy našli uplatnenie v našej spoločnosti ako kvalifikovaní odborníci. Takýmto spôsobom chceme ľuďom ukázať, že práca v priemysle je skutočne nápaditá a vzrušujúca.

Konštrukcie z viacerých druhov materiálov budú hrať čoraz väčšiu úlohu a budú motorom inovácií

Ktoré z nových technológií použitých pri týchto investíciách sú pre závod kľúčové?

Nové technológie majú pre naše výrobné procesy veľký význam. Spomeniem nové spájacie technológie a nové materiály. Tie sa v automobilovom priemysle menia a ide to čoraz viac smerom k mixu rôznych materiálov. Používame konštrukcie z viacerých druhov materiálov - hliníka, ocele či za tepla formovaných plechov. Tu už klasické zváranie nestačí. Preto používame nové techniky ako nitovanie dutými nitmi alebo celý rad ďalších. Konštrukcie z viacerých druhov materiálov budú hrať čoraz väčšiu úlohu a budú motorom inovácií.

Keď sa na to pozrieme z pohľadu produktov, tam zohráva veľkú úlohu diverzifikácia pohonov. Už dnes sme v tejto oblasti veľmi dobre pripravení, či už prostredníctvom elektromobilov alebo hybridov. Máme na to veľmi dobre kvalifikovaný tím a dobrú štartovaciu pozíciu. Súčasne sa podieľame aj na vývoji centrálnych procesov, aby sme zostali výkladnou skriňou značky Volkswagen a celého koncernu. Chceme byť súčasne vždy tí, ktorí pri vývoji nových technológií budú stáť v prvom rade a ponúkať svoje skúsenosti. Tak si predstavujem zaistenie budúcnosti závodu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Dnes je v móde hovoriť o Priemysle 4.0, ktorý má kompletne zmeniť výrobné procesy. Zákazník si napríklad nebude vyberať len výbavu auta, bude si ho môcť dokonca individualizovať. To prinesie aj zmenu výrobných procesov, ktoré tak, ako sú nastavené dnes, nebudú použiteľné. Je to niečo, na čo sa aj na Slovensku pripravujete?

Je to veľmi zaujímavá téma. Myslím si, že koncept Priemyslu 4.0 je presne určený na to, aby nám pomohol byť bližšie k zákazníkovi a našim zamestnancom sústrediť sa na vytváranie pridanej hodnoty pre nich. Po technologickej stránke sme na dobrej ceste. Na mnohých miestach už takéto technológie využívame a máme z nich veľký úžitok. Príkladom je naše riadiace pracovisko, ktoré organizuje výrobu. Bratislavský závod je v tomto smere veľmi komplexný, vyrábame tu vozidlá pre viaceré značky, od malých mestských áut po veľké SUV. V tomto hrá kľúčovú úlohu naše riadenie výroby, ktoré je zodpovedné za to, že dokážeme zvládnuť také komplexné úlohy. Ak to mám zhrnúť, tak áno, na Priemysel 4.0 sa pripravujeme, mnohé veci sú už rozbehnuté a v konečnom dôsledku nám to umožní spĺňať čoraz vyššie nároky.

V dvoch vašich karosárňach bude dokopy pracovať tisícpäťsto robotov. V čom vidíte hlavný prínos automatizácie a kde sú jej limity?

Pre nás je zaujímavá predovšetkým téma spolupráce človeka s robotom. Robot môže prevziať ergonomicky náročné a monotónne činnosti a takýmto spôsobom prácu ľudí uľahčiť. Takúto spoluprácu človeka s robotom už testujeme. Samozrejme, kľúčová je téma bezpečnosti. Preto nasadzujeme iba overené technológie. Chceme byť naďalej v rámci značky aj koncernu angažovaní v tejto téme, pretože si myslíme, že nám to do budúcnosti uľahčí prácu a dá priestor zlepšovať sa. Nemyslím si však, že by robot niekedy v budúcnosti úplne nahradil človeka, naopak. Človek sa bude môcť sústrediť viac na to, čo je kľúčové, na tvorbu hodnôt. Roboty sú, samozrejme, veľmi efektívne. Na druhej strane si vyžadujú údržbu, musí ich niekto programovať a na to potrebujete ľudí. Roboty teda určite ľudí nenahradia, budú potrebovať čoraz kvalifikovanejších zamestnancov, a práve na to bude slúžiť aj naša Duálna akadémia.

Kam by ste chceli vy osobne závod v Bratislave posunúť?

Každý podnik prechádza určitým vývojom s určitými fázami a úlohami. V ostatných rokoch sa na Slovensku realizoval rozsiahly investičný program a investovať budeme aj naďalej. Mojím jednoznačným cieľom je urobiť náš závod trvalo udržateľným. Na to, samozrejme, potrebujeme výborný tím, lebo výroba automobilov je tímový šport. Takýmto spôsobom zabezpečíme, aby sme boli naďalej pre jednotlivé koncernové značky zaujímaví. Aby automaticky, keď sa bude uvažovať o výrobe nových produktov, prišli k nám a chceli ich produkovať v Bratislave. Celkom jednoducho povedané, aby sme boli ešte zaujímavejší a ešte lepší. A ja som pevne presvedčený, že Bratislavu čaká skvelá budúcnosť.

Môžeme po prudkom investičnom raste z posledných rokov očakávať v bratislavskom závode obdobie konsolidácie?

Osobne neverím, že je dobré uvažovať stále o nových a nových investíciách. To by podniku v konečnom dôsledku skôr uškodilo. Dôležité je realizované investície využiť, ísť do silnej amortizačnej fázy a novými produktmi si na tieto investície zarobiť. Samozrejme, v budúcnosti tam, kde to bude potrebné a ekonomicky zmysluplné, budeme uvažovať o nových investíciách.

Keď rast pomáha všetkým

Za posledné štyri roky preinvestoval nemecký koncern Volkswagen na Slovensku viac ako 1,3 miliardy eur. To sa takmer rovná sume, za ktorú britská automobilka Jaguar Land Rover postaví svoj závod pri Nitre.

A to Nemci zďaleka neskončili. Celkovo totiž na roky 2012 až 2016 vyčlenili pre Slovensko investície vo výške až 1,5 miliardy eur. Samotné financie sú však len jednou časťou skladačky. Oveľa dôležitejšie je to, čo tieto investície do krajiny prinášajú. Vďaka nim sa na Slovensku exkluzívne vyrábajú tie najmodernejšie autá, ktoré prinášajú inovácie nielen z hľadiska samotného produktu, ale aj vo výrobe. Príkladom je nová generácia prémiového SUV modelu Audi Q7. Oproti predchodcovi je ľahší o viac ako tristo kilogramov, čo sa dosiahlo najmä rozsiahlym nasadením hliníka. To si vyžiadalo nielen iné materiály, ale aj nové spájacie technológie, ktoré sa v takej rozsiahlej miere použili vôbec po prvýkrát na svete práve v bratislavskej karosárni.

Vlani otvorená karosáreň patrí medzi najmodernejšie v celom automobilovom priemysle. Na ploche 110-tisíc štvorcových metrov v nej pracuje viac ako tisíc robotov. K nim pribudne ďalších päťsto v pripravovanej karosárni pre Porsche Cayenne. Slovenský Volkswagen pritom ide ďalej a aktuálne testuje aj nasadenie kolaboratívnych robotov, ktoré už nie sú zavreté v klietke, ale vedia priamo pracovať s človekom.

Nové technológie so sebou prinášajú aj menej viditeľné, ale dôležité benefity. Automobilka musí na ich zvládnutie zaučiť vlastných ľudí, čím vychováva generáciu inžinierov s prístupom k najmodernejším poznatkom. Ešte kľúčovejší je prenos know-how v dodávateľskom reťazci. Subdodávatelia musia rovnako zvládnuť nové technológie a postupy, keďže trendom v automobilovej výrobe je presúvať na nich čoraz väčšiu časť z výroby auta. Centrály nadnárodných dodávateľov sú tak motivované, aby lokalizovali vývoj tam, kde je aj produkcia, čo dáva priestor pre domácich hráčov.

Zdroj: Maňo Štrauch

Nové investície smerujúce do slovenského závodu Volkswagen zároveň zaručujú aj prísun nových modelov na jeho výrobné linky. Príkladom sú už ohlásené nové generácie SUV modelov Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Druhý menovaný sa bude od budúceho roka vyrábať kompletne v Bratislave, čo je v prípade automobilky Porsche veľkým prejavom dôvery.

Okrem toho má podľa zatiaľ oficiálne nepotvrdených informácií pribudnúť od roku 2018 aj produkcia modelu Audi Q8. Ide o derivát z už vyrábanej Q7, ktorý sa zaradí do kategórie Sport Activity Coupe. O podobnom deriváte sa špekuluje aj pre Porsche Cayenne. Čerešničkou na torte môže byť výroba karosérie pre pripravované superluxusné SUV talianskej automobilky Lamborghini vychádzajúce z konceptu Urus.

Volkswagen pritom bratislavskej fabrike nezveril len výrobu luxusných SUV modelov, ale aj malých mestských vozidiel z rodiny New Small Family. V tomto roku začal závod vyrábať facelift modelu Volkswagen up!, ako aj jeho elektrickú verziu e-up!, čo bol v čase jeho spustenia do výroby pred troma rokmi míľnik celej skupiny. Išlo totiž o prvý sériovo produkovaný elektromobil Volkswagenu. Bratislavský závod má skúsenosti aj s výrobou hybridnej verzie Touaregu. Práve s alternatívnymi pohonmi spája Volkswagen po prevalení emisného škandálu svoju budúcnosť. Do roku 2020 má priniesť na trh k aktuálne deviatim elektrickým a hybridným autám ďalších dvadsať.

Prudký rast bratislavskej fabriky nie je bez problémov. Bolestivým miestom sú zamestnanci. Na trhu ich je nedostatok, závod ich však do novej karosárne a montážnej haly potrebuje viac ako tisíc. Snaha prilákať nových ľudí už vyvoláva prvé nezhody s odbormi. Tie kritizujú príliš štedré podmienky pre nováčikov, ktorými podnik podľa nich diskriminuje dlhoročných pracovníkov. Odborári preto plánujú dokonca aj protestné zhromaždenie. A to musí Volkswagen rátať aj s príchodom štvrtej automobilky Jaguar Land Rover, ktorá má ponúknuť porovnateľné platové podmienky.

Partneri projektu:

Official image partner:

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 36/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 4

Rubrika Investor roka 2016

Tagy Investor roka 2016, Volkswagen Slovakia