Inšpiratívne „desatoro“ oslovilo aj Miroslava Očenáša (na úvodnej fotografii). Má ho na očiach zavesené na stene svojej kancelárie. Majiteľ internetového kvetinárstva Kvety.sk z Kriváňa nie je tuctový slovenský podnikateľ naháňajúci sa hlava-nehlava za čo najvyšším ziskom. Rozšafné maniere podnikateľských zbohatlíkov sú mu cudzie. V biznise postupuje premyslene a berie ohľad na jeho širší dosah.
Od financií ku kvetom
Celkové tržby kvetinového biznisu M. Očenáša (38) prerástli za približne pätnásť rokov podnikania dva milióny eur. Dnes patrí k popredným hráčom v brandži so ziskovým internetovým obchodom, čo zďaleka nebýva pravidlom. Na čistý zisk v ostatných rokoch premieňa zhruba šesť percent tržieb e-shopu, ktorý tvorí gro jeho činnosti aj príjmov.
Neprehliadnite
-
Chirurg, ktorý neverí nemocniciam
Paweł Buszman vybudoval v Poľsku sieť súkromných kliník, ktoré živí aj... -
Slováci so supermateriálom pre Hyperloop zaujali na svetovej súťaži podnikateľov
Tento rok bojuje o titul EY Svetový podnikateľ roka 2015 firma C2i z Dunajskej Stredy
Pôvodne sa pripravoval na kariéru finančníka. Na vysokú školu sa najprv nedostal, a tak začal pomáhať s účtovníctvom v maminom obchode so zmiešaným tovarom v susednej Detve. Predávala v ňom tiež kvety. Napokon ho vzali na podnikový manažment na Technickej univerzite vo Zvolene. Popri škole zostal robiť v rodinnej predajni, ktorú časom prevzal a obchod rozšíril. „Keď som začínal s obchodom, mal som denné tržby v prepočte okolo desať až dvadsať eur,“ spomína si M. Očenáš.
Počas štúdií na univerzite získal grant, vďaka ktorému si vyskúšal prácu v Nemecku. Robil tam analýzy pre automotive sektor, potom si našiel prax vo firme, ktorá spúšťala predaj kvetov cez internet. Po návrate domov sa vybral cestou internetového obchodu. Od fyzického retailu ho odradili tiež nákupné centrá, ktoré si vyžadovali mať otvorenú predajňu aj v nedeľu, na čo nechcel pristúpiť.
Internetová vzpruha
E-shop s kvetmi začal M. Očenáš budovať v období, keď nakupovanie cez internet nebolo také zabehnuté ako dnes. Internet bol málo rozšírený a pomalý, platenie kreditnými kartami bolo raritou. Predaju cez web sa v tom čase už venoval napríklad jeden z jeho slovenských priekopníkov, kníhkupectvo Martinus. Donáška kvetov cez internet neexistovala.
Predaj cez internet je dvakrát taký ťažký ako v kamennom obchode, ktorý môže ťažiť z lokality a zákazník sa v ňom dá „spracovať“
Koncept e-shopu s kvetmi založil M. Očenáš na tom, že nebude fyzicky prítomný na drahom trhu, ale bude ho obsluhovať. Mal už skúsenosti z nemeckého e-commerce a zaujímal sa o zákaznícke koncepty využiteľné na internete. Odkúpil doménu Kvety.sk a od roku 2005 podniká s rovnomennou eseročkou, ktorá sídli v jeho rodnej obci.
Ako začiatočník v internetovom obchode sa M. Očenáš nevyhol školáckym chybám. Keďže voči nákupom cez internet nebola veľká dôvera, chcel si ju získať. Najskôr predával kytice tak, že
Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU
už od 94 centov / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
- Obmedzenie reklamy na TREND.sk
Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €
Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.