Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Recepty na biznis od úspešných rodinných podnikov

Podniky v rukách slovenských rodín sú kľúčovou súčasťou tunajšieho biznisu. Lebo domáci podnikateľ presunie svoj biznis do zahraničia za nižšími mzdami či mäkšími ekologickými normami s oveľa menšou pravdepodobnosťou ako zahraničný investor či investičný fond. Naopak, hlava rodiny sa na Slovensku snaží ďalej rozširovať svoj biznis. S dobrou vierou, že ho raz bude môcť odovzdať dedičom.

08.10.2016, 13:00 | Ivan Haluza | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Aj aktuálny prieskum poradenskej spoločnosti KPMG, v ktorom v lete oslovila takmer 960 rodinných firiem v 23 európskych krajinách, ukazuje, že napríklad aj o predaji podielov uvažuje v Európe v priemere len osem percent takýchto podnikov. Identický podiel takto zmýšľa aj v slovenskom rodinnom biznise.

Až tretina slovenských rodinných firiem nevie posunúť vedenie biznisu na nasledujúcu generáciu 

Prieskum tiež ukazuje, v čom sa slovenské rodinné firmy môžu hravo porovnávať s európskou konkurenciou a v čom ešte zaostávajú. Desiatky slovenských firiem v prieskume naznačili, že v porovnaní s priemerom na starom kontinente sú slabšie hlavne v špecifikách vlastných pre rodinné podnikanie. Výrazne menej omladzujú vedenie podnikov novou generáciou. Až tretina tunajších rodinných subjektov nevie posunúť vedenie biznisu na nasledujúcu generáciu.

Zdroj: KPMG

Vo firmách majú slovenské rodiny menší poriadok a plánovanie aj v prípadoch, ak sa v nich objavia spory či náhle skoná líder. Tunajšie rodinné firmy si tiež uvedomujú, že nie sú neomylné, ale externých manažérov majú vo vedení výrazne menej, ako je európsky štandard.

I keď v mnohých prípadoch je to len prirodzeným vyústením toho, že niekdajšie socialistické zriadenie znárodňovaním popretŕhalo rodinné podnikanie práve v tejto časti Európy. A tak si to vyžaduje čas na stabilizáciu. Veď v krajinách západnej Európy s dlhšou demokratickou tradíciou je až v 19 percentách rodinných firiem pri kormidle už štvrtá generácia vlastníkov.

Zdroj: KPMG

V niektorých ukazovateľoch však slovenské rodinné firmy nad európskym priemerom vytŕčajú. Do budúcnosti sú síce menší optimisti, ale vlani bolo na Slovensku výrazne viac rýchlo rastúcich firiem. Svoje tržby posilnilo o viac ako štvrtinu až 17 percent slovenských podnikov, európsky priemer je sedem percent.

Pozitívom je aj to, že slovenské rodinné firmy už v súčasnosti viac sledujú rast ziskov ako tržieb. A vo väčšej miere sa obzerajú aj po nových talentoch. Naopak, oproti európskemu priemeru sú menej odvážne pri chuti preberať iných konkurentov či rásť na nové zahraničné trhy. 

Zdroj: KPMG

rodfy-grafy-4

Zdroj: KPMG

Rosinovci, Matušekovci, Tomkovci, Drobní, Gimovci, Demáčkovci, Mačajovci, Wagnerovci. Biznis recepty úspešných slovenských rodinných podnikov v skratke:

Rosinovci: Nutný plán nástupníctva

RosinovciZdroj: Maňo Štrauch

„Otec by mal mať jasno o budúcich pozíciách detí vo firme najneskôr okolo 25. roku ich života. Potomkovia by mali podnik podrobne spoznávať už ako dvadsiatnici,“ hovorí Štefan Rosina, ktorý dnes pripravuje prechod strojárskeho a automotive holdingu Matador na tretiu generáciu. Od otca spolu s bratom Miroslavom prevzali firmu na prelome milénia, keď ešte pôsobila v gumárenskom biznise.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Podnikanie

Tagy Rodinné firmy