Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ak môžete, zastavte odlev mladých ľudí zo Slovenska

Riadi jeden z najväčších výrobných závodov, vedie firmu, ktorá patrí medzi najväčších exportérov v krajine. Pracuje na Slovensku už osem rokov a za ten čas prežil s fabrikou výšky aj pády, nedostatok zákaziek aj roky dvojciferného rastu tržieb. Hovorí, že Slováci by sa mali snažiť udržať doma mladých ľudí a že napriek rastu platov závod zo Slovenska neplánuje odísť. Japonský manažér tajvanskej spoločnosti – výkonný riaditeľ druhej najväčšej elektrotechnickej fabriky na Slovensku Foxconn Slovakia – Hiroaki Takagi.

01.11.2016, 19:00 | Tomáš Nejedlý | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 18

Celosvetový trh s televízormi sa vlani prepadol o štyri percentá. Aj tržby ostatných veľkovýrobcov televízorov na Slovensku – Samsungu a Universal Media Corporation v tomto období klesali. Tržby spoločnosti Foxconn Slovakia však rastú už tri roky po sebe. Čo je za tým?

Posledné tri roky sa darí našim zákazníkom, najmä Sony, takže sa nám darí udržiavať objem výroby na približne rovnakých hodnotách pokiaľ ide o počet vyrobených kusov. Za rastom našich tržieb je najmä prechod k výrobe televízorov s vyššou pridanou hodnotou, teda high-end modelom so 4K rozlíšením a väčšími obrazovkami. Tie sú, prirodzene, drahšie, čo vedie k vyššiemu rastu tržieb. A sme výrobná spoločnosť, takže recept na úspech je jednoduchý – dosiahnuť najvyššiu kvalitu pri udržaní čo najväčšej efektivity výroby.

O to sa prirodzene snažia všetky spoločnosti na trhu. Aj závody Samsungu na Slovensku sa posunuli k prémiovým modelom.

Rešpektujem všetky výrobné elektrotechnické spoločnosti na Slovensku, pretože pôsobia v oblasti, ktoré je veľmi náročná – z pohľadu inžinieringu, produkcie, nastavovania procesov, logistiky, finančného kontrollingu a získavania kvalitných zamestnancov. Myslím, že hlavnou pridanou hodnotou, ktorú ponúkame našim zákazníkom, je flexibilita. Napríklad v priebehu niekoľkých týždňov dokážeme zdvojnásobiť produkciu, alebo reagovať na iné nové požiadavky klientov.

Neprehliadnite

Ako zvládate zdvojnásobiť produkciu v takom krátkom čase?

Vďaka dobre nastaveným vzťahom s dodávateľmi vieme dvojnásobnému objemu výroby prispôsobiť objednávky materiálu a logistiku. Nastavíme výrobné procesy, upravíme linky a tok produktov na výstupe. Najdôležitejšie je zabezpečiť dvojnásobný počet zamestnancov. Tu spolupracujeme s agentúrami dočasného zamestnávania. Všetky zmeny realizujeme v systéme, ktorý sa kedysi nazýval japonský manažment kvality a postupne sa stal globálnym štandardom. Pracujeme s extrémne tesne nastavenými termínmi, modely just-in-time, Mudadori-Kaizen či 5S sú pre nás súčasťou každodennej práce. Bežne pracujeme so zásobami materiálu, ktoré vystačia na jeden alebo dva dni. Niekedy dokonca len na hodiny alebo doslova minúty. Niektoré druhy materiálu prijímame v priemere tri- až štyrikrát za pracovnú zmenu. Nehovorím o skrutkách, ale o tisíckach kusov a desiatkach ton materiálu a produktov, ktoré prichádzajú a odchádzajú denne v nepretržitom rade kontajnerov. Všetko musí fungovať presne aj pri dvojnásobnej výrobe. Výsledkom je skoková zmena v produkcii k stanovenému dátumu, ktorá sa plánuje len niekoľko týždňov. Tento rok to bolo už od augusta.

Ako to zvládajú ľudia?

Najbližší kolegovia aj stáli zamestnanci sú na tento režim zvyknutí. Striedanie vysokej a nízkej sezóny je prirodzenou súčasťou života vo firme. Sezónnosti prispôsobujú plánovanie pracovných aj osobných aktivít. Sezónni zamestnanci to majú vo všeobecnosti náročnejšie, kedže nemajú dlhodobú víziu práce. Ale aj tu máme skupiny ľudí, ktorí sa k nám na vysokú sezónu pravidelne vracajú. Pre iných je sezónna práca u nás len dočasným riešením. Získanie dostatočného počtu sezónnych pracovníkov je vždy výzvou. Potrebujeme získať vhodných ľudí na pozície, vytrénovať ich, aby boli schopní stať sa súčasťou našich pracovných tímov. S každým novým modelom alebo druhom televízora je potrebné zaškoliť pracovné tímy nanovo, aby sme vedeli vyprodukovať televízne prijímače presne podľa špecifikácie zákazníka. To všetko realizovať ideálne s nulovou chybovosťou.

Vo firme sme začínali s japonskými manažérmi, v súčasnosti už všetky procesy riadi tím slovenských manažérov a inžinierov

Televízory pre Sony dnes tvoria 99 percent vašej produkcie, no pred pár rokmi ste vyrábali aj set-top boxy. Čo spôsobilo, že ste zmenili výrobný program?

Produkcia set-top boxov bola súčasťou presunu výroby z iného závodu. Ich produkcia na Slovensku bola medzikrokom a následne sa presunula do sesterského závodu v Číne. Okrem televízorov pre Sony ďalej vyrábame aj produkty pre ďalších zákazníkov, najmä v divízii ručnej a automatickej montáže plošných spojov.

Ako vnímate budúcnosť spolupráce so Sony? Získavate od tohto koncernu viac zákaziek ako v minulosti?  

Veľmi si vážime naše mimoriadne partnerstvo. Sme tesne prepojení, veď na Slovensku sme pôvodne pôsobili ako závod Sony. Denne komunikujeme na viacerých úrovniach manažmentu vo všetkých oblastiach vrátane produkcie, inžinieringu, logistiky alebo financií. Budúca spolupráca závisí od našich výsledkov – v oblasti dosahovania najvyššej kvality, flexibility, ako aj konkurenčnej ceny.

Pôvodne bol váš závod postavený pre oveľa väčší objem produkcie a viem, že vám hale ostal voľný priestor. Ako ho plánujete využiť?

Stále máme výrobné kapacity, ktoré by sme vedeli využiť. Napriek tomu, že dosahujeme veľmi dobré čísla, bolo by nerozumné, ak by sme neuvažovali o možnostiach ďalšieho rastu. Momentálne sme v rokovaniach s niekoľkými zákazníkmi a obzeráme sa po ďalších stabilných partneroch s potenciálom dlhodobej spolupráce. Takýto proces si však vyžaduje dlhší čas.

Hiroaki Takagi (55)

Zdroj: Miroslava Spodniaková

Krátko po ukončení štúdia na univerzite v japonskom Gifu v roku 1985 nastúpil v spoločnosti Sony. Postupne prešiel viacerými pozíciami a v roku 1990 sa presunul do Veľkej Británie na post výrobného inžiniera v Sony UK. V roku 2003 bol menovaný riaditeľom pittsburskej Sony Electronics. Od roku 2009 pôsobil ako výkonný riaditeľ závodu Sony v Nitre. V polovici roku 2010 vytvorila Sony Corporation s tajvanskou Hon Hai Precision Industry (Foxconn) strategickú alianciu, ktorá sa zameriava na výrobu LCD televízorov v európskom regióne. Na základe dohody Sony predala časť svojich podielov v nitrianskej fabrike spoločnosti Hon Hai. Hiroaki Takagi bol v júni 2010 menovaný výkonným riaditeľom spoločnosti Foxconn Slovakia – kľúčového hráča vo výrobe LCD televízorov značky Sony v európskom regióne.

Foxconn Slovakia mal vlani veľmi úspešný rok, vykázali ste zisk 13,8 milióna eur, teda 33-násobne viac ako v roku 2014. Plánujete podobné výsledky aj tento rok?

Sme ešte len na začiatku štvrtého štvrťroku a zatiaľ vieme stále odhadovať len v hrubých číslach, ale predpokladáme, že dosiahneme veľmi podobné výsledky ako v minulom roku.

Aké investície plánujete v najbližšom období?

Ak chceme ostať flexibilní a efektívni, musíme neustále investovať. Snažíme sa zavádzať automatizáciu tam, kde sa vieme ešte o ďalší kúsok zlepšiť v kvalite, kde vieme zredukovať namáhavú prácu alebo zlepšiť pracovné podmienky. Pokúšame sa zautomatizovať úlohy, ktoré sa vykonávajú veľmi zložito, využívame stroje na to, aby operátori nemuseli pracovať tak tvrdo. Investujeme pravidelne v rámci projektu Smart factory. Pracovali sme na automatizácii a prepojení s ERP systémom. Modifikovali sme umiestnenie častí výrobných liniek tak, aby sme zefektívnili tok materiálu.

Koľko ľudí plánujete nahradiť v rámci automatizácie na budúci rok?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 18

Rubrika Podnikanie

Tagy elektrotechnika, Foxconn, Jaguar, Nitra