Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Buďte v strehu. Zmeny sú čoraz častejšie

18.11.2016, 05:00 | Tomáš Nejedlý | © 2016 News and Media Holding

Mala to byť jedna z najväčších zahraničných investícií na Slovensku. Taiwanský výrobca televíznych obrazoviek AU Optronics chcel v Trenčíne vybudovať výrobnú základňu pre Európu. Podnik mal ročne vyprodukovať štvrť milióna panelov a zamestnať tritisíc ľudí. Necelý rok po podpise zmluvy o investičnej pomoci so slovenskou vládou rozfúkala projekt hospodárska kríza a nástup čínskych výrobcov plochých panelov.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Podnikanie

„Keď sme prišli na to, že vyrábať nie je práve najlepší nápad, došlo k strategickej zmene a z výrobného podniku sa postupne stalo najväčšie servisné centrum LCD panelov v Európe, ktoré je vzorom aj pre materskú spoločnosť,“ hovorí bývalý personálny manažér slovenskej pobočky AU Optronics (Slovakia) Miroslav Šagát.

Vďaka zvládnutému riadeniu zmeny si firma postupne našla biznis aj v oblasti automotive a namiesto odchodu z krajiny dnes zamestnáva vyše sto ľudí a generuje tržby viac ako desať miliónov eur ročne. Manažmentu zmien venoval TREND v spolupráci so združením HRcomm (Združenie pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov) v októbri konferenciu Personálny manažment 2016. Dvojdňové podujatie s medzinárodným obsadením, ktorého exkluzívnym partnerom bola Tatra banka, navštívilo rekordných 230 účastníkov.

Miroslav Šagát

Rýchlosť sa zvyšuje

Biznis čelí závratnému tempu, s ktorým pribúdajú nové technológie a možnosti, ako zlepšiť biznis. Sociálne siete, Big Data či nástup robotov a umelej inteligencie menia svet a s ním aj nároky zákazníkov, zamestnancov či obchodných partnerov. Nové a nové inovácie odvodené od prelomových technológií prinášajú biznisu možnosti pracovať efektívnejšie a kvalitnejšie, no tiež stres a obavy, že niektorí konkurenti využijú novinky skôr a lepšie.

Manažéri hľadajú spôsoby komunikácie so zamestnancami iných kultúr, čelia odlišnému systému hodnôt mileniánov. Firma, ktorá zaspí pri adaptovaní sa na „nový svet“, riskuje, že prestane byť jeho súčasťou. Čoraz dôležitejšia pre úspech a prežitie firmy je preto schopnosť efektívne sa prispôsobovať prichádzajúcim zmenám a mať tento proces pod kontrolou cez osvedčené a vyladené postupy.

Manažment zmien je známy od šesťdesiatych rokov minulého storočia a zaoberá sa najmä vnímaním zmien zo strany zamestnancov a manažmentu, komunikáciou potreby zaviesť zmeny či organizáciou, ako aj vyhodnocovaním prechodu firiem na nové podmienky. Pozná rôzne modely riadenia zmien a osvedčené metódy, ktorými sa dá dosiahnuť zmena čo najrýchlejšie a bez vysokých nákladov.

Rezistencia prostredia

„Change manažment je nikdy sa nekončiaci príbeh, je to systém, ktorý umožňuje firmám nielen prežiť, ale aj napredovať,“ tvrdí spoluvlastník Matador Holdingu Štefan Rosina, ktorý tradičný gumárenský podnik za štrnásť rokov postupne priviedol k odvetviu automotive s prvkami zavádzania koncepcie Priemysel 4.0. Desiatky zmien musel pritom často presadiť zoči-voči starším a skúsenejším manažérom, ktorí mali sklon odporovať zavádzaným zmenám a trvať na osvedčených postupoch.

Líder musí vytrvať v dobe, keď zmeny ešte neprinášajú viditeľné výsledky a tímy sa snažia vrátiť k pôvodnému stavu 

„Líder musí vytrvať v dobe, keď zmeny ešte neprinášajú žiadne viditeľné výsledky a pracovné tímy sa snažia vrátiť k pôvodnému stavu. Ak vtedy pripustíte odchýlku od nastolenej zmeny, skončili ste,“ vraví Š. Rosina.

Štefan Rosina

Práve odpor zamestnancov k zmene patrí podľa personálnej riaditeľky spoločnosti Knauf Insulation Tatiany Orglerovej medzi najčastejšie príčiny neúspechu reformného úsilia – z neúspešných projektov zmeny 82 percent zlyhalo pre rezistenciu zamestnancov. Medzi najčastejšie dôvody patrí tiež chýbajúce nasadenie a presvedčenie vedenia firmy (72 percent), nerealistické očakávania manažmentu (65 percent) a v polovici prípadov bol na vine projektový manažment.

Trpezlivá komunikácia

Jiří Hudec, šéf trnavskej fabriky Robertshaw na výrobu komponentov pre bielu techniku, zažil suché štatistické dáta na vlastnej koži. V roku 2012 predstúpil pred stovku zamestnancov závodu s cieľom zdvojnásobiť objem výroby. Trh práce v regióne povysával automobilový gigant v susedstve, so zahraničnými pracovníkmi mali domáci z minulosti negatívne skúsenosti, pričom išlo o zohratý konzervatívny tím, kde vyše 85 percent zamestnancov bolo vo firme viac ako päť rokov. Iná cesta, ako prekonať odpor miestnych voči expatom, však nebola.

„Prvotný nábor zahraničných pracovníkov bol malý, veľmi starostlivo sa vyberali šikovní ľudia s výbornou angličtinou a chuťou pracovať, aby dokázali zlepšiť obraz cudzincov v očiach slovenských kolegov,“ hovorí J. Hudec.

Jiří Hudec

Manažment dlhodobo a intenzívne vysvetľoval obom stranám výhody vzájomnej tolerancie, spolupráce a spoločného cieľa, až kým neprekonal počiatočnú nedôveru a jazykovú bariéru. „Po troch mesiacoch si k sebe našli cestu, začali ťahať za jeden povraz a nám sa postupne podarilo doviezť z Rumunska polovicu dnešného stavu pracovníkov v závode. Vďaka tomu firma za rok narástla na dvojnásobok,“ dodáva.

Recept na zmenu

„Schopnosť riadiť zmeny rozlišuje úspešné firmy od neúspešných a tým najdôležitejším. Čo je potrebné mať na pamäti pri riadení zmeny, je zvládnuť rezistenciu zamestnancov voči zmene, vyhnúť sa nerealistickým očakávaniam a mať lídra, ktorý sa za presadenie zmien postaví celou silou svojej osobnosti,“ uzatvára senior konzultant spoločnosti PwC Ján Uriga.

Ján Uriga

Schopnosť strhnúť ľudí na svoju stranu a presvedčiť ich o potrebe a prínosoch zmeny je preto čoraz cennejšou vlastnosťou súčasných manažérov. Len charizmatický líder nestačí. Na presadenie strategických zmien je potrebný aj dostatočný čas a strategický plán, za ktorého plnenie pociťuje zodpovednosť čo najširší okruh ľudí vo firme. 

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 46/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Konferencia

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.