Martin Smrek sa práve vezie berlínskym mestským vlakom S-Bahn, keď si na facebookovom profile TRENDU prečíta otázku, či niekto zaznamenal v bratislavskej verejnej doprave zlepšenie. Otázka pripomína aj staršie predvolebné heslo primátora Iva Nesrovnala. „Náramne sa bavím na tomto prísľube,“ reaguje okamžite M. Smrek.
Neskôr pridáva k berlínskej doprave ďalšie postrehy. „Expresné presuny na veľké vzdialenosti, nikde nečakám viac ako päť minút, nadväzujúce spoje, čistota, milý personál a celkovo bezkonkurenčný dopravný prostriedok, skvele kombinovateľný s bicyklom, za ktorý ochotne zaplatím pomerne nízku cenu,“ vymenúva M. Smrek výpočet výhod.
Berlín, ale aj Frankfurt a Mníchov sa pravidelne umiestňujú v rebríčkoch miest s najlepšou verejnou dopravou na svete. I. Nesrovnal si z nich berie príklad aj z jedného špecifického dôvodu. Ich nosnú časť tvoria železnice. A Bratislava má hustú sieť železníc. O ich oživení už dlhé roky snívajú politici, projektanti aj obyvatelia.
Neprehliadnite
-
Parkovacia politika: Bratislava chce priestor pre život, nie ďalšie autá
Ľuďom musíme vysvetliť, že parkovné je v ich prospech, hovorí Jozef Uhler,... -
Bratislava spoplatní parkovanie, najmä pre cezpoľných
Zorientujte sa v parkovacej politike v najdôležitejších bodoch
Tunel alebo estakáda
Primátor Nesrovnal pred voľbami povedal, že prímestské vlaky by malo využívať až 150-tisíc dochádzajúcich za prácou do Bratislavy. „Predpokladom toho je však vybudovanie novej železničnej stanice a prepojenie severnej a južnej časti Bratislavy cez Starý most,“ napísal na svojej stránke.
Kedysi tadiaľ železnica šla. Potom však pozemky kúpili developeri a postavili tam výškové budovy. Ministerstvo dopravy v roku 2012 takmer spustilo obnovu trate v tunelovom variante. Dokonca už vybralo stavebnú firmu, ktorá mala vybudovať jej prvý úsek. Napokon však projekt zrušil nastupujúci minister Ján Počiatek (Smer-SD) so zdôvodnením, že ho nepreplatí Európska komisia.
I. Nesrovnal často hovoril pred voľbami o obnovení tejto myšlienky. Má veľa výhod. Na pomedzí Starého Mesta a Ružinova je obrovská a čoraz väčšia kancelárska štvrť. Je najvýznamnejším cieľom dochádzania za prácou z Bratislavy aj z jej satelitov. Väčšina týchto ľudí cestuje autom. Ak by tam jazdil priamy vlak, jazda ním by mohla byť výrazne kratšia ako autom.
Lenže mesto si teraz s touto železnicou akosi nevie dať rady. V novej koncepcii rozvoja MHD už chýba. Koncepcia ju nespomína medzi prioritnými projektmi a ani medzi tými, o ktorých sa uvažuje len výhľadovo. Nepočíta s ňou ani dopravný generel.
Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler TRENDU v rozhovore povedal, že táto trať je
Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU
už od 94 centov / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
- Obmedzenie reklamy na TREND.sk
Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €
Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.