Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Parkovacia politika: Bratislava chce priestor pre život, nie ďalšie autá

12.12.2016, 12:00 | Ján Kováč | © 2016 News and Media Holding

Áut je čoraz viac a Bratislava chce tento trend zastaviť. Preto pripravila návrh parkovacej politiky. Predseda dopravnej komisie na bratislavskom magistráte Jozef Uhler tvrdí, že ľuďom ponúkajú alternatívu, ktorou má byť lepšia MHD. Ak niekto cestuje len do práce a z práce, nech radšej využije MHD.

  • Tlačiť
  • 2

V rozhovore sa dočítate:

  • Prečo parkovacia politika nebude jednotná pre celé mesto
  • Ako sa dosiahne zrýchlenie električiek pri zachovaní počtu zastávok
  • Čo je príčinou pomalého budovania cyklotrás

Aká je šanca, že parkovacia politika prejde?

Zhruba 30 percent. (Mestskí poslanci nakoniec parkovaciu politiku 8. decembra s istými zmenami schválili - pozn. red.)

Čo jej stojí v ceste?

Najdôležitejšia prekážka je, že niektorí ľudia nerozumejú, na čo je to dobré. Musíme im vysvetliť, že je to v ich prospech a že pozitívny efekt sa prejaví možno po dvoch rokoch od zavedenia. Samozrejme, prekážkou môžu byť aj samotné zastupiteľstvá, ktoré to musia tiež schváliť. Druhým krokom je, aby mestské časti nastavili rozumný systém, ako postupne robiť v uliciach poriadok, regulovať parkovanie tak, že zavedú rezidentské zóny a zvýhodnia domácich obyvateľov. Ale nesmú to robiť naraz za celú mestskú časť, pretože by vznikol obrovský nápor na mestskú dopravu.

Akú má parkovacia politika politickú podporu?

Dnes máme pár dní pred hlasovaním (hlasovanie bolo 8. decembra - pozn. red.). Keď sa stretneme s odborníkmi, všetci odtiaľ odchádzajú a pokyvkávajú hlavami, že áno, je to potrebné, musíme urobiť prvý krok a v prípade potreby ho neskôr upravíme. Ale potom sa stretnú len poslanci, ktorí tomu nerozumejú, a zo stretnutia odchádzajú nahnevaní, že toto v žiadnom prípade nedopustíme, Bratislavčania nemôžu platiť ani cent navyše.

Neprehliadnite

Prečo je táto téma pre mesto taká dôležitá?

Áut už máme dosť a nechceme ich mať viac. Bratislava by nemala byť skladiskom pre autá, ale miestom pre život. Ak to chceme dosiahnuť, musíme regulovať parkovanie. Bohužiaľ, nikto nevymyslel žiadnu inú reguláciu, ako je finančná. To neznamená, že ľuďom treba všetko spoplatniť. Treba nastaviť rozumné sadzby, aby si ľudia uvedomovali, že verejný priestor nie je zadarmo, patrí všetkým a je prospešnejší, ak je voľný, ako keď je tam jedno auto, ktoré 23 hodín denne stojí a jednu hodinu sa hýbe. Preto chceme ľuďom povedať, aby jazdili MHD, ak nepotrebujú robiť viac ciest denne. Rozumieme, že ľudia, ktorí majú deti, ich potrebujú voziť do školy, na krúžky a podobne. Títo ľudia to však skutočne potrebujú. Ale sú ľudia, ktorí urobia dve jazdy denne. Do práce a naspäť alebo do školy a naspäť. A týmto ľuďom chceme ponúknuť iné možnosti.

Aké?

Už sme začali. Robíme modernizáciu verejnej dopravy. Máme nové električky, takmer všetky nové trolejbusy. Takmer všetky autobusy sú nízkopodlažné. Teraz sa plánuje nákup ďalších autobusov, rozširujú sa trolejbusové trate, pribudla električková trať do Petržalky, ktorá sa predĺži ďalej. Železnice nám v tom pomáhajú, lebo pripravujú sedem terminálov integrovanej osobnej prepravy.

Jozef Uhler (40)

Vyštudoval informatiku na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Komenského a právo na Paneurópskej vysokej škole. Kariéru začínal v súkromnom sektore ako správca počítačových sietí. Do politiky vstúpil v roku 2010 s podporou koalície pravicových strán SDKÚ--DS, Most-Híd, KDH, SaS a OKS. Zároveň sa stal predsedom Komisie dopravy a informačných systémov v bratislavskom mestskom zastupiteľstve. Predsedá aj Dozornej rade Dopravného podniku Bratislava. Chce sa uchádzať o kreslo bratislavského župana ako nezávislý kandidát.

Vnímate nedávny príklad z Košíc ako výstrahu, že sa môže vytvoriť silný občiansky odpor?

Na Košiciach sa môžeme poučiť. Z Košíc sú negatívne aj pozitívne ohlasy. Zjednodušila sa možnosť zaparkovať. Dokonca som sa dočítal, že až 85 percent ľudí to hodnotí pozitívne. Ale sú aj ľudia, ktorým to skomplikovalo život. Košice mali aj protest prokurátora, s ktorým sa museli vyrovnať. My sme sa z toho poučili a pravidlá sme nastavili tak, aby sa v Bratislave tento problém nezopakoval.

Čoho sa podnet týkal?

V Košiciach bola rezidentská karta viazaná na byt. Ak boli napríklad viacerí nájomníci v jednom byte, nebolo jasné, kto bude mať lacnú základnú kartu a kto drahšiu. Vyrovnali sa s tým napokon tak, že o veciach súvisiacich s bytom rozhoduje majiteľ. Keď sú vlastníkmi manželia, predpokladá sa, že sa budú vedieť dohodnúť.

Kauza košického parkovania súvisela aj s tým, že peniaze vyberá súkromná firma, ktorá si ich významnú časť necháva. Ako to bude v Bratislave?

Toto nechávame na mestské časti. Napríklad Nové Mesto si založilo vlastnú firmu. Verím tomu, že podobne sa zariadia aj ďalšie mestské časti.

Človek, ktorý sa naučí parkovať v jednej mestskej časti, mal by to vedieť aj v inej

Čo potom robí ten parkovací systém jednotným? Predsa primátor presadzoval, aby bol systém jednotný, aby nemala každá mestská časť svoju vlastnú parkovaciu politiku.

My dávame mestským častiam mantinely, kde sa môžu hýbať, či už sú to cenové relácie alebo je to vydávanie rezidentských kariet, spôsob preukázania, spôsoby platieb aj značenie. Človek, ktorý sa naučí parkovať v jednej mestskej časti, mal by to vedieť aj v inej.

Nie je to predsa len značný odklon od idey, že pravidlá majú byť jednotné pre celé mesto?

Ja som presvedčený, že ak sa toto zavedie, dopadneme ako Amsterdam. Zistíme, že to mal robiť jeden subjekt, čiže hlavné mesto. Lenže toto nám dnes nedovoľuje 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Téma - Bratislava bez áut

Tagy Bratislava, parkovanie

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.