Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

StartupAwards.SK 2016: Na čo majú slovenské start-upy

07.12.2016, 19:00 | Jozef Andacký | © 2016 News and Media Holding

Bratislavský Istropolis má, pri všetkej úcte, najlepšie časy za sebou. Vrcholné dielo socialistického realizmu bolo pod niekdajšou hlavičkou Dom odborov ROH zvyknuté hostiť stovky ľudí z celého Slovenska, ktorí sa viac, a možno i menej formálne bavili o svojej žiarivej budúcnosti. Lenže projekt, na ktorom sa podieľali, sa nevydaril, používatelia ho odmietli, a tak múry megastavby na vydláždenom námestí ochladli. Minulý týždeň sa do nej energia, entuziazmus a prísľuby pokroku na chvíľu vrátili.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika

Podnikanie

Istropolis bol dejiskom finále šiesteho ročníka StartupAwards.SK, súťaže mladých slovenských biznis projektov s globálnym potenciálom. Tento rok ho sprevádzalo celodňové podujatie s ikonami start-upového sveta, ako je spoluzakladateľ miliardovej navigačnej appky Waze Uri Levine či dlhoročná anjelska investorka Esther Dyson.

Top event v brandži prilákal rekordné množstvo start-upov a jeho vyvrcholenie si bola pozrieť rekordná viac než tisícka divákov (ktorí tam na rozdiel od akcií z minulosti neboli nasilu). Čo teda, okrem účastníckych rekordov, ukázali tohtoročné start-upové Oscary?

Neprehliadnite

Medicína je v kurze

Odpovede na otázky, čo ponúka slovenská start-upová scéna, ako sa mení a kam smeruje, načrtáva porovnanie s predchádzajúcimi ročníkmi StartupAwards.Sk. Napríklad pokiaľ ide o obsahové zameranie, opäť sa vyprofiloval segment, ktorý vo finálovej dvanástke start-upov dominoval. Kým vlani sa až tri projekty točili okolo technológií 3D vizualizácie, tento roka boli hitom inovácie pre zdravotníctvo a medicínu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Danny Carbera, jeden zo spíkrov na StartupAwards.SK, v tom nevidí náhodu. Sám je spoluzakladateľom a CEO start-upu BioBots, ktorý vyvinul zariadenie na 3D tlač živého tkaniva: „Náklady na biologický výskum rýchlo klesajú a naše vedomosti z tejto oblasti zasa rýchlo narastajú.“ Spojenie týchto dvoch fenoménov podľa neho motivuje k zakladaniu biostart-upov: „Ak by dvaja študenti chceli po škole niečo podobné vytvoriť doma v garáži, ešte pred desiatimi rokmi by to bolo takmer nemožné.“

Slovensko v tomto segmente reprezentuje napríklad projekt Stemi. Na StartupAwards.SK predstavil mobilnú aplikáciu, ktorá umožňuje záchranárom v sanitkách na diaľku konzultovať s kardiológmi stav pacienta s podozrením na srdcový infarkt. Zmyslom je, aby chorého odviezli hneď do nemocnice, ktorá má kardiologických špecialistov, a nie do takej, ktorá ich nemá – ako sa to v praxi často stáva, a tak sa stráca drahocenný čas.

Prezident Andrej Kiska pripomenul start-upistom, že je morálnou povinnosťou úspešných ľudí pomáhať – ľuďom, krajine, planéte 

Tím MultiplexDX, ktorý sa napokon stal aj celkovým víťazom StartupAwards.SK 2016, zasa pracuje na technológiách, ktoré zlepšujú diagnostiku rakoviny tak, aby bol nádor čo najpresnejšie identifikovaný a mohla sa naň použiť cielená liečba. Zjednodušene, pacient by sa tak mal napríklad vyhnúť náročnej chemoterapii, ktorá sa v súčasnosti aplikuje na všetky typy nádorových ochorení bez rozdielu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Aj start-up AI Diagnostics sa venuje rakovine. Na výrazné zrýchlenie jej diagnostikovania využíva strojové učenie (machine learning). Kým lekár-špecialista denne prezrie „len“ stovku vzoriek napadnutých tkanív a má pritom sedempercentnú chybovosť, AID ich vie spracovať 17-tisíc a prakticky nikdy sa nezmýli. Ak sa tento nápad podarí dotiahnuť, môže zefektívniť prácu súčasných onkologických pracovísk, ale tiež priniesť diagnostiku do regiónov, kde takéto pracoviská vôbec nie sú.

Finalisti a víťazi StartupAwards.SK

Kategória Social

  • Corvus: aplikácia a prostredie pre ovládanie mobilu nevidiacimi a zrakovo postihnutými
  • Karmadilo: prepojenie online prieskumov s financovaním neziskoviek a charít
  • Stemi: mobilná aplikácia spájajúca záchranárov s kardiológmi (víťaz kategórie)

Kategória Art&Design

  • Biocultivator: smart ekosystém minizáhradky na balkóne
  • Craftig Plastics: využitie bioplastov na výrobu oblečenia a doplnkov
  • Maguss: interaktívna hra s prvkami rozšírenej reality (víťaz kategórie)

Kategória Digital

  • AgentBalance: sofvér na meranie spokojnosti pracovníkov v call centrách (víťaz kategórie)
  • eDocu: systém správy informácií o zariadeniach a objektoch
  • Pygmalios: nástroje na analýzu správania zákazníkov v kamenných obchodoch

Kategória Science

  • AI Diagnostics: zrýchlenie diagnostiky rakoviny s využitím prvkov umelej inteligencie
  • GroupSolver: spracovanie zákazníckych prieskumov pomocou strojového učenia
  • MultiplexDX: technológie na presnejšiu identifikáciu rakovinových nádorov (celkový víťaz)

Prameň: StartupAwards.SK

Od call centier po bioplasty

Princípy umelej inteligencie možno nájsť aj v ďalšom finálovom start-upe. GroupSolver vyvíja nástroje na realizáciu online marketingových prieskumov, v ktorých sa kladú otvorené otázky. Tie na rozdiel od klasických uzavretých otázok s preddefinovanými odpoveďami lepšie odrážajú názory respondentov, sú však výrazne náročnejšie a finančne nákladnejšie na spracovanie. GroupSolver tento proces zefektívňuje tým, že doň zapája strojové učenie: systém automaticky konsoliduje a hodnotí odpovede respondentov.

Netradičným spôsobom sa online marketingových prieskumov chopil tiež start-up Karmadilo. Vychádza z predpokladu, že respondenti budú viac motivovaní odpovedať, ak budú môcť svoj „honorár“ za poskytnutie názoru alebo informácie posunúť neziskovke alebo charite, ktorú si sami vyberú. Karmadilo vyvíja platformu, ktorá má celý tento reťaz s prvkami sociálnej zodpovednosti a pocitu spolupatričnosti umožniť.

Aktuálny ročník StartupAwards.SK tiež ukázal, že hoci v projektoch start-upov existujú spoločné menovatele, ich diapazón je v skutočnosti veľmi rozsiahly. Pokrývajú rôzne agendy, cielia na firmy i spotrebiteľov. Napríklad AgentBalance chce zvýšiť lojalitu pracovníkov call centier tým, že ich zamestnávateľom umožní merať a vyhodnocovať nielen ich výkon, ale aj ich spokojnosť. Crafting Plastics sa zasa snaží využiť potenciál bioplastov, ktoré sú lepšie rozložiteľné ako dnes bežne využívané plasty, a tak nezaťažujú životné prostredie. Start-up chce z týchto materiálov vyrábať dizajnové oblečenie a doplnky, začína s niekoľkými konceptmi okuliarov.

Zdroj: Maňo Štrauch

Ide aj o skúsenosti

A nejde len o obsahovú rôznorodosť. Na StartupAwards.SK tiež vidieť, že sa zvyšuje kvalitatívna úroveň start-upov. Samozrejme, ani sa nedalo očakávať, že do finále súťaže sa dostanú projekty, ktoré sú vo fáze „máme nápad a teraz skúšame, čo s ním“. Fakt však je, že finalisti mali nielenže zvládnutú štúdiu uskutočniteľnosti (proof-of-concept), ale väčšinou sa už mohli pochváliť prvými reálnymi zákazníkmi. Čo môže naznačovať životaschopnosť ich biznis modelov.

Start-up Pygmalios pracuje na systéme, ktorý analyzuje správanie zákazníkov v kamenných predajniach. Vyhodnocuje ho pomocou kamier, senzorov a iných IoT zariadení. Medzi jeho zákazníkov patrí sieť predajní Mango na Slovensku, ktorá sa na základe výsledkov z tohto softvéru rozhodla upraviť výklady. Prvých klientov si získal aj start-up eDocu, ktorý vyvíja systém na správu informácií, ako sú manuály, schémy alebo faktúry, k výrobným zariadeniam, autám i celým budovám. Využíva ho viacero firiem na Slovensku a v Česku, napríklad prevádzkovateľ nákupného domu Central, Slovenská pošta či Baťov inštitút.

Finalisti StartupAwards.SK odzrkadľujú aj rastúce skúsenosti autorov projektov so start-upovým ekosystémom. Biocultivator a jeho smart ekosystém pre pestovanie byliniek či rajčín na balkóne, ktorý spracúva bežný kuchynský odpad, si pred dvoma rokmi do svojho akcelerátora vybral Biomimicry Institute. Stretol sa tam s tímami z USA, Čile, Thajska a Talianska. Ďalší finalista, start-up Maguss, zasa pre svoju interaktívnu mobilnú hru kombinujúcu rozšírenú realitu à la Pokémon Go s prvkami sveta v štýle Harryho Pottera zrealizoval kampaň na crowdfundingovom portáli Indiegogo. Plánovaný cieľ 50-tisíc dolárov dosiahol za desať dní, po predĺžení kampane vyzbieral ešte raz toľko peňazí.

O vyspelosti top slovenských start-upov svedčí aj zázemie ich zakladateľov. Za mnohými z nich stoja seniorní profesionáli. Napríklad eDocu sa chváli 72 rokmi súhrnných skúseností v priemysle, MultiplexDX založili vedci, ktorí sa dlhé roky zaoberajú výskumom rakoviny v zahraničných výskumných inštitúciách. A projekty, ktoré rozbehli ročníkovo mladší start-upisti, sa zasa prezentujú podporou mentorov a skúsenejších odborníkov.

Zdroj: startupawards.sk

Pitch, nie presentation

Vďaka StartupAwards.SK sa o inovatívnych slovenských nápadoch môže dozvedieť laická verejnosť, ale hlavným cieľom je prepojiť start-upistov s ekosystémom. Súhlasí to aj s tým, s akou motiváciou na podujatie prišli – či už ako súťažiaci alebo ako návštevníci. Väčšinou prišli buď hľadať ďalších členov tímu, vývojárov, grafikov či marketérov. Alebo sa chceli zoznámiť s potenciálnymi investormi, ktorí by im poskytli smart peniaze (financie a rady) pre ďalší rozmach projektu.

Tomuto cieľu zodpovedal aj štýl súťaže, ktorý imituje prezentáciu projektu pred investormi. V tejto brandži sa pre ňu nepoužíva anglický ekvivalent presentation, zaužívaný je pojem pitch. Z množstva slovenských prekladov ho celkom dobre vystihuje sloveso „odpáliť“. Už len preto, že každý pitch trval štyri minúty, nasledovaný ďalšími štyrmi minútami doplňujúcich otázok porotcov (ktorí mali prevažne investorský background).

Je to vlastne veľmi dobrá škola, ako vyplýva aj zo skúseností sériového podnikateľa Uriho Levina. Hovorí, že raz sa jedného investora spýtal, od ktorého momentu vie, že start-upistovi povie nie. Jeho odpoveď znela: Kým sa posadí. „Prvý dojem je kľúčový... Preto najsilnejšie veci o svojom projekte hovorte vždy najskôr,“ dodáva niekdajší spoluzakladateľ Wazu, ktorý medzičasom rozbehol ďalší poltucet start-upov.

Aj podľa prieskumu spoločnosti KPMG rastie záujem investorov o slovenské start-upy. Podľa jej odhadov bude tento rok v ekosystéme preinvestovaných 30 miliónov eur. Osem z desiatich investorov sa pritom v prieskume KPMG vyjadrilo, že objem dostupných finančných zdrojov prevyšuje možnosti investovania do start-upov. Na druhej strane, ďalším zistením je, že start-upy najčastejšie vznikajú v segmentoch služieb pre biznis a hardvérových riešení, ktoré lákajú len štvrtinu investorov.

Organizátor StartupAwards.SK, konzultačná spoločnosť Neulogy, tvrdí, že prepájať nádejných podnikateľov s investormi sa darí. Vyratúva, že počas uplynulých piatich ročníkov prešli súťažou start-upy, ktorým sa podarilo vyraisovať dohromady jedenásť miliónov eur. Pohľad na projekty a ich lídrov, ktorým patril stage minulý piatok, dáva nádej, že táto suma sa znova zvýši.  

Ako prebiehala súťaž

Najznámejšia slovenská start-upová súťaž prebehla v troch kolách. Organizátor najprv online vyzbieral prihlášky, tento rok ich podľa neho prišlo bezprecedentné množstvo. Z nich vzišlo 23 semifinalistov, ktorých pozval na neverejné víkendové sústredenie, takzvaný Bootcamp. Počas neho sa pod vedením skúsených mentorov a koučov snažili vypilovať svoj pitch, aby sa s ním na záver sústredenia mohli čo najlepšie predstaviť. A keďže sme to mali možnosť porovnať – niektorým to naozaj pomohlo. Na konci Bootcampu vyhlásili 12 finalistov, po troch v každej zo štyroch kategórii: Society, Art&Design, Digital a Science. Finále sa uskutočnilo 2. decembra pred živým publikom. Záznam podujatia si možno pozrieť v piatok 9. decembra na Dvojke RTVS.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 49/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy start-up, StartupAwards.SK

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.