Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Start-upy sú medzi bohatými v kurze, filantropia pomenej

Doba historicky nízkych výnosov na finančných trhoch tlačí do hľadania alternatívnych investícií aj konzervatívnejšiu privátnu klientelu. Jednou z možností sú start-upy. Začínajúce projekty založené na inovatívnych nápadoch, s obrovským potenciálom, ktorý ešte znásobuje svet internetu. No zároveň aj s vysokou mierou neúspešnosti a v tunajších podmienkach zatiaľ s nedostatočným sitom, ktoré by oddeľovalo projekty s potenciálom od tých s horšími predpokladmi.

14.12.2016, 05:00 | Xénia Makarová | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Prístup domácich privátnych bankárov k tomuto segmentu by sa dal zjednodušene rozdeliť na dva tábory – jeden v tom zacítil konkurenčnú výhodu a možnosť, ako dosiahnuť win-win situáciu: ústretovosť voči klientovi a ďalšia možnosť poplatkov (aj za sprostredkovanie financovania začínajúcich podnikateľov). Preto pripravili vlastné alebo skupinové riešenia, cez ktoré možno do start-upov investovať.

Druhý tábor je skôr konzervatívnejší a upozorňuje hlavne na vysoké riziko. Ako aj na fakt, že vo vlastnom podnikaní sú ich klienti sami vystavení značnému riziku, ktoré sa vstupom do start-upov nediverzifikuje, skôr naopak. Ak je klient napriek tomu presvedčený, že chce tento typ investície vyskúšať, dostane odporúčanie na nejaký už dlhšie využívaný nástroj, ale zväčša zahraničný.

Neprehliadnite

Start-upové ponuky

K zástupcom prvého tábora patrí privátne bankovníctvo Tatra banky. Spolu so spoločnosťou Crowdberry ponúka klientom prostredníctvom equity investičnej platformy možnosť investovať do start-upov. Zástupcovia banky potvrdzujú, že hnacím motorom záujmu klientov sú hlavne nízke úrokové sadzby, ako aj úspešné príbehy niektorých start-upov. Pridávajú však zároveň upozornenie, že ako všetky formy investovania, aj táto je spojená s rizikom, ktoré si klient musí uvedomiť a akceptovať ho.

J&T Banka zo skúseností vidí za týmito investíciami ešte ďalší rozmer. Start-upy napĺňajú trend investovania so vzťahom. Investor si v nich nekupuje len určitý podiel, ale sám môže prispievať svojimi skúsenosťami a kontaktmi. Preto start-upy zaznamenali skokovitý nárast. Banka ponúka záujemcom vlastný fond J&T Ventures. Ten kombinuje ponuku financovania začínajúcich projektov, ale aj pomoc s nastavením obchodnej stratégie a firemných procesov.

Alternatívou pre opatrnejších sú podielové fondy orientované na start-upy

Trochu inakšiu cestu zvolila ČSOB. Keďže podpore start-upov sa v súčasnosti venuje už množstvo subjektov od neziskoviek, anjelských investorov až po štát, zvolila si na spoluprácu v tejto oblasti za partnera občianske združenie The Spot.

„Každý start-up v určitej fáze rozvoja potrebuje ďalší kapitál, a to je priestor pre investorov. Klienti môžu investovať formou crowdinvestingu, keď nadobúdajú vo firme virtuálny podiel, ktorý je kalkulovaný ako pomer účasti ich investície na hodnote firmy v momente investovania,“ opísala podmienky hovorkyňa banky Anna Jamborová. Doplnila, že ide o obdobu mezanínového investovania, kde sa počas trvania pôžičky investorom vyplácajú úroky a zároveň môžu získať bonus zo zhodnotenia firmy na konci kontraktu.

VÚB banka vníma investíciu do start-upov ako určitú formu diverzifikácie portfólia klientov vzhľadom na rizikovosť a investičný horizont. Ak sa klient pre takéto niečo rozhodne, banka mu pomáha identifikovať a analyzovať rôzne začínajúce firmy.

Pozor na riziko

Druhá skupina bankárov upozorňuje na nadpriemerné riziko týchto investícií. „Pred investíciami do start-upov klientov skôr varujeme. Na Slovensku sme sa zatiaľ nestretli 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND + Privátne bankovníctvo

Tagy privátne bankovníctvo

Diskusia (0 reakcií)