Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Za Ficovými „prostitútkami“ je cynická technológia rozdeľovania

Keď premiér Robert Fico predniesol svoju slávnu vetu o „niektorých“ novinároch, zjavne mu záležalo na dvoch veciach. Najskôr na tom, aby jeho vyjadrenie bolo čo najurážlivejšie, lebo iba tak mohol dosiahnuť, aby – ako sám povedal – „z toho vznikla nejaká téma“. Preto siahol po slovníku, ktorý mu zaručil, že doma nemohol jeho výrok nik prehliadnuť a všimli si ho s počudovaním aj vo svete.

08.12.2016, 05:01 | Marián Leško | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 23

Potom venoval veľa úsilia tomu, aby všetkých ubezpečil, že nešlo o komunikačné zlyhanie, že sa mu nepošmykol jazyk, ani sa nenechal uniesť emóciami. Naopak – sám urobil najviac, aby nás presvedčil, že povedal presne to, čo chcel povedať.

Premiér opakovane zdôrazňoval, že to, čo hovorí o novinároch, hovorí iba o „niektorých“. Keď odpovedal na otázku, ktorých novinárov má vlastne na mysli, tak vyšlo najavo, že medzi „niektorých“ zahrnul vlastne väčšinu z tých, čo pracujú v relevantných médiách. Preto by bolo presnejšie, keby hovoril, že to, čo tvrdí o novinároch, o niektorých neplatí.

Neprehliadnite

Protislovenská rétorika

Bruselský novinár Ryan Heath si položil otázku, ktorá na Slovensku nebola veľmi diskutovaná, lebo väčšina miestnych reakcií sa vyčerpala tým, že Ficov výrok odsúdila. R. Heath sa v súvislosti s výrokom slovenského premiéra spýtal, „aká je jeho skutočná motivácia“, lebo sa mu zdalo, „že ide o oveľa viac ako len o osobné urážky“. To je téma, ktorou sa treba zaoberať, lebo až po jej zodpovedaní možno odhadnúť, čoho sa od predsedu Smeru-SD ešte dočkáme.

Premiér Fico v súvislosti s novinármi použil slovo prostitútky už v roku 2008 a prvý raz ohlásil mediálne sprisahanie voči sebe pred voľbami 2010

Faktom je, že R. Fico v súvislosti s „niektorými“ novinármi použil slovo prostitútky už v roku 2008, a že prvý raz ohlásil mediálne sprisahanie voči sebe pred voľbami 2010. Z toho však nevyplýva, že kampaň z novembra 2016 je len obvyklá a bezvýznamná recidíva, ku ktorej sa uchýlil, lebo je pod tlakom. Teraz naozaj ide o viac ako len o osobné urážky. Je za tým cynická politická hra.

V nedávnych vyjadreniach premiéra sa až príliš často objavuje zlovestný prvok. Neobmedzuje sa už len na tvrdenie, že médiá sú voči nemu a jeho strane zaujaté. Z jeho pohľadu už nie sú novinári len protivládni, ale sú protislovenskí.

Keď mu moderátor Branislav Dobšinský kládol otázky, ktoré sa týkali konkrétnych podozrení, že ministerstvo zahraničných vecí nekonalo v súlade so zákonom a vo verejnom záujme, R. Fico vyhlásil: „Toto nie sú legitímne otázky, toto je protivládna a protislovenská rétorika.“

Polarizujúca dilema

Nešlo o náhodný výrok, lebo o deň neskôr v Ta3 premiér vyhlásil: „Sú tu na Slovensku médiá, ktoré z rôznych dôvodov, buď preto, že majú zloženie novinárov také, aké majú, alebo preto, že je to nejak riadené, tvrdo poškodzujú túto krajinu.“ Hoci tvrdenie, že „je tu skupina novinárov a médií, ktorí cielene poškodzujú záujmy Slovenskej republiky,“ nijako bližšie nevysvetlil, vydáva ho za hotovú a potvrdenú skutočnosť.

Aj keď to nie je v dejinách samostatnej republiky prvý raz, že šéf výkonnej moci stotožnil sám seba nielen s vládou, ale aj s krajinou a so štátom, stále ide o nebezpečný krok. Kto seba označí za stelesnenie proslovenskosti či proštátnosti, delegitimizuje kritikov ako protislovenské elementy.

Keď je pokus o vecnú debatu, či bol dodržaný zákon a rešpektovaný verejný záujem, vydávaný za protivládnu a protislovenskú rétoriku, tak sa konkrétny spor mení na konflikt medzi akože proslovenskými a údajne protislovenskými silami. Tak sa snažia zmeniť verejný diskurz činitelia, ktorých cieľom je politická a spoločenská polarizácia.

Hlavný prostriedok, ktorým chce premiér zabrániť, aby od neho odchádzali aj ďalší podporovatelia, je nebezpečná polarizácia spoločnosti

Predseda Smeru chce veľa otvorených káuz, v ktorých on a jeho ľudia ťahajú za kratší koniec, nahradiť jedinou polarizujúcou dilemou, ktorú vnucuje verejnosti: 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 23

Rubrika Ekonomika

Tagy Fico