Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tomáš Bél: Retail čaká revolúcia, zmenia ho technologické inovácie

Biznisový vizionár so záľubou v technológiách a inováciách. Tak možno stručne charakterizovať Tomáša Béla, spoluzakladateľa a bývalého šéfa športového reťazca Exisport. Po dlhých rokoch vymenil šport za knihy a neskôr predal podiel vo firme.

07.02.2016, 05:00 | Marek Legéň | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

Vlani sa stal výkonným riaditeľom kníhkupectva Panta Rhei. Rozbehaný biznismen sa borí s nedostatkom času. Viac by sa chcel venovať start-upovým projektom a do budúcnosti nevylučuje ani podnikateľský návrat do maloobchodu. Nie však takého, aký štandardne funguje v súčasnosti.

Prečo ste odišli z Exisportu a neskôr predali svoj podiel v spoločnosti?

V určitom okamihu sa strategické pohľady na budúcnosť firmy s mojím bývalým spoločníkom [Miroslavom Blaškom] začali rozchádzať. Dospel som k názoru, že viem využiť svoje skúsenosti, schopnosti a energiu efektívnejšie v ďalších projektoch.

Neprehliadnite

Kedy ste prestali šéfovať v Exisporte?

Reálne som sa stiahol z manažérskej pozície približne pred dvoma rokmi.

Prečo ste tak dlho čakali s predajom podielu?

Na to, aby sa takáto zásadná zmena dohodla a zrealizovala, treba istý čas. Môj exit zo spoločnosti sme zvládli pragmaticky a vzájomnou dohodou.

S akým pocitom ste odchádzali z firmy, ktorú ste vyše dekády budovali a viedli?

Určite s dobrým pocitom. Exisport je pekný príbeh a pekná časť môjho života. Vždy je vám trochu smutno, keď odchádzate. Na druhej strane ste zvedavý, čo vám prinesú ďalšie príležitosti.

Ktorá skúsenosť z Exisportu je pre vás najcennejšia?

Že podnikanie je skutočne náročný šport, zrejme náročnejší, ako sa javí zvonku. V otvorenom konkurenčnom prostredí musíte neustále inovovať a veľmi silno bojovať, aby ste boli na špici. Vyžaduje si to veľa energie, pozornosti a sústredenia. Asi ťažko sa dá povedať, že keď niečo aktívne riadite, už ste za vodou.

Ako sa zrodilo vaše spojenie s najväčším predajcom kníh na trhu?

Keďže sa už dlhšie venujem spojeniu technológií, retailu a inovácií, mali sme niekoľko stretnutí s Panta Rhei na tému zákaznícke dáta, vernostný systém, analýza. Paralelne vznikla myšlienka užšej spolupráce a môjho aktívneho zapojenia sa do manažovania Panta Rhei.

Stretávali ste sa s Panta Rhei ako potenciálny obchodný partner? Z akej pozície ste vystupovali?

Z pozície technologickej firmy Anovative, ktorá sa zameriava na túto oblasť. V podstate to bol dôvod na stretnutie.

Čo vás oslovilo na knižnom biznise?

Knižný retail má podľa mňa potenciál na veľkú zmenu. Je fascinujúce, že sa predáva čítanie, virtuálny obsah, zážitok a pritom sa distribuuje rozličnými fyzickými nosičmi, či už to je kniha, audiokniha alebo e-kniha.

Robili ste za necelého pol roka vo funkcii zásadnejšie zmeny vo firme?

Samozrejme, ale tie veci dnes nie sú ešte také viditeľné z pohľadu zákazníka. Vidíme veľký priestor v analýze, práci s dátami, veľmi rýchlom vyhodnocovaní predajnosti a rozhodovaní, ktorá knižka bude postavená na akej pozícii. Určite sa chceme viac pozrieť na informácie o zákazníkoch, aby sme im vedeli dodávať lepšiu kvalitu.

Nevenovala sa týmto veciam v Panta Rhei dostatočná pozornosť?

Venuje sa tomu prakticky každá firma. Mojím plusom azda je, že posledné tri roky sa intenzívnejšie venujem technológiám. Mali sme projekty aj mimo Slovenska, tak som bol schopný priniesť know-how a pohľad, ktorý vie Panta Rhei obohatiť a posunúť dopredu.

Firma bola v posledných rokoch v mínuse. V roku 2014 presiahla strata Panta Rhei jeden milión eur. Máte už finančné údaje za vlaňajšok?

Rok 2015 vyzerá byť podľa predbežných čísel dobrý. Myslím si, že vo firme bude spokojnosť s výsledkami. Trend je pozitívny.

Nedávno ste spustili prvý veľký výpredaj kníh. Treba to vnímať ako štandardný nástoj na podporu predaja alebo to naznačuje ťažkosti s odbytom?

Treba to vnímať pozitívne. Životný cyklus kníh je celkom iný ako napríklad v móde, ktorú po troch-štyroch mesiacoch niekedy predávate pod výrobné náklady. Kniha a jej obsah majú stále svoju hodnotu, takmer nekonečnú trvácnosť. Pri knihách, ktoré sú trošku ďalej v životnom cykle, potrebujeme dať zákazníkom väčšiu motiváciu, aby si ich zobrali a prečítali.

Na Slovensku má Panta Rhei takmer štyridsať kamenných prevádzok. Aké s nimi máte plány?

Chceme zlepšiť efektivitu z hľadiska vystavenia kníh, merchandisingu, aby sa zákazník vedel rýchlejšie zorientovať a nájsť to, čo hľadá.

Zvažujete zatvorenie niektorých menej efektívnych prevádzok?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Podnikanie

Tagy knihy, Panta Rhei