Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Alfa Bio: Synovia obrátili otcovu firmu hore nohami

V lete roku 2015 prehrmela médiami a sociálnymi sieťami kauza, ktorej ústrednou postavou bola cícerová nátierka z produkcie banskobystrickej rodinnej firmy Alfa Bio. Podľa prvých informácií od hygienikov mala spôsobiť vážne zdravotné ťažkosti 43-ročnému mužovi, u ktorého lekári na základe klinických príznakov predpokladali otravu botulotoxínom. Podozrenia sa nakoniec nepotvrdili: životunebezpečný jed nenašli akreditované laboratóriá ani v nátierke, ani v žalúdku pacienta.

18.12.2016, 19:00 | Jozef Andacký | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 23

Na úvodnej fotografii: Zakladateľ Alfa Bio Ján Lunter a traja z jeho štyroch synov: zľava Jakub, Ondrej a Juraj

Lunterovci, ktorým Alfa Bio patrí a ktorí firmu aj manažujú, na nátierkovú kauzu nespomínajú radi. Teoreticky, aj keď sa nakoniec ukázala ako vykonštruovaná, mohla podnik zraziť na kolená. Istý čas hrozilo, že si vyžiada i prepustenie časti zamestnancov (čo sa nakoniec nestalo). Lunterovcom však poskytla dôkaz o rodinnej súdržnosti a dôvere. Krízovú komunikáciu rozbehli a riadili synovia zakladateľa firmy Jána Luntera (65), ktorého cícerový problém zastihol na dovolenke.

Je to zvláštna zhoda okolností, ale s krízou je v zásade spojený i samotný vznik firmy Alfa Bio, ktorého rastlinné nátierky a najmä sójové tofu konzumujú Slováci už vyše dve desiatky rokov. Bolo to ešte za socializmu, keď mama J. Luntera ochorela na rakovinu a aj jeho manželku trápili vážne ťažkosti so žlčníkom. To ho doviedlo k úvahám o otázkach stravovania: „Staré kultúry v tom majú poriadok. To my na Západe viac prepočítavame výživu pre dobytok než pre seba.“

Rodák z Telgártu na Horehroní, kde „ľudia museli odjakživa zjesť všetko, čo išlo okolo nich“, sa preto rozhodol prestavať rodinný jedálniček – a oprieť ho o rastlinné zdroje. Fascinovala ho sója, z ktorej sa už dvetisíc rokov vyrába tofu, významný zdroj bielkovín, železa a vápnika s minimom tuku a bez cholesterolu. Keďže tofu sa vtedy v obchodoch nepredávalo, začali si ho variť sami doma v pivnici. „Nenapadlo mi, že s tým budem podnikať, hľadali sme riešenie na choroby v rodine,“ spomína.

Vlastnou cestou

Že sa zo sóje stala vášeň J. Luntera, badať už po pár minútach rozhovoru. Vysvetľuje, ako sa na Slovensku začala pestovať za Rakúsko-Uhorska, že za socializmu v Piešťanoch vyšľachtili jej domáce odrody a že v posledných dekádach opäť zažíva boom, lebo pestovatelia ju dokážu dobre predať v Rakúsku či Nemecku – aj keď hlavne na krmivo pre dobytok. A tiež že obsahuje 21 aminokyselín a považuje ju za dôležitú súčasť každodenného stravovania.

Ďalšou vášňou J. Luntera sú zaiste i jeho deti. Má ich šesť: štyroch synov a dve dcéry. S otcovým podnikaním boli konfrontovaní odmalička, lebo tofu sa vyrábalo v ich rodinnom dome. „Keď bola doma nuda, zbehol som dole. Často sme u otca brigádovali, namáčali sme sóju, zvárali obaly...“ spomína Juraj Lunter (33). Pre otca to bol dôležitý moment: „Videli ten biznis, tak ako som ho ja videl u svojho otca roľníka [v Telgárte založili družstvo až v 70. rokoch minulého storočia].“ Deti však do spoločného podnikania netlačil, skôr im umožnil, aby si vybrali vlastnú cestu.

Do bodky to platí o najstaršom synovi Jánovi (36). Študoval na grande école v Paríži, kde si aj založil vlastnú firmu. Jeho Innovatrics, ktorý sa medzičasom presťahoval späť na Slovensko, sa pustil do vývoja technológií na rozpoznávanie odtlačkov prstov. Je to dosť veľký odklon od tofu, ale vzor opäť sčasti poskytol otec.

V Bratislave vyštudoval technickú kybernetiku, robil programátora v štátnych podnikoch a po revolúcii s kolegami založil softvérovú firmu Proces (funguje dodnes). Synov Innovatrics dnes zamestnáva 65 ľudí, z toho šiestich v Brne, k odtlačkom pribudlo rozoznávanie tváre a jeho technológie využívajú aj v netradičnejších destináciách, ako sú Guinea alebo Indonézia.

Výzvy v rodinnom biznise

Ostatní traja synovia zakotvili v otcovej firme. Najprv sa k nemu pridal Juraj. Vyštudoval strojárinu, potom si v ďalekej Austrálii rozšíril obzory o marketing a manažment, a keď sa vrátil, otec ho ako živnostníka nakontrahoval na údržbu novej automatickej linky. Neskôr do Alfa Bio prešiel naplno, od roku 2013 je jeho výkonným riaditeľom.

Aj ďalší syn Jakub (35) najprv vycestoval do cudziny. Na Karlovej univerzite v Prahe vyštudoval právo a medzinárodnú históriu. Domov sa vrátil po desiatich rokoch, pracoval v ľudskoprávnej oblasti, na rade vlády pre národnostné menšiny i v komerčnej sfére.

Zdroj: Ivan Fleischer

Keď so svojou vlastnou rodinou riešil presun do menšieho mesta, zvažoval aj otcovu ponuku, ktorý hľadal manažéra pre zahraničný obchod. „Nevedel som, do čoho idem, aj keď kamaráti mi hovorili, že firma, ktorá vyrába tofu, je vlastne tiež neziskovka,“ spomína Jakub, ktorý je v Alfa Bio od roku 2011.

O pár mesiacov neskôr k nemu pribudol aj Ondrej (29). Takisto študoval v Česku, na Masarykovej univerzite v Brne absolvoval politológiu a ekonómiu. A takisto ho to najprv ťahalo k tretiemu sektoru. So spolužiakom Matejom Hruškom založili projekt Demagóg, ktorého cieľom je overovať fakty (lepšie povedané, vyvracať nezmysly) vo vyjadreniach politikov. No potom ho zlákala iná výzva – v rodinnom biznise.

Z troch miliónov na osem

Juraj, Jakub a Ondrej v Alfa Bio zariadili to, čo sa v príručkách riadenia firiem nazýva generačná výmena. Vonkoncom nešlo o to, že u otca dostali teplé miestečká, na ktorých si zarobili na hypotéky a dovolenky. Riadenia firmy sa chopili aktívne. A, obrazne povedané, obrátili ju otcovi hore nohami. Ocenili, kam sa pod jeho vedením za dvadsať rokov dostala, ale tiež boli presvedčení, že sa musí zmeniť a dostať novú víziu, aby mohla napredovať.

O čo išlo? V prvom rade si spravili audit, ktorý mal odhaliť slabé miesta rodinnej firmy, ale tiež potenciál na jej ďalší rozvoj. Prišli na to, čo sami podvedome pociťovali. Že podnik potrebuje zlepšiť a profesionalizovať procesy, v mnohých prípadoch nasadiť celkové nové, že je nevyhnutné zaviesť orientáciu jednotlivých oddelení na výkon, že treba delegovať zodpovednosti na ich vedúcich, že šéf firmy by nemal všetko riadiť sám, ale mal by sa obklopiť šikovnými poradcami... Zároveň však nechceli, aby Alfa Bio prišla o prvky rodinnej kultúry. Juraj s Jakubom si na pomoc zavolali Ondreja, ktorý sa v podniku stal prevádzkovým riaditeľom.

Dnes, keď synovia považujú generačnú výmenu za ukončenú, sa zdá, že celá vec sa vydarila. Firme výrazne poskočila produkcia, zo sedemsto ton v roku 2011 na bezmála štyritisíc ton v tomto roku. Tržby stúpli z troch miliónov eur na lanských viac než osem miliónov. Zo šesťdesiatich ľudí narástli na súčasných 230. Na druhej strane, miera ziskovosti firmy klesla, lebo kvôli profesionalizácii sa výrazne zvýšili personálne náklady. A vymenil sa takmer celý manažment firmy.

Zdroj: Ivan Fleischer

Štandardný proces

Príkladom profesionalizácie je zmena prístupu v riadení inovácií. „Dlhé roky sa to robilo intuitívne,“ hovorí Juraj. Otec pridáva historku, ako vznikla francúzska nátierka: „Volali nám priatelia z Prahy, že máme do rastlinnej nátierky pridať francúzske droždie.“ Robili sa však i súťaže medzi zamestnancami firmy o to, kto vymieša najlepšiu nátierku, a mali vývojové laboratórium, v ktorom sa skúšali nové chute.

Dnes je na inovácie zavedený „štandardný proces“, vysvetľuje Juraj. Marketingové oddelenie, v ktorom pracujú ľudia z veľkých zahraničných firiem, najprv spraví zákaznícky trhový prieskum. Na jeho základe potom spracuje zadanie pre vývojové oddelenie na vývoj nového produktu. A po jeho uvedení na trh sa vyhodnocuje, aké prináša výsledky, ako spĺňa očakávania.

To, že „štandardný proces“ má zmysel, kvituje aj zakladateľ firmy. Spomína na debatu so stážistkou z Francúzska, ktorá pred časom robila u Lunterovcov vo vývojovom labáku. Keď sa jej pýtal, čo nové vymyslia, odpovedala mu, že to musí povedať marketing: „Mala v tom poriadok, na rozdiel odo mňa.“

Fakty o firme Alfa Bio

  • rodinná firma Alfa Bio z Banskej Bystrice je najväčším výrobcom sójového tofu na Slovensku
  • firma vznikla pred 25 rokmi, v súčasnosti vyrába aj rastlinné fresh nátierky
  • firmu vlastní Ján Lunter s manželkou, výkonným riaditeľom a druhým konateľom je jeho syn Juraj
  • od roku 2015 sa výrobky Alfa Bio predávajú pod značkou Lunter, dodávajú ich do všetkých krajín V4
  • Lunterovci vstúpili aj do gastro segmentu, v ktorom majú koncept bistra i reštaurácie

Loď s dierou

Generačná výmena dokonale otestovala vzťahy medzi otcom a jeho synmi. Keď sedíte s Lunterovcami za jedným stolom, práve toto je ten moment v debate, keď do nej vstupuje aj štipka emócií. „Ťažko som vnímal, že odchádzajú ľudia, ktorí tu boli celý čas so mnou, ale neboli takí profesionáli, ako si to synovia predstavovali,“ začína otec. Nehovorí to nejako zvlášť vyčítavo, len konštatuje, hoci sentiment v jeho hlase cítiť.

Jakub sa pridáva, že ani preňho to nebolo ľahké. Prízvukuje však, že zmeny s bratmi zavádzali v dobrom úmysle: „Hovorili sme, že firma je síce pekná veľká loď, ale že máme na ľavoboku dieru, ktorá sa môže zväčšovať.“

Metafora s loďou bola zrejme na pretrase viackrát, lebo otec okamžite nadviaže: „S tou dierou nie som dodnes stotožnený. Firma bola stabilnejšia, než je teraz.“

Zdroj: Maňo Štrauch

Hovorí, že podnik v minulosti viedol skôr konzervatívne – v preklade: bez úverov –, kým chlapci majú viac odvahy. Pochopil už síce, že úvery nie sú zlé, a uznáva, že firma podrástla, ale aj tak sa nevie zbaviť pocitu, že išli do rizika: „Nárast výroby si pýta nových ľudí, ktorí nemajú skúsenosti. Keď sme predtým ľudí naberali pomaly, vedeli sme ich integrovať do podnikovej kultúry, kým teraz pomerne rýchlo vznikajú nové procesy.“

A ukážka generačných rozdielov pokračuje ďalej. Jakub hovorí o kvalite procesov, delegovaní právomocí, horizontálnom riadení a kultúre zameranej na výkony: „Chceme byť najatraktívnejším zamestnávateľom v kraji, potrebujeme pracovať s mladou generáciou a to by asi v starom systéme nebolo možné.“

Okno na Západ

Priestor pre diskusiu o strategických cieľoch – na budúci rok je to optimalizácia výrobných nákladov a rozvoj gastro segmentu – majú Lunterovci na správnej rade. V nej sa hlasuje, rozhoduje jednoduchá väčšina. V správnej rade je otec a všetci štyria synovia. Teda aj najstarší Ján, ktorý sa na každodennom manažovaní firmy nepodieľa. Teoreticky by do správnej rady mohla zasadnúť aj staršia dcéra („má na to vek“), ale zatiaľ študuje – v Dánsku. Najmladšej dcére Lunterovcov zasa do dospelosti ešte chýbajú dva roky.

Predsedom správnej rady je syn Ján. Najmä preto, že prináša nezúčastnený pohľad zvonku, Jakubovi to pripomína „okno na Západ“ zo slovníka Petra Veľkého. Lunterovci zvažujú, že obdobne do nastavovania stratégie firmy zapoja aj ďalších profesionálov so seniornými skúsenosťami.

Je to tiež niečo, čo pomáha pri riešení konfliktov, vyplývajúcich z toho, že Juraj ako CEO je šéfom svojich dvoch bratov, ktorí sú zároveň členmi správnej rady. „Keď príde reč na témy, pri ktorých máme iné názory, potrebujeme mechanizmus, aby sme sa nezasekli,“ hovorí Ondrej.

Zatiaľ to, zdá sa, funguje. Ako vraví otec, ktorý sa na vizitke netradične označuje start-upovským výrazom „founder“, rodina sa kvôli biznisu a majetku môže aj rozpadnúť, ale dobrá rodina zvládne každú výzvu a krízu.

Meno ako značka: Tofu a nátierky sú tiež Lunter

Na prelome rokov 2014 a 2015 zaviedli v Alfa Bio pre svoje výrobky novú značku – Lunter. Kauza nátierka sa objavila o trištvrte roka neskôr, takže s ňou tichý rebranding preukázateľne nesúvisí. Išlo najmä o to, aby to neplietlo kupujúcich, predovšetkým v zahraničí. Väčšina produkcie firmy, ktorá sa volá Alfa Bio od jej vzniku v roku 1991, totiž nie je v bio štandarde, ako ho definuje európska alebo národná legislatíva.

Zdroj: Ivan Fleischer

Dôvod je ten, že Alfa Bio vyrába z lokálnych surovín a na Slovensku zatiaľ nevedeli nakúpiť bio sóju. „Myslíme si však, že pokiaľ vyrábame z lokálnych surovín, poskytujeme konzumentom vyššiu kvalitu, ako keď použijeme bio sóju, ktorá sa do Európy tradične dováža z Číny,“ mieni Jakub Lunter, ktorý má v Alfa Bio na starosti zahraničný obchod. Na druhej strane, firma Lunterovcov v minulosti bio certifikát mala, biotofu aj nejaký čas predávala v Tescu. Teraz zvažujú obnovenie certifikácie, lebo vidia, že najmä na západných trhoch prívlastok „bio“ predáva.

Omnoho viac si však Lunterovci zakladajú na tom, že svoje tofu vyrábajú tradičným spôsobom, otestovaným dvetisícročnou históriou, a tak je zdraviu prospešné. Vo svojich výrobkoch, ku ktorým patria i fresh rastlinné nátierky, nepoužívajú konzervanty a umelo vyrobené sójové produkty.

Svoje meno ako značku využívajú Lunterovci aj v gastro segmente, do ktorého rozširujú svoje podnikanie. Nesie ho jednak koncept menších predajní so zdravou výživou shop & bistro – zatiaľ majú po jednom v Banskej Bystrici a v Českých Budějoviciach – a tiež vegetariánska reštaurácia v centre stredoslovenskej metropoly. A napokon, aj pôvodná firemná webová stránka alfabio.com už odkazuje na nový web Lunter.com s receptami zdravých rastlinných jedál a s ďalšími lifestylovými prvkami.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 50/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 23

Rubrika Podnikanie

Tagy Alfa Bio, Ján Lunter, Ondrej Lunter, Rodinné firmy