Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Potraviny od J&T sa dočkajú reparátu

S obchodnými reťazcami Terno, Moja Samoška a Hypernova, napojenými na finančnú skupinu J&T, to v poslednom čase ide zjavne z kopca. Z regálov začal miznúť tovar a obchody akoby dýchali retro atmosférou z obdobia socializmu.

15.02.2016, 06:34 | Marek Legéň | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 14

Ak je niekto nekonečným milovníkom kečupu či horčice, môže si prísť na svoje. Balenia produktov naukladané jedno vedľa druhého rozťahané po celých regáloch sú pastvou pre jeho oči. Nie je to len prípad problémovej Hypernovy. Keď už pri pokladniach v Terne dlhší čas chýbali dokonca žuvačky, bol to signál, že niečo nie je s kostolným poriadkom.

Manažment vysvetľoval výpadky tovaru prechodným obdobím, počas ktorého kul plány na zmenu k lepšiemu. Nedá sa úplne nesúhlasiť, keďže minulý týždeň ohlásil vstup do Terna nový investor.

Slová dodávateľov však odhaľujú aj niečo iné. Odkedy Michal Holík, v minulosti manažér pracujúci pre firmy s vplyvom J&T, vstúpil do Terna, prístup obchodnej skupiny k nim sa rapídne zhoršil. „Nikto nevie, kedy sa tá firma položí. V súvislosti s platením je to hrozné – keď tlačíte a vyhrážate sa, pošlú malú časť peňazí. Stále musíme zastavovať tovar, viac tam nejde, ako ide,“ približuje tradičný domáci dodávateľ potravín, ktorý si neželá byť menovaný.

Neprehliadnite

Banka zadarmo

Podobnú skúsenosť ponúka stredne veľký slovenský dodávateľ alkoholických nápojov. Zoskupenie Terno, Moja Samoška a Hypernova zásobí ročne tovarom za približne jeden milión eur. S uhrádzaním faktúr to však nie je žiadna sláva. Až keď na čas zastaví dodávky, dostane zaplatenú aspoň menšiu časť pohľadávok.

„V lufte“ mu však dlhodobo visí neuhradených stotisíc eur. „J&T si robí z potravinárov banku zadarmo. Bolo to tak od ich vstupu do obchodu. Nikto iný nemešká s platením v brandži tak ako oni,“ ponosuje sa zástupca nápojárskej spoločnosti.

Vzťahom dodávateľov s Ternom nepomáhali ani časté výmeny manažmentu. Podľa dodávateľa z úvodu článku sa partneri na vyjednávanie o podmienkach obchodnej spolupráce striedali neuveriteľne často. „Profesionálnych nákupcov pre potravinársky obchod je zopár stoviek. Pomaly nikto k nim už nechce ísť pracovať,“ hovorí.

Dodávatelia sú ochotní hovoriť o praktikách skupiny Terno len pod podmienkou zachovania anonymity. Majú totiž obavy, že inak by na revanš boli vylistovaní zo zoznamu obchodných partnerov a ich tovary by si už na pultoch Terna, Mojej Samošky či Hypernovy neškrtli. Beztak sú vzťahy dodávateľov s reťazcami vo všeobecnosti dosť napäté a komplikované. Vyjednávanie o podmienkach spolupráce býva tvrdé, ale keď už sa obchod dohodne, reťazce zvyknú platiť. K najtvrdším obchodníkom na trhu patrí

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 14

Rubrika Biznis

Tagy Hypernova, J&T, Moja Samoška, obchod, potraviny, Terno

Súvisiace články

Terno potrebuje partnera s peniazmi

Terno potrebuje partnera s peniazmi Nájdete v TRENDE

Portfólio retailovej skupiny okolo Terna nie je vybudované zle s výnimkou Hypernov, ktoré treba zmenšiť, hovorí nový majiteľ obchodov a bývalý partner J&T Martin Fedor 1

Čo spája Kaliňáka, Počiatka, právnikov a Fica

Kaliňák a Počiatek odmietajú zverejniť, na čom tak dobre zarábajú

Prečo sú plynové vratky len ďalší predvolebný podfuk

Ako sa Fico odkostkoval