Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ako vznikol fenomén Fresh Market

Farmárska tržnica Fresh Market začínala v starej budove IKEA veľmi skromne a viac-menej z núdze. Dnes ju navštevujú tisícky ľudí a aj zahraniční návštevníci sa pozastavujú nad konceptom, ktorý nemá široko-ďaleko obdobu. Na tomto mieste sa totiž skoncentroval taký pestrý mix nájomcov, že vytvoril najkonkurenčnejšie a zrejme aj najzaujímavejšie gastroprostredie na Slovensku.

08.01.2017 | Tomáš Vašuta | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

V článku sa dočítate:

  • Ako súvisia hipsteri s biznisplánom tržnice
  • Prečo má Fresh Market obmedzené otváracie hodiny
  • Príbehy prevádzok a ľudí za nimi: hotdogy V rožku, indická kuchyňa Thali, mexická kuchyňa El Gato, regionálne špeciality Halushka, Hummus and Couscous Bar

„O jedenástej by ste radšej nemuseli chodiť. Viete, vtedy sa tu začína špička,“ smeje sa spolumajiteľ prevádzky El Gato vo Fresh Markete Martin Hronský. Stretnutie veľmi rád presúva na neskoršiu hodinu. Vie prečo. V priestoroch na rohu Rožňavskej a Tomášikovej ulice v Bratislave sa v tom čase začína pravidelná dvojhodinovka, ktorá môže splniť i zničiť mnohé biznis sny. Asi tridsiatka gastroprevádzok začína boj o zákazníka, ktorý trvá sotva dve hodiny. Prevádzkovatelia nemajú veľa šancí na to, aby odčinili prípadné zlé rozhodnutia.

Nápad z dovolenky

V kalendári svieti dátum 25. apríl 2002 a na slovenskom maloobchodnom trhu dochádza k výyznamnému pohybu. Svoje brány zatvára budova prvej „veľkej“ slovenskej IKEA na Tomášikovej ulici, pretože nábytkový gigant sa sťahuje do vlastných priestorov pri letisku vedľa moderného vlastného nákupného centra.

Prenajímateľovi budovy, spoločnosti Vienna Invest zo skupiny BZ Group, zostáva opustená hala a dobrá lokalita. Všetko ostatné si známy reťazec „odniesol“. Bratislavská firma to skúšala brať ako veľkú výzvu, na mieste začala kresliť hotel, kancelárie i obchodné centrum, ktoré by sa architektúrou nestratili ani dnešných časoch.

Neprehliadnite

Čo by sa dialo ďalej, keby neprišla kríza, dnes nepovie nikto. Skutočnosť bola však taká, že plány na luxusný hotel zapadávali prachom a majiteľovi opustenej budovy vznikala otázka, čo ďalej. „Skúšali sme nájsť nejakú nábytkársku firmu a vrátiť do lokality život,“ spomína s odstupom času konateľ spoločnosti Fresh Market Andrej Slezko.

Nápad prišiel nečakane. „Bol som na dovolenke v talianskom meste Mestre a ráno ma prekvapilo, ako sa celá ulica zmenila na tržnicu. Vtedy mi napadlo, čo keby sme v budove spravili trhovisko,“ spomína A. Slezko. Dnes priznáva, že prvotné reakcie okolia neboli dvakrát pozitívne.

Zdroj: Maňo Štrauch

Ťažké začiatky

Ak ste prvý Fresh Market navštívili v novembri 2010, nadšení ste asi neodchádzali. Prevádzok bolo málo, atmosféra chýbala. „Začiatky boli ťažké, mnoho prevádzok bolo zatvorených a rozbeh bol pomalý,“ spomína dnes Zuzana Pásztorová, ktorá sa venuje predaju včelích produktov a bola pri rozbehu farmárskej tržnice. Vrátiť v čase by sa však nechcela.

To, že spočiatku to nebolo žiadne terno, pripúšťa aj A. Slezko. „Projektu som od začiatku veril, ale prvý rok a pol to bol ekonomický nezmysel. Ak by sme 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 1/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Enjoy

Tagy Andrej Slezko, El Gato, Fresh Market, Halushka, Hummus and Couscous Bar, Thali, V rožku, Vienna Invest