Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Košické železiarne potrebujú lepšieho majiteľa

Vyše roka trvajúce šumy o predaji košickej oceliarne U.S. Steel odpútavajú pozornosť od oveľa vážnejšieho problému. Tým je obrovský investičný dlh fabriky šplhajúci sa k jednej miliarde eur. Ďalšiu miliardu by potrebovala, aby mohli konkurovať špičkovým hutám v Európe.

09.01.2017, 05:00 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Korene dnešných problémov treba hľadať v krízovom roku 2009. Košický U.S. Steel sa podobne ako väčšina hút v Európe ocitol v problémoch. Pre sektor to nie je nič nové. Funguje na princípe, keď v dobrom období kumuluje hotovosť a investuje a následne z týchto investícií žije v ťažkých časoch. Lenže dobré časy pre hutníkov odvtedy neprišli a celý priemysel sa doteraz nevrátil na predkrízové hodnoty.

Ako pre TREND potvrdilo viacero zdrojov z okolia košickej železiarne, americká matka práve od roku 2009 výrazne okresala investície do slovenskej dcéry. Takéto šetrenie si, samozrejme, vybralo svoju daň. Ako v decembri informoval denník Sme s odkazom na internú správu o stave fabriky, U.S. Steel Košice má zastarané zariadenia, ktoré nedokážu konkurovať ostatným hutám.

Nevyhnutné je podľa tejto správy modernizovať trať na valcovanie ocele. Kyslikáreň na výrobu tekutého kyslíka a dusíka zase funguje na československej technológii zo 60. rokov minulého storočia. Správa tiež kritizuje stav jednej koksárenskej batérie, ktorá nespĺňa emisné limity na tuhé znečisťujúce látky.

Neprehliadnite

Príkladom zlého technického stavu je situácia v prevádzke moriarne. Tá slúži na úpravu ocele pred galvanizáciou. Podľa informácií TRENDU táto prevádzka nefunguje už takmer rok. U.S. Steel preto musí voziť plechy na morenie do viac ako tristo kilometrov vzdialenej huty Dunaferr v Maďarsku, čo zvyšuje firme náklady.

„Vo fabrike sa investovalo, ale nie v takom rozsahu, ako je potrebné. Navyše investície smerovali do environmentálnej oblasti a nie do technológií a zvyšovania pridanej hodnoty,“ hovorí odborový predák U.S. Steelu Košice Mikuláš Hintoš.

Podľa denníka Sme za posledných deväť rokov investovali Američania do zvyšovania výrobnej kapacity a na zlepšenie pridanej hodnoty len niečo vyše sto miliónov eur z celkových viac ako osemsto miliónov. Zhruba 260 miliónov eur išlo na infraštruktúru. Väčšina investícií smerovala do životného prostredia, ako sú modernejšie filtrovania splodín či rekultivácia skládok.

Na automotive nemajú

Nech už by sa teda stal novým majiteľom košickej huty hocikto, musí si pripraviť minimálne miliardu eur na nevyhnutné investície. A to sú len financie potrebné na to, aby fabrika mohla vyrábať ďalej. So súčasnými technológiami nedokáže konkurovať špičkovým hutám ako Voestalpine alebo ArcelorMittal dodávajúcim do najlepších značiek automobilového priemyslu. Práve automotive ponúka hutám stabilné odbery a vyššie príjmy vzhľadom na technologickú náročnosť dodávaných produktov.

Aktuálne U.S. Steel dodáva vo väčšom objeme len rumunskej automobilke Dacia. V minulom roku sa fabrike podarilo dojednať kontrakt na dodávku aj s trnavskou PSA Groupe. Ide však len o symbolické objemy. Problémom minimálnych odberov bola podľa informácií TRENDU nízka flexibilita košickej fabriky spojená s jej problémami vyrobiť dostatočne tenkú a zároveň pevnú oceľ.

U.S. Steel síce má všetky potrebné technológie, no už nespĺňajú náročné požiadavky automobiliek

Košický U.S. Steel síce má všetky potrebné technológie, no tie už majú svoj vek a nespĺňajú náročné požiadavky automobilového priemyslu. Problémom fabriky je napríklad zastaraná teplá a studená valcovňa. Podľa denníka Sme je potrebné modernizovať trať na teplé valcovanie ocele, ako aj investovať do vybudovania tretieho zariadenia na plynulé odlievanie ocele, vďaka čomu by sa výrazne zvýšil výkon oceliarne.

Ďalším problémom je samotná pozinkovacia linka, ktorá je na výrobu kvalitnej ocele s vyššou pridanou hodnotou nevyhnutná. Tá v U.S. Steele Košice má takmer desať rokov a nezodpovedá už požiadavkám automobiliek, ktoré sú pri vonkajších dielcoch veľmi prísne. Navyše jej rastie silná konkurencia. ArcelorMittal vo svojej hute v poľskom Krakove, ktorá patrí medzi vlajkové lode hutníckeho gigantu v Európe, plánuje podľa zdrojov TRENDU významné rozšírenie tamojšej galvanizačnej linky.

Práve ArcelorMittal ukazuje, že oceliarne si dnes nevystačia len so samotnou výrobou, ale musia klientom v automotive ponúkať aj služby s pridanou hodnotou. Príkladom je jeho joint-venture so španielskou firmou Gonvarri v Senici. Tunajší podnik ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia pôsobí ako servisné centrum pre spracovanie ocele, čo znamená, že pre zákazníkov 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 1/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika Téma - U.S. Steel Košice

Tagy Názory