Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Akú silu má Booking.com? Hotel môže aj položiť

Bránu hotela Stella Apartments neďaleko Bratislavského hradu otvára 70-ročný majiteľ Branislav Ďurdiak. Upokojí brechajúceho psa a cez bránu sa nevrlo pýta, čo si prajeme. „Nie, ubytovanie už neposkytujeme. Ukončili sme prevádzku,“ reaguje podráždene, keď sa predstavíme ako reportéri.

11.03.2017, 19:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 40

Minulý rok jeho hotel odmietol ubytovať študentov z Turecka, ktorí boli na Slovensku v rámci výmenného programu Erasmus. Hotel ich informoval, že z bezpečnostných dôvodov neprijíma ľudí z Turecka a arabských krajín. Študenti zverejnili svoju reakciu na sociálnej sieti a o hotel sa začala zaujímať Slovenská obchodná inšpekcia. Za diskriminačné konanie hrozila hotelu pokuta takmer 70-tisíc eur. Nakoniec zaplatili necelú tisícku.

To však nebolo pre majiteľa to najhoršie. Študenti sa po diskriminačnom odmietnutí bratislavským hotelom obrátili na vedenie rezervačného portálu Booking.com, cez ktorý si ubytovanie rezervovali. Ten sa študentom ospravedlnil, ponúkol pokrytie nákladov na nové ubytovanie a hotel Stella Apartments okamžite vylúčil zo svojej databázy. „Dajte mi pokoj. Booking nás vyhodil a ani sa nepýtal. Sklopili sme preto uši, zaplatili pokutu a už s tým nechceme mať nič spoločné. Chcel som hotel odovzdať synovi, ale už to nejde. Zažili sme peklo,“ reaguje majiteľ a vytláča nás z brány.

Od výšky provízie pre Booking.com závisí pozícia hotela vo vyhľadávaní 

Prípad bratislavského hotela ukazuje, aká je sila portálu Booking.com pre hotelierov. Neprináša len biznis, na ktorom môžu hotely rásť či dokonca byť od neho pozitívne či negatívne závislé. O ich existencii môže rozhodovať aj reputačný rating globálnej platformy.

Spôsob prežitia

Online rezervačné portály ako Booking.com, Trivago, Hotels.com či Expedia.com sú dnes najväčšími predajcami ubytovacích kapacít. Do hotelierskeho biznisu priniesli revolúciu a pomohli hotelom rýchlejšie zaplniť izby. Na druhej strane sa pre mnohé z nich stali aj hrozbou. Portály totiž nie sú už len dobrovoľným nástrojom, ako získať nových zákazníkov. Pre tých, ktorí chcú na trhu prežiť, sa stali nevyhnutnosťou. Ak sa hotel nenachádza na Bookingu, akoby neexistoval. Dokonca sa stáva pre zákazníkov nedôveryhodný.

Hoteliersky sektor kedysi fungoval na jednoduchom princípe: zákazník zatelefonoval na recepciu a rezervoval si izbu. Ak za ňu zaplatil sto eur, peniaze v plnej miere ostali v hoteli. S nástupom internetu sa do dvojstranného vzťahu zamiešali tretie strany, ktoré si z danej stovky ukroja províziu. Online rezervačné portály spájajú jednoduchú dostupnosť, prehľadný systém, možnosť porovnávania ponúk a bohatý výber s jednoduchou možnosťou platby. Takýmto proklientskym servisom tromfli hotelierov a votreli sa medzi nich a turistov. Máloktorý z ubytovaných hostí tuší, ako vôbec biznis Bookingu funguje.

Rezervačné online portály tromfli svojím proklientskym servisom hotelierov a podarilo sa im votrieť medzi nich a turistov 

„Pre hotely sme veľmi efektívnym marketingovým kanálom,“ tvrdí Kristofer Barber z tlačového oddelenia spoločnosti. Hotely si takto nakupujú vo virtuálnom priestore reklamu. Nemusia si robiť vlastný marketing, vylepovať bilbordy a platiť reklamu v tlači alebo na internete. Cez generovanie výsledkov vyhľadávania sa o marketing stará Booking, ktorý je momentálne dostupný v 43 jazykových mutáciách a chváli sa 1,1 milióna aktívnych možností ubytovania. „Booking prináša hotelom nemalé počty prenocovaní. A my nie sme výnimka,“ hovorí Peter Hain z hotela Vienna House Easy Chopin Bratislava. „Je nevyhnutné s ním pracovať, nastavovať a kontrolovať počty a typy izieb, ktoré cez tento kanál ponúkame,“ tvrdí.

Baňa na provízie

Ak chce hotel s Bookingom spolupracovať, musí s ním podpísať zmluvu. Samozrejme, nie je zadarmo. „Za digitálne marketingové služby naši ubytovací partneri platia províziu v priemernej výške 15 percent. Je najnižšia na trhu a nebola zvýšená roky,“ hovorí K. Barber z Bookingu. Provízia vo výške 15 percent je však často dnom a môže narásť až do výšky 18 percent.

10-38_Booking

Zdroj: Booking.com

Či zaplatí hotel vyššiu províziu, je na dobrovoľnom rozhodnutí majiteľa. Od výšky provízie totiž čiastočne závisia výsledky vyhľadávania, ktoré potenciálni návštevníci na stránke uvidia. Čím sa totiž hotel ocitne vo výsledkoch hľadania vyššie, tým má vyššiu šancu získať zákazníka. Vyššie provízie sú ochotné platiť hlavne 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 10/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 40

Rubrika Podnikanie

Tagy booking.com, hotely