Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Šarm špičkového predavača zakódovali do jednotiek a núl

18.03.2017, 19:00 | Tomáš Nejedlý | © 2017 News and Media Holding

Bol slušný a uhladený, ale vytrvalý. Kravata s jemným vzorom dokonale ladila s farbou košele a vyleštené topánky umocnili pocit dôveryhodnosti. Úsmevom a dobre mierenou pochvalou rýchlo rozpustil ostych a nedôveru zákazníka.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika

Podnikanie

Tagy

online, UX

Ten zrazu cítil, že o obleku, ktorý si chce kúpiť, sa môže bez obáv porozprávať. Po polhodine odišiel z obchodu s oblekom, opaskom a topánkami. Spokojný. Dokáže toto kúzlo napodobniť e-shop bez tváre, citu a osobného šarmu? Áno. Vo svete UX.

Tvrdá konkurencia

Počet obchodov, ktoré na Slovensku predávajú tovary a služby online, je viac ako deväťtisíc. Zákazníci im vlani poslali 815 miliónov eur, o 16 percent viac ako rok predtým. Ide pritom len o slovenské e-shopy alebo pobočky českých online obchodov. Cez AliExpress, Amazon a ďalšie zahraničné weby posielajú Slováci ďalšie milióny eur do cudziny.

Chcete si kúpiť nový smartfón? Na obľúbený Apple iPhone SE či Huawei P9 Lite vám Google v zlomku sekundy vychrlí 40 miliónov odkazov na cenovú ponuku. Porovnávač Pricemania záplavu prefiltruje na šesťdesiat najrelevantnejších slovenských a českých e-shopov.

Tvrdá konkurencia? Tri kaviarne na ulici je tvrdá konkurencia. Vo svete internetu je konkurencia šialená. Na vstup do ďalšieho obchodu stačia dva pohyby prsta. Klik. Obrazovka späť. Klik. Ďalší link v poradí. Hotovo. A práve z tejto konkurencie sa narodil moderný UX biznis – odvetvie, ktoré sa snaží maximalizovať spokojnosť zákazníka s produktom alebo službou v online svete.

Čo sa zmenilo

Dobré používateľské rozhranie dnes patrí medzi extrémne dôležité konkurenčné výhody 

Niežeby sa o spokojnosť zákazníka dosiaľ nikto nestaral. Tímy marketérov, dizajnérov a obchodníkov skúmali potreby kupujúcich dávno pred vznikom internetu. O UX – čiže user experience, používateľskom zážitku – môžeme hovoriť aj v prípade vývoja, výroby a predaja novej motorky či fungovaní siete s rýchlym občerstvením.

Dobrý UX je, keď zákazník dostane rovnako chutný a kvalitný burger v každej pobočke a odchádza s pocitom, že bol obslúžený rýchlo, milo a všetky jeho ponosy boli ústretovo riešené. Pre potreby tohto článku však berieme do úvahy najmä UX v online svete. Skutočný boom tohto odvetvia totiž nastal až s rozšírením internetu a najmä mobilných aplikácií.

„Kedysi robili softvéroví odborníci programy pre iných odborníkov a nelámali si hlavu nad tým, ako to na obrazovke vyzerá a či niekto ovláda program aj bez tristostranovej príručky,“ hovorí riaditeľ firmy ui42 Martin Krupa. Dnes používajú aplikácie miliardy ľudí, ktorí premýšľajú inak ako „kockatí ajťáci“.

Tlak konkurencie priviedol firmy k tomu, aby dizajnovali programy používateľsky čo najpríjemnejšie. Kto má pocit, že v e-shope nevie nájsť, čo hľadá, alebo ho obchod zavalí informáciami, rýchlo prejde do iného, ktorý bude pôsobiť útulnejšie či prehľadnejšie. „Dobré UX začalo patriť medzi extrémne dôležité konkurenčné výhody,“ dodáva M. Krupa, ktorý naskočil do tohto biznisu na Slovensku medzi prvými a je spoluzakladateľom Slovenskej user experience asociácie.

Kam sa pozerá používateľ webu Martinus.sk, ukazuje tzv. „teplotná mapa“.

Kam sa pozerá používateľ webu Martinus.sk, ukazuje tzv. „teplotná mapa“.Zdroj: archív Michala Blažeja

Zmena mierky

Online svet zmenil mierku. Kým predavač sa snažil predať lampu jednému človeku a supermarket stovke ľudí, e-shop ju musí predať naraz „všetkým“. Rýchlosť, s akou v digitálnom svete pribúdajú alebo ubúdajú zákazníci, je obrovská. Peniaze zacinkajú pri každom správnom zlepšení e-shopu.

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 11/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy online, UX

Súvisiace články

Jasná: slovenský pokus o alpské stredisko

Jasná: slovenský pokus o alpské stredisko

Po výstavbe lyžiarskej infraštruktúry sa investori začínajú pozerať na doplnkové služby a nové ubytovacie kapacity v najväčšom stredisku na Slovensku 4

Prečo robíte čoraz viac, ale urobíte menej

Ficov strach

Šéf Lidla: Chceme byť jednotka aj v platoch

Smetiarske zákazky si delia dvaja švagrovia

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.