Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Smetiarske zákazky si delia dvaja švagrovia

Zoltán Ulrich a Roman Malček sú dvaja švagrovia, dodávatelia smetiarskych áut. Mestám ich predávajú cez zvláštne verejné súťaže. Podmienky sú nastavené tak, že zo známych značiek ich vedia plniť len dvaja výrobcovia.

17.03.2017 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Jedného zastupuje Z. Ulrich, druhého R. Malček. Z. Ulrich vyhraté zákazky posúva na švagra. Takéto pomery na trhu môžu byť dôvodom, prečo mestá spravidla platia za rovnaké autá výrazne viac ako súkromné odpadové firmy.

Vo všeobecnosti platí, že odpad je dnes perspektívny biznis. Vláda doň veľa investuje, aby sa viac recyklovalo a menej skládkovalo. Chce šetriť životné prostredie, lebo recyklácia znižuje nároky na ťažbu primárnych surovín a skládky patria medzi významných znečisťovateľov ovzdušia. Progres v triedení a recyklovaní je však aj napriek stámiliónovým investíciám minimálny. Slovensko sa radí v odpadovom hospodárstve medzi najzaostalejšie členské štáty EÚ.

Neprehliadnite

Dvaja švagrovia

Malčekova firma Redox zastupuje nemeckého výrobcu smetiarskych nadstavieb Faun. Ulrichova Komunálna technika rakúskeho výrobcu MUT Austria. V oboch prípadoch ide o technológiu Rotopress, ktorá využíva rotačný systém stláčania. Alternatívou je lineárne stláčanie, ktoré je spravidla lacnejšie. Podľa R. Malčeka má však viacero nevýhod, pre ktoré je v konečnom dôsledku pre klienta menej výhodné.

Napriek tomu, že využívajú rovnakú technológiu, Faun a MUT sú rôzne firmy a mali by si konkurovať. Či to tak funguje aj na Slovensku, je otázne. Slovenský zástupca MUT-u Z. Ulrich síce vyhral zhruba desať tendrov, no viaceré z nich len posunul na švagrov Redox. Z. Ulrich to zdôvodnil tak, že si až neskôr uvedomil riziko, že nebudú schopní splniť podmienky zákazky.

Mestá spravidla platia za rovnaké autá viac ako súkromné firmy 

Samotný výrobca, ktorý na to doplatil, podľa vlastných slov o ničom nevedel. „Na základe vašej informácie o rodinných väzbách medzi pánom Ulrichom a pánom Malčekom, ako aj informácie o prebehnutých súťažiach a ich výsledkoch sme požiadali pána Ulricha o vysvetlenie,“ reagoval MUT.

Firma ho síce akceptovala, no Z. Ulrichovi dala ultimátum: „Ak sa bude

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 11/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika Ekonomika