Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kedy sa niektorá zo starých firiem zmení na Uber

Ide o chronicky známe príklady. Najväčší poskytovateľ taxi služieb na svete dnes nevlastní jediný taxík. Najpopulárnejšie médium nevytvára žiadny obsah. Obchodník s globálne najväčšími tržbami nemá vlastné skladové zásoby a jeden z najväčších poskytovateľov ubytovania nevlastní žiadnu nehnuteľnosť.

08.04.2017, 19:00 | Martin Valášek

  • Tlačiť
  • 4

Uber, Facebook, Alibaba a Airbnb sú azda najznámejšie, no zďaleka nie jediné príklady digitálnych platforiem, ktoré od základu prekopávajú mnohé odvetvia.

Čo stojí za úspechom

Všetky digitálnej platformy sú postavené na rovnakom princípe. Cez internet prepájajú poskytovateľov produktov a služieb s potenciálnymi záujemcami, pričom prevádzkovateľ platformy obchoduje s tým, čo nevlastní. Kým tradičné priemyselné firmy rástli postupným zväčšovaním objemov výroby a dosahovaním úspor z veľkosti, platformové firmy neprekvitajú vďaka masovej produkcii, ale tak, že sa im podarí digitálne prepojiť čo najviac poskytovateľov s čo najväčším počtom potenciálnych zákazníkov. Samozrejme, aby to bolo pre všetky strany výhodné. Tak sa stal Uber za šesť rokov hodnotnejšou firmou, ako sú storočné automobilky General Motors či Ford.

Neprehliadnite

Digitálne platformy, hoci v menšom rozsahu, vznikajú aj na Slovensku. Portál JaSpravím prepája ponuku a dopyt po vykonávaní drobných prác. Web Yuve sa snaží spájať zákazníkov so živnostníkmi, ako sú maliari, elektrikári či automechanici. A cez SAShE ponúkajú svoje ručne vyrobené produkty slovenskí dizajnéri, remeselníci, umelci a návrhári.

Žltý melón umožňuje ľuďom poskytovať pôžičky, čiže bez účasti banky úročiť prebytočný kapitál – a, prirodzene, peniaze si od veriteľov aj vypožičať. Prečo a ako vlastne start-upy, ktoré sú digitálnymi platformami, dokážu niekedy rozvrátiť celé odvetvia a ohroziť tradičné firmy, vysvetľujú autori knihy Platform Revolution. Podľa nich prinášajú na trh nové zdroje. Tak ako Airbnb sprostredkoval možnosť ubytovania na súkromí v nebývalom rozsahu alebo ako YouTube umožnil publikovať videá každému amatérovi.

Okrem toho, menia spotrebiteľské správanie. Podnecujú používateľov, aby skúšali nové modely služieb a nové spôsoby využívania vecí. Namiesto tradičného taxíka sa odvezú v súkromnom aute príležitostného taxikára, nekúpia si záhradné náradie, ale vypožičajú si ho z inej domácnosti, neubytujú sa v hoteli, ale v súkromnom byte.

Čo na to „staré páky“

Kým najväčšiu mediálnu pozornosť doteraz pútali práve start-upy typu Uber, v budúcnosti to budú 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Rubrika Podnikanie

Tagy Uber