Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

3D televízory sa poberajú za VHS kazetami. Čo ich pochovalo?

Pred siedmimi rokmi prišla do sveta technológií nová móda, ktorá zasiahla všetko – 3D. Čarovná skratka dodávala šmrnc. Bol to symbol, ktorý mal zaručovať nevšedný zážitok. Tretí rozmer sa skloňoval v televízoroch, smartfónoch, kamerách.

16.04.2017 | Marián Biel | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Pekné obdobie, plné nádejí výrobcov a ich marketingových oddelení, sa však trochu predčasne skončilo. Z kamier a mobilov vypadlo 3D už dávnejšie. Pri televízoroch sa to deje práve teraz. Žiadna značka nechystá nový model, ktorý by 3D podporoval.

Krátky život 3D

Pred pár rokmi bolo 3D nosnou témou technologických veľtrhov, ako sú IFA v Berlíne a CES v Las Vegas. Televízory na veľkých stenách, 3D okuliare na každom kroku. Tento rok sa poslední dvaja najvytrvalejší podporovatelia tretieho rozmeru, Sony a LG, pridali k zvyšku priemyslu sveta a oficiálne s touto technológiou skončili. Sharp či Vizio to vzdali už dávnejšie.

V roku 2015 mala funkciu 3D podľa prieskumov tretina televízorov predaných na Slovensku, vlani ich bolo len 14 percent. Je jasné, že žiadna technológia netrvá večne alebo že prechádza evolúciou. Prečo sa však 3D neposunulo na 4K obrazovky a nevydržalo ani dekádu? A čo bude s 3D televízormi, ktoré máme doma?

Neprehliadnite

Ako sa pri smútočnom príhovore patrí, zaspomínajme si na krátky, ale búrlivý život televízorov, ktoré na plnohodnotné používanie vyžadovali nasadiť si okuliare. Na prelome rokov 2009 a 2010 sa do obchodov dostali prvé modely. Žiadna značka nechcela ostať bokom, k Sony a Philipsu sa pridali ultra luxusná Loewe i domáca Orava. „Myslím, že je to jednoznačne budúcnosť televízorov,“ povedal pre BBC prvý majiteľ 3D televízora vo Veľkej Británii. A určite nebol sám. O dva roky neskôr mali skoro všetci výrobcia nastavené plány predaja tak, že polovicu mali tvoriť 3D modely.

3D televízory nevydržali ani dekádu. Čaká podobný osud aj virtuálnu realitu? 

Bol to vcelku logický krok. Po prechode z tučných CRT obrazoviek na futuristické LED a plazmové panely nasledovalo zvyšovanie rozlíšenia na full HD. Keď preniklo do obývačiek, evolúcia sa dostala do slepej uličky, lebo ďalšie zvyšovanie rozlíšenia ešte nebolo komerčne dostupné. Na pomoc prišlo 3D, ktoré ľudia z kín už poznali pár rokov.

Po obrovskom úspechu Avatara od režiséra Jamesa Camerona bolo veľmi lákavou predstavou užiť si tento film v 3D aj doma. Okrem 3D televízorov do obchodov dorazili aj Blu-Ray a DVD prehrávače, ktoré nové 3D filmy dokázali prehrať. A do tretieho rozmeru sa chystali aj viaceré televízne stanice. Už sa zdalo, že bary budú plné ľudí s okuliarmi sledujúcich športový prenos v novom rozmere.

A komu by sa málilo, ten si mohol vytvárať vlastné 3D fotky a videá na nových kamerách. Prišli aj pokusy zobrazovať tretí rozmer na displejoch mobilov, napríklad HTC Evo 3D z roku 2011. Na záznam mal dvojitú kameru a obrazovka nevyžadovala mať nasadené okuliare. Niekoho tieto výstrelky neprešli ani po rokoch a dokonca existujúca vlajková loď od čínskej značky ZTE, model Axon 7X, má 3D displej a dva fotoaparáty.

Tri aspekty zlyhania

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 15/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy 3D, televízor

Diskusia (0 reakcií)