Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ako rumunský kamionista podťal slovenskú firmu

Šoféri z východnej Európy, ktorí vozia na Západe náklad pre švédsky gigant IKEA a ďalšie firmy, majú biedne pracovné podmienky i zárobky. Svedectvo o živote počas dlhých mesiacov v kamióne na cestách priniesla v marci britská BBC.

18.04.2017, 05:00 | Marek Legéň | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 45

Na prácu, pri ktorej sa cíti ako väzeň či vták v klietke, sa vo videoreportáži ponosoval rumunský vodič, zamestnanec slovenského cestného dopravcu Bring Trucking zo skupiny Nórskej pošty.

Správu prebrali ďalšie médiá a bleskovo sa rozšírila. Otrocké podmienky a práca za almužnu. Aj takto novinári vykresľovali život šoférov slovenského Bringu. Firma zo Žiaru nad Hronom tvrdí, že vodičov príbeh je pritiahnutý za vlasy a nehovorí zďaleka celú pravdu o pracovných podmienkach jej šoférov.

Neprehliadnite

Koľko zarobí kamionista

Bring Trucking je spoločnosť s vyše desaťročnou históriou. Nie je to schránková firma, ako o nej reportovali niektoré slovenské médiá. Má približne päťsto zamestnancov, z toho zhruba 440 vodičov a vyše tri stovky ťahačov. Primárne prepravuje náklad medzi Škandináviou a krajinami západnej Európy.

Rumun v reportáži BBC tvrdil, že berie plat menší ako päťsto eur mesačne. Podľa šéfa Bring Truckingu Martina Ľuptáka za mesiac, ktorý odpracuje celý, jeho príjem vrátane cestovných náhrad je viac ako dvetisíc eur. Rozdiel je v tom, že vodič sa zrejme zmieňoval len o základnej mzde, aj to nižšej, než akú v súčasnosti dostáva.

Riaditeľ Bring Truckingu ozrejmuje, že celkový príjem kamionistu pozostáva z viacerých zložiek. K základu, ktorý u nich býva zhruba od šesťsto do tisíc eur, sa pripočíta nezanedbateľná suma cestovných náhrad vyplácaných zo zákona a desiatky či stovky eur osobného ohodnotenia. Keď si šofér odkrúti celý mesiac, zarobí si dohromady od dvoch do tritisíc eur. Platové podmienky v Bringu podľa M. Ľuptáka patria k jedným z najlepších v brandži na Slovensku a pomaly sa blížia k nemeckej úrovni.

Šofér z Rumunska si ťažkal tiež na to, že musí prespávať v kabíne kamióna a bežne si varí a stravuje sa na okraji cesty. Bring Trucking pre svojich vodičov postavil akési sociálne huby, pobočky vo viacerých západoeurópskych a severských mestách, kde sa jeho zelené ťahače najčastejšie križujú. V zariadeniach si môžu oprať, navariť, oddýchnuť, ožehliť, zahrať si stolný tenis, pozrieť si televíziu, prespať. Majú k dispozícii internet a, samozrejme, sociálne zariadenia so sprchami.

„Som smutný, že to náš vodič tak povedal, keď vie, kde môže prenocovať, stravovať sa a čerpať iné sociálne výhody,“ hovorí M. Ľupták. Spomína, že keď zabezpečili postele v Hamburgu, šoféri tam ani nechceli ísť spať. „Vodič kamióna potrebuje sprchu, sociálne zariadenia, kuchynku, telku, internet, ale pôjde spať do kamióna. Postele v kamiónoch sú dnes lepšie ako v niektorých hoteloch,“ tvrdí šéf Bringu.

Audit a kontrola

Vodičova výpoveď spôsobila frmol

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 15/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 45

Rubrika Podnikanie

Tagy Bring Trucking