Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Unikátna slovenská technológia má potenciál zmeniť svet maloobchodu

03.05.2017, 05:05 | Tomáš Nejedlý | © 2017 News and Media Holding

Ocitnúť sa v rebríčku najväčších inovátorov časopisu Financial Times – to chce výnimočné výsledky. Spoluzakladateľom firmy Pygmalios sa to podarilo. Prestížny ekonomický denník ich vlani zaradil do zoznamu stovky najvýznamnejších „changemakerov“ v strednej a východnej Európe.

  • Tlačiť
  • 12

Rubrika

Podnikanie

Slováci si nomináciu vyslúžili unikátnym produktom, ktorý má potenciál úplne zmeniť podobu maloobchodu, ako ho poznáme dnes. Milan Novota, Igor Pavelek s Michalom Tomčíkom a tímom ďalších ľudí vyvinuli spôsob, ako detailne analyzovať pohyb a nákupy návštevníkov v kamenných predajniach, údaje v reálnom čase spracovať a poslať obchodníkovi na optimalizáciu spokojnosti jeho zákazníkov.

Návrat do minulosti

Aj vám to znie na prvé počutie ako zúfalé retro? Ako labutia pieseň v časoch, keď sa najväčší hráči obchodu ruvú o priestor v online svete, testujú prediktívne nakupovanie a drony na doručovanie tovaru? Generálny manažér Pygmaliosu M. Novota upozorňuje, že e-commerce zatiaľ „zjedol“ len desatinu trhového koláča, zvyšných 90 percent tržieb globálneho maloobchodu naďalej generujú kamenné predajne.

„Veľké siete ako RalphLauren, macy’s alebo Sears tento rok zatvorili v USA vyše tisíc prevádzok a ďalšie tisícky sú na rade. Tempo, ktorým sa nakupovanie presúva do online priestoru, je rýchlejšie, než sa čakalo. Ani to však neznamená, že klasické predajne sú odsúdené na zánik. Amazon napríklad oznámil, že plánuje otvoriť stovky kamenných obchodov,“ zdôrazňuje M. Novota.

„Tempo, ktorým sa nakupovanie presúva do online priestoru, je rýchlejšie, než sa čakalo. To však neznamená, že klasické predajne sú odsúdené na zánik.“

Zdroj: Martina Brunovská

Milan Novota, generálny manažér Pygmaliosu

Tradičné prevádzky podľa neho prežijú, pretože ponúkajú osobný kontakt a zážitok, ktorý online nedokáže nahradiť. Len si musia nájsť v zmenených podmienkach novú podobu a miesto a ponúknuť služby na rovnako kvalitnej úrovni ako digitál.

Neprehliadnite

Retail v druhohorách

Na tejto premise je postavený podnikateľský zámer Pygmaliosu – dodať klasickým obchodom údaje, ktoré potrebujú, aby zlepšili spokojnosť zákazníkov z nákupu. Určite dobre poznáte „neznesiteľnú ľahkosť“ nakupovania v najväčších e-shopoch. Na tom, aby bol každý nákup príjemný, jednoduchý a rýchly, pracujú tímy odborníkov na základe údajov o už uskutočnených a zlyhaných transakciách. Je to výsledok nekonečného cizelovania aplikácií a programov, cez ktoré si zákazníci vyberajú a platia „svoje“ tovary a služby.

Softvér dokáže získať, analyzovať a v reálnom čase dodať klasickým obchodom množstvo údajov o správaní zákazníkov 

No kamenní retaileri akoby sa zabudli v druhohorách. Informácie o svojej produktivite zväčša čerpajú z dát o transakciách uskutočnených cez registračné pokladnice. Obraz si dopĺňajú prieskumami od agentúr. Tie do obchodov nasadia anketárov, ktorí manuálne počítajú, čo sa im zadá. „Na konci dňa retailer získa štúdiu, za ktorú zaplatí nemalú sumu. My za tie isté peniaze riešime aj všetko, čo sa udeje predtým, než k transakcii vôbec dôjde, dáta, analýzy a reporty generujeme v reálnom čase a nepretržite,“ hovorí M. Tomčík.

Ak okolo obchodu prešla denne tisícka ľudí, stovka vošla dnu a desať z nich nakúpilo, doposiaľ obchodníci pracovali s údajmi o nákupoch tých desiatich ľudí. Dáta o tej tisícke a stovke, ktoré predstavujú potenciál predajne, predtým ostali ležať ladom. Dnes ich vie softvér Pygmaliosu spracovať. M. Tomčík však upozorňuje, že to je dnes možné len vďaka neustálemu napredovaniu technológií a znižovaniu ich cien. Ešte pred pár rokmi by retail nič podobné za rozumné peniaze nedostal nikde na svete.

Zdroj: Pygmalios

Senzi senzory

Ako to funguje? Čipy v nákupných košíkoch a vozíkoch vysielajú informácie o trase a rýchlosti pohybu návštevníka po predajni. Obchodník vďaka tomu vie, kde v obchode má najviac navštevované a kde hluché miesta. Vie, ako dlho nakupujú jeho zákazníci a či hľadajú skratky, aby nakúpili čo najrýchlejšie.

Čo dokáže Pygmalios

Pygmalios Analytics je softvér, ktorý zbiera, analyzuje a posúva obchodníkom dáta o tom, ako sa správajú zákazníci v ich kamenných predajniach. Tí potom dokážu svoje služby zlepšovať podobne ako e-shopy, ktoré vďaka dátam z internetu vedia o svojich zákazníkoch takmer všetko.

Vie, že zákazník váha pri niektorých regáloch príliš dlho a zrejme má s vystavenými produktmi problém – cena, kvalita alebo umiestnenie nie sú optimálne. Ďalšie senzory zachytávajú WiFi na smartfónoch a pracujú s dátami, ktoré má návštevník sprístupnené. Monitorujú napríklad premávku na ulici pred obchodom, počet ľudí, ktorých zaujme výklad, iné zase počet vstupujúcich zákazníkov či rad pred pokladnicami.

Vďaka týmto dátam dokáže Pygmalios zodpovedať obchodníkovi ďalšie otázky. Koľko nových zákazníkov

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 12

Rubrika Podnikanie

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.