Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

3 verzus Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD


14.05.2017 | Jozef Prosnan | © 2017 News and Media Holding

Najvychytenejšie prémiové značky si dnes považujú za svoju povinnosť ponúknuť aj v strednej triede limuzínu s pohonom 4 x 4. Hlavný prúd ide do štvorkoliek oveľa opatrnejšie, lebo cena je pre automobilku citlivejšia premenná.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Rubrika

Enjoy

Pritom menej solventní zákazníci prednosti pohonu štyroch kolies síce akceptujú, no už menšie percento je ho aj ochotné zaplatiť. Preto keď hľadám adekvátnych súperov k testovanému Fordu Mondeo 2,0 TDCi AWD s porovnateľným charakterom a s podobne výkonným vznetovým motorom, automatickou prevodovkou a príbuznou cenou, na site takto nastavených kritérií uviazne Škoda Superb 2,0 TDI 4 x 4, VW Passat 2,0 TDI 4Matic a dosť.

Preto dvojicu súperov Mondea dopĺňam na trio prémiovým modelom BMW 318d xDrive. Výkonovo kotví síce v nižšom rangu, svojou dynamikou však drží krok a jeho cena má potenciál presvedčiť aj klientov mainstreamu, že by možno stálo za úvahu ochutnať vyššiu kvalitu aj za cenu možno skromnejšej úžitkovej hodnoty.


Neprehliadnite

Výhody a nevýhody


Limuzína strednej triedy s pohonom štyroch kolies je predovšetkým drahšia ako prednokolka. Ak teda štvorkolka – malo by to stáť zato. V prípade offroadov a SUV, ktoré občas alebo aj pravidelne opúšťajú asfaltku a vydávajú sa do terénu, o prospešnosti lepších trakčných vlastností pohonu štyroch kolies vari nikto nepochybuje. Limuzína strednej triedy sa však do terénu nehodí.

Prednosti štvorkolky pocítite hlavne na zasneženej vozovke a ešte viac v stúpaní do zasneženého kopca. Preto sú štvorkolky všetkého druhu také obľúbené v alpských krajinách. Preto ich radi kupujú motoristi lyžiari, ktorí sa víkend čo víkend vydávajú za snehom. Žiaľ, týmto konštatovaním sa výhody štvorkoliek končia, mýty však pokračujú. Jeden napríklad hovorí, že auto s pohonom štyroch kolies zdolá zákrutu vyššou rýchlosťou.

Inštruktori značky Audi začínajú výučbu jazdy s pohonom Quattro zvolaním – tak na to zabudnite! Pohon štyroch kolies má stabilizujúci účinok na auto, dovoľuje aj masívnejšie akcelerovať z oblúka, ale pri prejazde samotnej zákruty na limite vám nepomôže. Na jeden dobrý argument v prospech pohonu 4 x 4 by som skoro zabudol. Dobrý pocit. Nelyžujem, ani nebývam medzi horami, ale keby predsa, som pripravený.


BMW r.3Zdroj: BMW

Čo za to


Dobrý pocit je tiež obchodovateľná položka – ani v prípade auta nebýva zadarmo. Auto s pohonom štyroch kolies má vyššiu hmotnosť, má množstvo súčiastok vrátane elektroniky navyše a to všetko zvyšuje jeho hmotnosť. S vyššou hmotnosťou môžete očakávať aj zvýšenú spotrebu paliva. Aj pohon ďalšej nápravy zvyšuje apetít auta. Na klzkej či zasneženej vozovke má štvorkolka síce lepšie akceleračné vlastnosti, zato na suchom asfalte sa môže z výhody stať nevýhoda.

Predovšetkým však skratky a označenia typu AWD, xDrive, Quattro, 4Matic, 4Motion, 4 x 4... majú aj svoje finančné vyjadrenie. Štvorkolka je technicky zhodnotené auto, a preto aj drahšie ako identický model s poháňanou jednou nápravou. O koľko? Vždy prípad od prípadu. A keďže nie je štvorkolka ako štvorkolka, rozdiely mapuje aspoň principiálne a veľmi stručné porovnanie pohonu Fordu Mondeo a jeho rovnako „štvorkolesových“ súperov.


Škoda SuperbZdroj: Škoda

AWD


Ford Mondeo využíva systém AWD (All Wheel Drive). Jeho základnou časťou je elektromechanicky ovládaná spojka, ktorá pripája pohon zadných kolies automaticky podľa okolností. Za ideálnych podmienok sú v permanencii výhradne predné kolesá, pri akcelerácii, ostrejšej jazde do kopca aj za zhoršených adhéznych podmienok sa do záberu pripájajú i zadné. Pritom spojka na zadné kolesá v krajnom prípade posiela maximálne 50 percent krútiaceho momentu. Pohon AWD prináša aj negatíva. V porovnaní s inak rovnako technicky disponovanou prednokolkou systém predlžuje čas akcelerácie z 0 na 100 km/h z 8,6 s na 9,3 s. Ďalej zvyšuje priemernú spotrebu zo 4,9 l na 5,3 l/100 km a zvyšuje cenu auta o rovných dvetisíc eur.


VW PassatZdroj: Volkswagen

Pohon 4 x 4 a 4Motion


Škoda Superb a VW Passat používajú síce na identifikáciu pohonu štyroch kolies rozdielne označenie (4 x 4, resp. 4Motion), no ich projektanti siahli po spoločnej koncernovej technickej základni. Ústrednú rolu v systéme zohráva elektronicky riadená spojka Haldex. V štandardných podmienkach prenáša až 90 percent krútiaceho momentu na predné kolesá.

V zmenených adhéznych podmienkach sa zvyšuje podiel krútiaceho momentu na zadné kolesá – maximálne však do pomeru 50 : 50. Systém 4Motion pritom nepredlžuje, ale, naopak, skracuje čas akcelerácie Passata z 0 na 100 km/h zo 7,7 s na 7,5 s. Na druhej strane zvyšuje priemernú spotrebu zo 4,5 na 4,9 l/100 km a posúva cenovú hladinu auta nahor o 2 370 eur. Principiálne podobne fungujúci systém 4 x 4 aplikovaný v Škode Superb tiež skracuje čas akcelerácie z 0 na 100 km/h s pevným štartom zo 7,8 s na 7,7 s, zvyšuje však priemernú spotrebu paliva zo 4,6 l na 5,1 l/100 km a zvyšuje cenu oproti verzii s predným pohonom o 2 300 eur.


Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD a porovnateľné modely na slovenskom trhu

Pohon xDrive


BMW 3 sa pýši systémom xDrive. Na rozdiel od konkurentov pôvodne auto s klasickou koncepciou systém xDrive mení na verziu so stálym pohonom štyroch kolies. O distribúciu krútiaceho momentu stará elektronicky riadená spojka. Ktorá (takmer) neustále zamestnáva všetky štyri kolesá. Za optimálnych jazdných podmienok rozdeľuje krútiaci moment v pomere 60 : 40 v prospech zadnej nápravy. Počas manévrovania pri malej rýchlosti a pri ustálenej rýchlosti na diaľnici systém celkom vypne pohon prednej nápravy – v prvom prípade v záujme uľahčenia práce s volantom, v druhom v prospech šetrenia pohonných hmôt. Aplikáciou systému xDrive sa pri BMW 3 predĺžil čas akcelerácie z 0 na 100 km/h z 8,4 s na 8,8 s a priemerná spotreba stúpla zo 4,0 na 4,5 l/100 km. Pritom cena auta vzrástla o 2 500 eur. 

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 19/2017. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Rubrika Enjoy

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.