Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Martin Morháč: Čo robiť, aby Slovensko neprišlo o automobilky

Slovensko sa rado tituluje ako automobilová veľmoc. Vyrábame najviac vozidiel na obyvateľa, čo je však ešte dôležitejšie, z celosvetovej produkcie si vlani krajina ukrojila jednopercentný podiel. Lenže automobilový priemysel prechádza radikálnymi zmenami, ktoré nemajú v jeho histórii obdobu.

15.05.2017, 05:00 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 27

Elektromobilita, samojazdiace autá, konektivita a digitalizácia menia aj spôsob, ako sa autá vyrábajú. Tieto zmeny prichádzajú rýchlejšie, ako firmy a štáty čakali. Martin Morháč je riaditeľ spoločnosti Sova Digital, ktorá pomáha priemyselným podnikom nasadzovať prvky inteligentného priemyslu. Podľa neho sa čas na zmeny kráti a je potrebné prísť s jasnou víziou, kam sa má domáci priemysel postavený na výrobe automobilov posunúť. Ak bude ďalej lákať len investície do výroby a stavať domáci priemysel na produkcii bez súvisiaceho výskumu a vývoja, ľahko príde o pozíciu veľmoci.

V akej situácii sa v súčasnosti slovenský priemysel, špeciálne ten automobilový, nachádza?

V deväťdesiatych rokoch bol slovenský priemysel na kolenách. Existovalo len pár firiem, ktoré prosperovali, a zvyšok sa trápil. Potom prišla vlna zahraničných investícií, ktorá momentálne vrcholí. Kladiem si otázku, prečo sem prišla automobilka Jaguar Land Rover. Podľa mňa bude mať nielen ona, ale aj všetci ostatní problémy s ľuďmi. Najväčším problémom priemyslu na Slovensku je dnes nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Môžeme ešte očakávať príchod veľkých investorov?

Nevidím tu pre nich nejaké veľké výhody, ktoré by príchodom na Slovensko získali. Riešenie vidím v posilnení trhu práce. Ak by sem prišlo viac cudzincov, potom by to pre firmy dávalo zmysel. Dnes je však stále veľmi zložité zamestnať vo firme cudzinca. Firmy začínajú byť na to odkázané, ale je to krátkodobé riešenie. Z dlhodobého hľadiska sa musíme spoliehať na vlastných ľudí, a keďže ich nemáme, zdá sa, že s nastavením nášho školstva zrejme nie je všetko v poriadku.

Často sa spomína, že na východ Slovenska by mohla prísť ešte jedna automobilka.

Takáto investícia by určite významne pomohla regiónu. Nielen priamo, ale aj očakávaným dobudovaním infraštruktúry či rozvojom subdodávateľskej siete. Treba si uvedomiť, že automobilka spolu so subdodávateľmi potrebuje mnohé a mnohé tisícky, rádovo desaťtisíce kvalifikovaných pracovníkov. Takže ak by automobilka na východ prišla, asi by tam muselo pracovať veľa Ukrajincov.

Nie je nedostatok zamestnancov len cyklus, v ktorom sa momentálne nachádzame?

Nie je dobré spoliehať sa na to, že raz príde kríza a potom sa tento problém vyrieši. Druhá strana mince je, či naozaj tento problém pominie. Nemecká vláda si dala vypracovať štúdiu, ako sa bude vyvíjať pracovný trh najbližších desať rokov. Vyšlo jej, že do roku 2025 síce v priemysle z výroby zanikne okolo 600-tisíc pracovných miest, no zároveň vznikne 900-tisíc nových miest.

Čo sa stane s tými ľuďmi, ktorých pozície zaniknú?

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 19/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 27

Rubrika Rozhovor