Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kauzu Bašternák treba vyšetriť už pre chuť podnikateľov platiť dane

Daňové kauzy prepojené na špičky vládneho Smeru spochybnili úprimný zámer terajšej aj predošlej vlády bojovať proti daňovým podvodníkom. Či to zmenia pripravované zmeny legislatívy a kam sa Slovensko v daňovej oblasti uberá, hodnotí Miriam Galandová, partnerka PRK Partners.

16.05.2017, 05:00 | Xénia Makarová | Zuzana Petková | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

Aká je chuť vašich klientov platiť dane?

Sú rôzne typy ľudí. Jedna časť je taká, ktorá si uvedomuje, že štát nebude fungovať, ak nebude dosť peňazí v rozpočte. Sú ochotní platiť dane a nehľadajú spôsob, akým si povinnosť znížiť. Na druhej strane sú znechutení daňovníci, ktorí vidia, že tie prostriedky sa nevyužívajú efektívne. Vedia, že sa budú musieť v budúcnosti sami postarať o to, čo by mal robiť štát.

Narástlo percento znechutených po kauzách s DPH?

Ťažko povedať. Ľudia sa pýtajú, aká je pravdepodobnosť, že im niekto príde na kontrolu a odhalí nejaký nedostatok. Mám taký pocit, že ich počet narástol, ale percentuálne sa nechuť nedá vyjadriť.

Chcel od vás niekedy klient vysvetliť schému, ktorá nebola celkom bežná, prípadne bola na hrane?

Áno, ale my im to nevieme vyhovoriť. Môžeme ich však upozorniť na riziká, čo aj robíme.

Neprehliadnite

Čo im poviete?

Osobne sa snažím klientov aj edukovať. Hovorím im o tom, v akej situácii môžu byť o desať rokov. Niekedy však chcú čierno-bielu odpoveď, ktorú neviem poskytnúť. Zodpovednosť za platenie daní ostáva na nich, až v druhom kroku si môžu u daňového poradcu uplatniť náhradu škody po tom, čo daň zaplatia, ak sa spoľahli na zlú radu. Ktokoľvek im poradí niečo, čo je na hrane, v tomto smere ponesú riziko oni.

Čo je najväčší problém v daňovej oblasti?

Nejednoznačná legislatíva. Viaceré ustanovenia zákonov pripúšťajú rôzne výklady.

A najväčšie nezmysly?

Napríklad ak fyzická osoba predáva obchodné podiely, tak platí zdravotné odvody, na ktoré nie je strop. Akoby zákonodarcovi uniklo, že tam nie je maximálny vymeriavací základ. Je to akoby dodatočné zdanenie. Ako start-upista si založíte akciovku či eseročku a keď ju neskôr predáte, platíte neobmedzené zdravotné odvody vo výške 14 percent.

Čiže aj to je dôvod, prečo sa pri predaji využívajú schránky v zahraničí?

Áno, využíva sa Holandsko, Cyprus aj Česká republika. Navyše, všetci okolo nás majú pravidlo, že ak podiely predáva holding, je to za určitých podmienok oslobodené od dane. Niekde je to minimálne rok, inde dva roky. Takže nemožno daňovníkovi vyčítať, ak si v rámci Únie vyberie tieto krajiny ako sídlo holdingu. Prečo by si zvolil Slovensko?

To znamená, že schránky primárne neslúžia na zakrytie vlastníkov?

Podľa mňa nie. Holdingová spoločnosť na Slovensku by bola oproti iným v konkurenčnej nevýhode. Napríklad v porovnaní s holdingom na Cypre, ktorý ušetrí na daniach, je teda ziskovejší a môže byť aktívnejší na trhu.

Postavenie veriteľa...

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Ekonomika