Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Sci-fi v bankovníctve sa už zhmotnilo

Platenie odtlačkom prsta, mávnutím ruky či trebárs i vysmiatou selfie by ešte pred pár rokmi mohla byť fantázia hodná bondovských filmov. Roboty investujúce peniaze verejnosti na finančných trhoch či umelá inteligencia na bankových pobočkách by si v nich tiež našli miesto.

13.05.2017, 10:00 | Martina Kláseková | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Avšak len ak by takáto bondovka vyšla naozaj pred niekoľkými rokmi. Pretože to, čo stále na prvé počutie znie fantasticky, je už teraz vo svete celkom slušná realita a možno očakávať, že hoci nie úplne masovo, postupne sa stane súčasťou bežného bankovania. V slovenských podmienkach sa klienti stretnú najskôr s pribúdajúcim rozpoznávaním na základe biometrických údajov. Viola c’est moi – to bude nový prístup, ktorý doplní a niekde i nahradí heslá, podpisy či preukazy.

Biometria rôzne

Bezpečnosť je hlavný dôvod, prečo finančné domy postupne čoraz viac prijímajú biometrické riešenia identifikácie svojich klientov. Ešte väčšou témou bude po tom, čo vstúpi do platnosti nová regulácia v oblasti platobného styku a kartových transakcií z dielne europoslancov (známa ako PSD2). Banky aj iné spoločnosti, ktoré budú poskytovať platobné služby, budú musieť riešiť okrem iného aj otázku bezpečnosti a viacfaktorové overovanie identity klienta. Či už odtlačky prstov, zreničiek, žíl na rukách alebo aj celkové rozpoznávanie tváre, to všetko môže byť častejšie než dnes súčasťou platenia.

Neprehliadnite

Fakt, že rozpoznávanie podľa biometrických znakov sa postupne dostáva do bežne dostupných smartfónov, rozvoj tohto smerovania predurčuje. Podľa BI Intelligence by do roku 2021 na americkom trhu malo byť 99 percent smartfónov s podporou biometrického rozoznávania klienta.

Európa býva len mierne pozadu. Ak si vedia ľudia ľahko na tieto novinky zvykať už i len pri odomykaní mobilu, nečudo, že sú tomu naklonení aj pri využívaní bankových služieb. Napríklad v Spojenom kráľovstve by podľa prieskumu finančného portálu Finextra dve tretiny ľudí chceli v bankách identifikáciu podľa niektorého z biometrických znakov, úplne najviac by preferovali odtlačok prsta.

Napriek tomu dve tretiny Britov túto možnosť v bankách stále nemajú, a pritom je táto krajina na starom kontinente vo finančníctve technologicky jedna z najvyspelejších. Technologické firmy vkus zákazníkov sledujú lepšie. Traja najvýznamnejší poskytovatelia mobilných peňaženiek Android Pay, Apple Pay a Samsung Pay už podporujú sken odtlačku prsta. Banky tak majú čo doháňať.

Novinkou v slovenskom bankovníctve by mohlo byť rozpoznávanie klienta podľa selfie

S biometriou majú skúsenosti aj niektoré banky: na Slovensku je to UniCredit Bank, pre niektoré telefóny aj ČSOB. Technologický inovátor, za ktorého sa považuje Tatra banka, používa hlasovú biometriu vo svojom call centre a biometriu tváre pri online otváraní účtu. Túto metódu chcela rozvíjať ďalej.

Zase inak

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 19/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika Finančné služby