Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Inšpiratívne firmy zo Slovenska, ktoré založili biznis na ekológii

Znižovať produkovanie odpadov nerobí život zložitejším, ale, naopak, jednoduchším. Týmto heslom sa riadi Ivana Maleš, ktorá pred siedmimi rokmi zmenila svoj postoj k životu.

13.05.2017, 19:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Presťahovala sa do rodinného domu v Banskej Štiavnici a s priateľom a dnešným manželom si kúpili záhradný kompostér. „Keď sme ho začali používať, uvedomili sme si, že sme vlastne prestali vynášať smeti. Biologicky rozložiteľný odpad tvoril viac než polovicu nášho odpadu a frekvenciu vynášania komunálneho odpadu sme znížili,“ hovorí. Všetko ostatné – čiže plasty, kovy, papier a tetrapaky – triedili. Filozofia „nulového“ odpadu sa dnes aj na Slovensku šíri ako životný štýl a prináša aj príležitosti ma podnikanie.

Kupujte častejšie, ale menej

Začnete kupovaním potravín od farmárov. Donesiete vlastné obaly a oni vám zabalia smotanu, maslo alebo vajíčka. Obaly tak kolujú medzi vami a farmármi, nepotrebujete jednorazové obaly. V rodine Ivany Maleš vyvolal tento prístup obrovskú zmenu vo vnímaní konzumu a tvorby odpadu.

Výzvou bolo, keď sa zo Štiavnice vrátila do Bratislavy tehotná. Nemala už možnosť byť blízko farmárov. Počas materskej prešla „prehodnocovacím obdobím“ a premýšľala nad fenoménom zero waste. „Ide o vytváranie minimálneho odpadu na skládkovanie. Ten máme na úrovni štyroch percent. Zistili sme, že ak by sme všetky odpady dali do jednej nádoby, tak len štyri percentá by išli do komunálneho odpadu – všetko vieme vytriediť,“ tvrdí. Na Slovensku pritom triedime len 12 percent, pritom by sme vedeli vytriediť až 85 percent odpadu ako v krajinách, kde to funguje.

Neprehliadnite

Keďže k environmentalistike mala I. Maleš vždy blízko, začala blogovať a založila portál Nezmar. Čitateľom v ňom radí, ako obmedziť vznik odpadov a plytvanie jedlom. Blog má obrovský úspech. „Je pre mňa nepochopiteľné, prečo sú na pultoch v plastoch balené španielske paradajky a prečo by som mala podporiť potravinu, ktorá prešla ku mne tisícky kilometrov a zrejme nie v optimálnych podmienkach, keď počas sezóny máme paradajky na trhoch. Navyše dávam peniaze pestovateľovi a viem, od koho paradajky kupujem,“ hovorí.

Po materskej zašla s dvoma priateľkami ešte ďalej. Založili Inštitút cirkulárnej ekonomiky, kde I. Maleš momentálne pôsobí. Radia domácnostiam a obciam, ako recyklovať a netvoriť odpad, a sú tvorcami niekoľkých koncepcií reformy odpadového hospodárstva na komunálnej úrovni.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Diskusia (0 reakcií)