Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Aké budú cestovateľské 
hity v roku 2017


16.01.2017, 05:00 | Jarmila Horváthová | © 2017 News and Media Holding

Trendovými destináciami na tento rok sú napríklad Island a Írsko. Island bol minulý rok jednou z destinácií, ktorá podľa údajov Svetovej turistickej organizácie zaznamenala jeden z najväčších prírastkov turistov a tento rok ich tu očakávajú 2,2 milióna. Čo však so sebou prináša aj komplikácie. Napríklad s ubytovaním, ak si ho chcete objednať na poslednú chvíľu, môže byť problém.


  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Cestovanie

Aj počet Slovákov, ktorí sa sem chcú pozrieť, výrazne rastie. Island láka úžasnými prírodnými scenériami, ktoré nikde v Európe nenájdete, ale hlavným dôvodom cestovateľského boomu je devalvácia miestnej meny. Po štátnom bankrote v rokoch 2008 – 2009 stratila dve tretiny svojej hodnoty a dnes je tu lacnejšie ako v Nórsku. Neznamená to však, že by tu bolo lacno, ale hot-dog ako najlacnejšie jedlo nestojí v prepočte desať eur ako pred rokom 2008.


Na „zelenom ostrove“ v Írsku zatiaľ nehrozí nedostatok ubytovania, aj keď sa tiež tešia pekným prírastkom návštevníkov. Na rozdiel od Islandu, ktorý ak chcete spoznávať, potrebujete ísť buď cez cestovnú kanceláriu, alebo si požičať auto, Írsko sa dá poznávať pohodlne aj bez cestovky a auta. Informačné turistické kancelárie a miestne agentúry ponúkajú totiž výlety k všetkým atrakciám za veľmi rozumné ceny.

Zdroj: Jarmila Horváthová

A je čo pozerať – Cliffs of Moher a národný park Killerney patria podľa prestížneho magazínu Condé Nast Travellers medzi najkrajšie miesta planéty, Dublin pripomína uvoľnenou atmosférou Barcelonu, aj keď je na opačnom konci Európy, a vôbec celé Írsko je so svojimi „50 odtieňmi zelenej“, všadeprítomnými krčmičkami a stredovekými pamiatkami veľmi príjemným miestom na cestovanie. Aj ten občasný dážď, ak ste tu pár dní, znesiete...


Trendové cestovateľské ciele mimo Európy nájdete každoročne napríklad v známom cestovateľskom bedekri Lonely Planet vo vydaní Best in Travel. Bedeker ich vyberá spomedzi destinácií, ktoré sú zatiaľ turistami menej navštevované a na svoje objavenie ešte čakajú, resp. sa tam v ten-ktorý rok niečo deje. Na rok 2017 dal na prvé miesto Kanadu, a to nielen pre krásnu prírodu, tá je cestovateľom známa. Aj tu zohráva úlohu výhodný kurz kanadského dolára a fakt, že krajina javorových listov bude oslavovať 150 rokov od svojho vzniku.


Záujem 
o skorý nákup
 stúpa


Kúpa lacnej dovolenky pri mori na poslednú chvíľu – hit posledných rokov nebol minulý rok hitom, lebo Európania sa hromadne rozhodli tráviť dovolenky okolo európskeho Stredozemného a Jadranského mora, takže veľa voľných kapacít v lete neostalo. Ceny dovoleniek na last minute boli tak vyššie ako ceny dovoleniek na first moment predaj. Slováci sa z toho evidentne poučili, lebo viac ako doteraz nakupujú dovolenky už v tomto období. „V porovnaní s vlaňajškom máme viac ako stopercentný nárast,“ hovorí N. Fedorová z CK Satur. Kupovať si dovolenky s časovým predstihom motivuje napríklad aj skutočnosť, že do 21 dní pred odchodom si môžu klienti bezplatne zmeniť miesto dovolenky.

V prvej desiatke sa tento rok ocitli s výnimkou Fínska samé exotiky – karibské Bermudy a Dominika, z Južnej Ameriky Kolumbia, ázijské chuťovky Nepál, Mongolsko, Omán, Mjanmarsko a z Afriky Etiópia. Tá sa však po nedávnom vyhlásení šesťmesačného výnimočného stavu stala pre cestovateľov otáznou.


Najbližším cieľom je tak aj pre nás Omán, krajina, ktorá je v susedstve Spojených arabských emirátov, ale na rozdiel od nich ešte veľmi málo dotknutá masovým turizmom. E. Rosíková z CK Svet hovorí, že pre toho, kto si chce „odskočiť“ z európskej zimy do krajiny so zachovanou históriou, tradíciami, ale aj s pozoruhodnými prírodnými scenériami a chce ísť tam, kam sa bežne nechodí a je tam bezpečne, je Omán výbornou voľbou.


Zdroj: Jarmila Horváthová

Á propos neopozeranosť – tá tiež bude patriť medzi cestovateľské trendy roku 2017. Aspoň podľa analýz spotrebiteľského správania, ktoré robil rezervačný portál booking.com. Vyplynulo z nich, že až 47 percent jeho používateľov chce ísť v roku 2017 na dovolenku aj na miesto, kde zatiaľ nijakí ich známi neboli.


Každoročne v novembri sa v talianskej Pise koná podujatie World Travel Monitor Forum, kde sa stretávajú odborníci na turizmus z celého sveta a analyzujú súčasné aj budúce trendy v cestovaní. Po nepokojnom roku 2016 je základná formulácia – ľudia chcú stále cestovať, len sa menia typy dovoleniek a ciele, kam sa vyberajú.

Čoraz väčší prím po teroristických útokoch v Bruseli, Paríži, Nice a Istanbule má bezpečnosť destinácie. Že Európania nie sú bojazliví, o tom svedčí fakt, že podľa World Travel Monitor, ktorý je výsledkom stretnutia v Pise, v roku 2016 veľmi narástol záujem o city breaky, teda krátke dovolenky v mestách, a to až o 15 percent.


Túžba po väčšej bezpečnosti sa však minulý rok prejavila v tom, že viac ľudí ako v minulosti sa rozhodlo necestovať na dovolenku ďaleko od domova. O Slovensku to platí takisto, dokazujú to plné hotely po celé uplynulé leto aj štatistické čísla. Za prvých deväť mesiacov zaznamenal Štatistický úrad SR 18-percentný prírastok ubytovaných domácich hostí.

Vlani 
u Slovákov 
zvíťazilo Grécko


Zdroj: Shutterstock

Najobľúbenejšou dovolenkovou destináciou Slovákov, ktorí preferujú organizované zájazdy od cestovných kancelárií, boli v roku 2016 grécke ostrovy. Grécko tak v lete tvorilo 26-percentný podiel na celkovom predaji dovoleniek cestovnej agentúry Invia. 15-percentný podiel na predaji tvorilo zhodne Bulharsko a Chorvátsko. Slovenskí turisti minuli za dovolenku priemerne 529 eur na osobu. Najväčší záujem bol v lete 2016 o pobyty so stravou all inclusive, ktoré tvorili 70 percent zo všetkých predaných zájazdov. Turisti sa najčastejšie ubytovávali v štvorhviezdičkových hoteloch, ktoré tvorili 38 percent z celkového dopytu Invie. Trojhviezdičkové hotely volilo 32 percent turistov a päťhviezdičkové 17 percent cestovateľov. Až 95 percent bolo na dovolenke osem dní.

Veľká časť Európanov, a o Slovákoch ako o suchozemcoch to platí dvojnásobne, si však nevie predstaviť dovolenku bez mora. Tu sú víťazmi minulého roka jednoznačne Španielsko, Portugalsko, Chorvátsko a Bulharsko, porazenými sú Turecko a Francúzsko. Na „remízu“ to uhrali Grécko a Taliansko, kam prišlo približne toľko turistov ako rok predtým, ale aj Tunisko a Egypt, o ktoré zase pomaly záujem začína vzrastať.


Pre tých, ktorí chcú ísť k moru, platí: krajiny, ktoré boli minulý rok „víťazmi“, budú tento rok ešte o niečo drahšie. Lebo hotelieri a ubytovatelia, samozrejme, využívajú pretlak záujmu. Už minulý rok to pocítili slovenskí dovolenkári, ktorí chodia individuálne do Chorvátska, ceny apartmánov narástli oproti predchádzajúcemu roku o desiatky percent. Podľa informácií, ktoré zverejnili najväčší európski touroperátori, budú tento rok o niečo vyššie ceny dovoleniek pri mori najmä v Španielsku, ale zrejme aj v Taliansku, Grécku, Portugalsku a Bulharsku.


Zdroj: Jarmila Horváthová

Na Slovensku zatiaľ podľa riaditeľky CK Satur Nory Fedorovej ceny dovoleniek približne kopírujú minulý rok a to sa týka aj záujmu o jednotlivé destinácie. „Podľa doterajšieho predaja to vyzerá tak, že bude veľký záujem o Chorvátsko, pri ktorom sa ľudia minulý rok popálili, keď vyčkávali s kúpou dovolenky na poslednú chvíľu a potom už neboli v ponuke dobré hotely a rodinné izby. Ďalej sú to tradične grécke ostrovy, Sardínia, Sicília a veľmi obľúbený je aj Cyprus. Prekvapivo sa vracia aj Egypt v zime, každý týždeň odlieta z Bratislavy jeden let,“ hovorí.

Aj podľa Michala Tůmu, marketingového riaditeľa onlinovej cestovnej agentúry Invia, ktorá predáva zájazdy vyše troch stoviek cestovných kancelárií v Česku aj na Slovensku, zatiaľ zmeny preferencií dovolenkárov cez cestovné kancelárie nezaznamenali. „Záujem je o Grécko, Chorvátsko, Bulharsko či Egypt,“ hovorí.


Veľké európske cestovné kancelárie zvyšujú mohutne kapacity ubytovania okolo takmer celého Stredozemného mora, preto sa horúčkovito hľadajú lokality a hotely, kam nasmerovať davy morachtivých, ktorí predtým dovolenkovali v Turecku. Ponúkajú sa aj lokality, ktoré boli voľakedy populárne a medzičasom trochu zapadli prachom, ale aj tie, ktoré boli pre dovolenku pri mori na okraji záujmu – Malta alebo kanársky ostrov El Hierro.


Turecko sa ocitlo na konci záujmu. Minuloročný januárový útok na nemeckých turistov v Istanbule ešte mnohí predýchali, no pokus o vojenský prevrat uprostred leta už nie a najnovší novoročný teror v istanbulskom klube Reina chuti cestovať do Turecka určite nikomu nepridá.

Ak sa minulý rok hovorilo, že ceny, ktoré nasadili tureckí hotelieri v snahe prilákať hostí, sú také nízke, že ďalej ich už znižovať nemôžu, tak tento rok to už neplatí. Ceny sa ešte znížili a Turecko láka hostí napríklad aj na slogan Veľmi kvalitné hotely za málo peňazí. Či to pomôže, je otázne. Tento rok bude totiž určite platiť, že tí, ktorí sa tam rozhodnú ísť, budú objednávať na poslednú chvíľu, ak sa vnútropolitická situácia upokojí.
  

Trendové ciele podľa Tripadvisoru


  • Svoje trendy v cestovaní v roku 2017 zverejnil aj cestovateľský portál Tripadvisor. Vychádzal pri tom z nárastu pozitívnych hodnotení jednotlivých destinácií a tiež nárastu záujmu o ne, ktorý sa odráža v množstve objednaného ubytovania atď. 

  • Na prvom mieste z európskych cieľov sa umiestnila metropola kanárskeho ostrova Gran Canaria Las Palmas. 

  • Druhé skončilo gruzínske Tbilisi a tretia andalúzska Malaga. 

  • Do prvej desiatky sa ešte dostali ukrajinský Kyjev, ruský Kaliningrad, poľský Vroclav, talianska Bologna, portugalské Faro, rumunská Bukurešť a holandský Rotterdam. Takže veľký nástup „východnej“ Európy, ale bez Slovenska.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 2/2017. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Cestovanie

Tagy cestovný ruch

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.