Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Revolúcia v plastoch musí byť na očiach

Chcete mať unikátne okuliare a zároveň prispieť k ekologickému progresu? Tak znie ponuka projektu Crafting Plastics! voči svojim budúcim zákazníkom. Autorská dvojica Vlasta Kubušová a Miroslav Král spája oblasti módy, produktového dizajnu, vedeckého výskumu a idey udržateľnosti do sofistikovaného konceptu, ktorý presahuje bežné mantinely dizajnérskej tvorby. Napriek tomu, že sú zdržanliví voči označeniu start-up, stali sa finalistami posledného ročníka súťaže StartupAwards.SK.

15.01.2017, 17:00 | Patrik Garaj | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Najlepšie spolupráce často vznikajú náhodou. Napríklad na diskusnom pódiu festivalu Pohoda. V. Kubušová (na úvodnej fotografii) sa okrem tvorby dizajnu venuje aj jeho propagácii, a to organizovaním podujatia Kreatívne ráno. Pri jeho vydaní na trenčianskom festivale sa „zakecala“ s pozvaným hosťom, profesorom Pavlom Alexym.

Ten je známy svojím výskumom na Ústave polymérnych materiálov STU v Bratislave, konkrétne v oblasti biodegradovateľných plastov. Aj TREND už viackrát písal o jeho patente na plast, ktorý je rozložiteľný v komposte. Na jeho výrobu sa nepoužíva ropa, ale napríklad srvátka alebo škrob, ktoré neškodia prostrediu.

Neprehliadnite

Rozhýbať bioplasty

Ako je možné, že máme špičkový výskum s výsledkami a svet sa stále brodí v igelitovom odpade? Prečo klasické plasty nenahrádzajú ich biokompatibilné alternatívy? To boli otázky, ktoré začali V. Kubušovej vŕtať v hlave.

Jedna z odpovedí je, že biomateriály zatiaľ nemajú také vlastnosti ako klasické plasty, hoci bratislavskí vedci pracujú práve na tom, aby sa im vyrovnali. Pre slovenské prostredie tiež platí, že transfer vedeckého know-how do výrobnej praxe preniká veľmi pomaly.

A je tu ešte jedna vec. Výroba rozložiteľných fólií na potraviny je dôležitý základ pre biorevolúciu. K tomu, aby sa však ešte viac naštartovala spotrebiteľská osveta, by sa hodil sexi produkt. Taký, ktorý budú ľudia hrdo nosiť a budú tak ukazovať, že ekologická zmena je možná. Veľký potenciál by mohlo mať niečo, čo je na očiach. Napríklad okuliare.

Zdroj: Igor Smitka

Obnoviteľná móda

„Rola dizajnéra dnes nie je len o tom, aby dával veciam formu. Mal by vedieť rozoznávať kontexty a byť mediátorom medzi odvetviami,“ myslí si V. Kubušová. V prípade biomateriálov to pre ňu znamenalo nájsť prepojenie medzi výskumom plastov a spotrebiteľským svetom.

Takýto prístup k dizajnu stále nie je bežný. Preto za ním vyrazila na Univerzitu umení v Berlíne. Jej magisterský projekt zameraný na biodegradovateľné materiály neriešil len produkty, ale z širšej perspektívy skúmal možnosti ekologickej zmeny. V tandeme s kolegyňou z oblasti fashion dizajnu Verenou Michels dumali nad tým, či sa na pominuteľný materiál dá nadviazať nejaká hodnota. A riešenie našli v móde.

„Biodegradovateľný materiál neznamená, že sa o týždeň rozpadne. Vydrží dostatočne dlhý čas, pokiaľ ho potrebujeme. Napadlo nám, že ak módne produkty meníme podľa aktuálnych trendov, tak prečo na ne nepoužiť rozložiteľný plast, ktorý vydrží dva, päť či desať rokov. Tak dlho ho aj tak nebudeme potrebovať, lebo si už budeme kupovať niečo iné,“ vysvetľuje ideu V. Kubušová.

A dodáva, že nie je jednoduché zmeniť spotrebiteľov tak, aby menej nakupovali. Dá sa však dosiahnuť, aby produkovali menej odpadu. „Za módne doplnky si navyše ľudia radi zaplatia, zaujímajú sa o to, prečo je na nich značka bio a aký je za tým príbeh. Keďže produkty ako okuliare vytvárajú štýl človeka, tak ľudia priamo na sebe nosia tú inováciu a dávajú najavo, že chcú žiť udržateľne,“ tvrdí dizajnérka.

Miroslav Král a Vlasta Kubušová z Crafting Plastics!Zdroj: Igor Smitka

Siahnuť si na materiál

Tento prístup zaujal aj profesora Alexyho z STU. Po debate na festivale pozval dizajnérov do laboratória, aby sa 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy Start-up mesiaca, startup, StartupAwards.SK