Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovenský start-up Kontentino pomáha fejsbúkovať profíkom

Niekedy sa objavia nápady, ktoré vyriešia problém alebo zjednodušia podnikanie. A občas sa stane, že nájdené riešenie samo preukáže potenciál stať sa podnikaním. Ide o takzvaný spin-off, čiže evolúciu interného projektu na samostatný biznis.

28.05.2017, 19:00 | Marián Biel | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

Nejde už o žiadnu raritu, ale o svetový trend. Aktuálny slovenský príklad je Kontentino. Najprv len pomôcka pre reklamnú agentúru Triad Advertising, ktorá sa rozbehla vlastnou cestou. Dnes je z nej samostatný a čoraz úspešnejší start-up.

Správca statusov

Kontentino je webová aplikácia, ktorá zjednodušuje tvorbu príspevkov na sociálnych sieťach. A to pre firmy a hlavne pre agentúry, ktoré robia sociálnu komunikáciu pre svojich klientov. Mnohým napadne otázka, že čo už je také komplikované na tvorbe príspevkov pre Facebook. Veď to denne robí viac ako miliarda ľudí a zaberie to pár sekúnd.

Nie je však príspevok ako príspevok. Niekedy si na ňom dajú záležať aj bežní používatelia a pohrajú sa s úpravou fotografie a jej zaujímavým opisom. Firmy k tomu pristupujú oveľa sofistikovanejšie a aj komplikovanejšie.

Okrem toho, že na sociálnych sieťach vytvárajú svoje renomé, ide už o úplne štandardný marketingový nástroj a reklamné médium. Mnohých by preto prekvapilo, koľko práce je niekedy na jedinom statuse veľkej značky. Môže to byť produkčne komplikovanejšie než vytvorenie televízneho spotu.

Sociálne siete začínajú byť relevantnou konkurenciou klasických televíznych a printových reklám. Minulý rok bol v tejto oblasti prelomový. Minimálne na americkom trhu, kde sa prvýkrát v histórii investovalo viac do digitálnej než do televíznej reklamy. A približne štvrtina z digitálu pripadá na sociálne siete.

Tvorba sociálu

Zmenu paradigmy pociťujú aj európske či slovenské firmy a prispôsobujú tomu svoju reklamu. Agentúra Triad sa na propagácii na sociálnych sieťach podieľa už roky a hľadala cestu, ako to zefektívniť.

Existujú dva postupy, ako firmy k sociálnej reklame pristupujú. Buď značka „postuje“ permanentne a vtedy sa plánuje v mesačných harmonogramoch, alebo ide o konkrétnu kampaň, ktorá trvá napríklad cez letné prázdniny či hokejové majstrovstvá. Vtedy sú dva mesiace statusy značky len o hokeji.

To určí klient, agentúra sa poradí a vymyslí témy, social manažér pripraví ukážky, zadá úlohy grafikovi alebo fotografovi, copywriter pripraví text. Všetko sa to vráti social manažérovi, ktorý vytvorí kompletný príspevok. Ten prekontroluje art director. Proces sa točí dookola, každá časť sa niekoľkokrát vracia, upravuje, diskutuje. Keď sa nakoniec dosiahne zhoda, nastaví sa harmonogram.

Tvorba príspevkov pre sociálne siete je rovnaká práca ako klasická reklama 

Je to práca ako na klasických reklamných rozhlasových či outdoorových spotoch. Bežne prebieha vo forme tabuľkových súborov a prezentácií posielaných cez zdĺhavú reťaz e-mailov. Aj samotné statusy sa nahadzujú ručne, niekedy s nesprávnym načasovaním. Nástroje na automatizáciu tohto procesu jestvovali, ale neriešili presne to, čo v Triade potrebovali, a ani klienti cez ne neradi schvaľovali obsah. Keďže majú v agentúre programátorov, rozhodli sa, že si nástroj vytvoria sami.

Výhody spin-offu

Tak vzniklo Kontentino. Tvorí ho sedem ľudí, medzi inými výkonný riaditeľ Bohumil Pokštefl, technický riaditeľ Ivan Hanák a Juraj Zamborský, ktorý sa stará o predaj a zákaznícku podporu.

Svoj výtvor dali vyskúšať spriazneným firmám a tým sa zapáčil. Výsledkom je start-up, ktorý to má o niečo jednoduchšie, pretože doteraz nemusel zháňať investora, čo je Achillova päta mnohých začínajúcich firiem. Všetko zatiaľ financuje Triad.

Minimálne do konca tohto roka externého investora neplánujú hľadať. Spin-off je podľa nich veľmi výhodná a praktická platforma pre obe strany. Aj Kontentino stále využíva pri vývoji zdroje a ľudí z Triadu. „Napríklad nám nakrútili a spracovali propagačné video,“ hovorí B. Pokštefl. Veľkou výhodou tiež je, že už od začiatku mali štartovný balík klientov – a to z portfólia Triadu.

Devízou je tiež to, že majú stály feedback, lebo sedia priamo u svojho zákazníka. A je to potrebné, lebo vo svete sociálnych médií sa stále deje niečo nové. Takto vedia hneď reagovať a prispôsobovať sa.

Zákazník, ktorý používa ich službu pre svojich klientov, nemusí konzultovať cez chat alebo telefón, lebo sedí iba pár metrov od nich. Zároveň je to aj druh edukácie cieľovej skupiny. Tou sú primárne reklamné agentúry, ale aj samy značky, ktoré si to riešia interne. No môžu to byť aj freelanceri a každý, kto sa stará o väčší objem obsahu pre sociálne siete. Používajú ich aj neziskovky, ktoré podporujú špeciálnymi cenovými ponukami.

Kontentino má dnes zhruba 140 aktívnych zákazníkov, každý z nich môže riešiť sociálne siete pre viacero značiek. To v konečnom dôsledku znamená zhruba 1 000 používateľov denne. Sústreďujú sa najmä na slovenský a český trh, no celkovo pôsobia v dvadsiatke krajín sveta. Statusy pomocou Kontentina majú 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Podnikanie