Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Diaľnice ovládla anarchia, alebo kto naozaj môže za to, že sa D1 zasekla

Ak nastane katastrofický scenár, zodpovední sa budú vyhovárať jeden na druhého, lebo neexistuje jednoznačná politická zodpovednosť. Výstavbu diaľnic dostali podľa informácií TRENDU do vienka piati poslanci, ktorí prešli zo Siete do Mosta-Híd. Vykonávateľom ich politického vplyvu má byť osoba, ktorú zasvätení poznajú pod menom Dragan. Spravidla ani nevedia, či je to meno alebo priezvisko. Ale keď niečo treba, chodí sa za Draganom.

05.06.2017, 21:20 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 26

V Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) to od parlamentných volieb ide dolu vodou a zdá sa, že bez zásahu zvonka sa z tejto krízy nevyhrabe.

Neprehliadnite

Stratení v tuneloch

Týka sa to každého, kto jazdí autom do Tatier zo západného Slovenska alebo dochádza do Bratislavy za prácou po severnej D-jednotke, prípadne mu z iného dôvodu záleží na dokončení severnej D1.

Zdroj: Maňo Štrauch

Výstavba severnej D-jednotky sa zasekla. Dôvodom nie sú chýbajúce zdroje ani nespoľahliví dodávatelia, ale chaotické riadenie NDS.

Prejavuje sa to na viacerých úsekoch. Napríklad obchvat Ružomberka NDS zazmluvnila už v novembri 2013. Už krátko nato bolo jasné, že termíny sa nestihnú, lebo stavebné združenie OHL ŽS – Váhostav zistilo, že terén je horší, ako sa predpokladalo. Bolo treba ho detailnejšie preskúmať a hľadať alternatívy. Dodávatelia už v závere roka 2014 navrhli nové trasovanie, ktoré podľa neskorších odhadov malo stáť o 100 miliónov viac než pôvodne.

Manažéri NDS sa odvtedy skrývajú pred rozhodnutím, ktoré je rovnako nevyhnutné ako ťažké: buď poslať peniaze navyše združeniu, ktorého členom je nepopulárny Váhostav, alebo úsek, prípadne jeho časti tendrovať nanovo. Jedno aj druhé bude znamenať vyššie náklady. Ak si NDS ponechá existujúcich dodávateľov, diaľnica bude pravdepodobne dokončená skôr. Ak by hľadal nových, už len verejné obstarávanie by prinieslo najmenej ročný sklz.

Najhorší scenár je ten, ktorý sa deje na NDS: ani necelé tri roky po predložení novej trasy nepadlo definitívne rozhodnutie.

Zdroj: Maňo Štrauch

Tam a naspäť

Zmenu trasy začala pripravovať NDS ešte za jednofarebnej vlády Smeru. Krátko pred voľbami sa začalo posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), nasledovať mali geologické prieskumy a ďalšie aktivity, ktorých výsledkom malo byť vydanie nového stavebného povolenia a samotná výstavba.

„EK predbežne súhlasila s novým trasovaním aj s financovaním zvýšenia ceny z eurofondov s tým, že finančné dosahy sa budú postupne spresňovať podľa výsledkov prieskumných a projektových prác,“ hovorí vtedajší investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik.

Výstavba severnej D1 sa zasekla, dôvodom nie sú chýbajúce zdroje, ale chaotické riadenie NDS

Po nástupe novej vlády získala NDS do svojej správy Sieť a zrazu bolo všetko inak. Jej nominant na poste generálneho riaditeľa Róbert Auxt poslal na ministerstvo životného prostredia list, ktorým posudzovanie vplyvov na životné prostredie zastavil. „Z dôvodu, že tento postup nebol konzultovaný a schválený Európskou komisiou,“ povedal R. Auxt. Podľa neho by zvýšenie ceny o 100 miliónov nebolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, a preto hrozilo, že EK peniaze nepreplatí.

NDS po odchode R. Auxta projektovú prípravu novej trasy opätovne spustila. Obsah je v zásade rovnaký, až na to, že NDS medzičasom stratila deväť mesiacov len preto, že R. Auxt mal iný názor ako manažment NDS pred ním aj po ňom. A stratí ďalšie mesiace, ak sa NDS už konečne nerozhodne, čo vlastne chce.

Výstavba dialniceZdroj: Maňo Štrauch

Skončí sa v poli

Žilina si na svoj obchvat počká dlhšie z rovnakého dôvodu ako Ružomberok – pre chaos v NDS. Prvý z dvoch úsekov južného žilinského obchvatu má byť 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 26

Rubrika Téma týždňa - diaľničná kríza

Tagy diaľnice, Národná diaľničná spoločnosť, NDS