Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zachráňte NDS. Veľa času už nezostáva

05.06.2017 | Ján Kováč

Diskusia (31 reakcií) Pravidlá diskusie

05.06.2017 | Roman Kanala

S NDS treba urobiť niečo viac, než ju len odpolitizovať. NDS treba odžiliniť. Hlavnou príčinou jej dekadencie je totiž Žilina.

Celá "koncepcia" výstavby je chorá, lebo nerieši dopravný problém krajiny, ale rozvojový problém Žiliny. Diaľnica do Košíc mohla byť už 20 rokov hotová, ak by sa bola postavila cez Lučenec a Sorošku. Na Soroške by bol jediný tunel na celej trase. Celá tzv. D3 je len jeden veľký nezmysel, tam diaľnica nikdy nebola potrebná. Potrebná je na Orave, ale sa nestavia, lebo Žilina. Načo sa šturmovalo na estakáde pri Hričovskej priehrade? Aby si stavbári mohli fakturovať viac. Načo je úsek Strážov - Brodno? Lebo je drahý a odčerpá prostriedky z hlavného ťahu, a nebude Soroška. Načo je úsek na Skalité? Nuž, úplne nanič.

Vadné však nie je len trasovanie, ale aj projektovanie a vyhotovenie. Za cenu žilinských tunelov mohla byť celá južná trasa. Za cenu prešovského nezmyslu mohol byť celý úsek Rožňava - Košice Šaca aj s tunelom Soroška. Dopravoprojekt kreslí draho, lebo je bývalou pobočkou Doprastavu a má provízie zo stavby podľa nákladov. Draho kreslí len na Žilinu, gemerské tobogány na R2 sfušovali práve Dopravoprojekt s Doprastavom.

Inštitúcie a štátne podniky boli zažilinené za všetkých vlád. Buď kvôli zlodejinám SNS, alebo kvôli žilinizmu Dzurindu. Ten tiež dával pozor, aby sa nič nedalo zmeniť za Radičovej.

05.06.2017 | Brano L.

Sorry, ale váš prístup je podobný býkovi, ktorému ukážu červené súkno, pričom u Vás tým červeným súknom je "žilinská lobby". :D
Toto čo sa tu popisuje je o inom, nie o trasovaní ale o silnom a nevhodnom zasahovaní politiky do chodu organizácií, ktoré ničí ľudské zdroje a efektívne manažovanie týchto inštitúcií.

05.06.2017 | Roman Kanala

Sorry, nič ste nepochopili. Žijem v krajine, kde veci fungujú. Prečo fungujú? Lebo rozhodnutia sú odborné a politici zverujú odbornú stránku odborníkom a nesnažia sa ich suplovať a dominovať. Konečné rozhodnutie aj tak schvaľujú politici, ale nedovolili by si robiť také ekonomické nezmysly, ako diaľnica na Žilinu. Napísal som o tom pár blogov https://blog.etrend...

Odborné rozhodnutia znamenajú predovšetkým trasovanie. Topológia diaľničnej siete bola vo Švajčiarsku schválené už na začiatku 60-tych rokov. Nie podľa toho, aké veľké oči má Žilina, ale podľa stratégie územného plánovania a rozvoja aglomerácií. Veľké centrá metropolitného typu sú riviéra Ženeva - Lausanne, "zlatý trojuholník" Zurich - Baden - Aarau, a potom región Bazileja. Na tému rozvoja som tiež napísal pár blogov: https://blog.etrend...

Od plánov sa diaľničiari odchýlili len jediný raz, keď v 80-tych rokoch povedali, že treba diaľnicu aj Jure, najchudobnejšiemu kantónu, aby sa mohli pozviechať.
Blog o švajčiarskych národných cestách a prečo nie sú všetky v plnom profile: https://blog.etrend...
Blog o A16 Transjurane, diaľnici cez hory v Jure: https://blog.etrend...

Druhé rozhodnutie je financovanie. Financovanie švajčiarskych diaľnic bolo najprv ad-hoc, potom sa vyčleňovali peniaze v centrálnom rozpočte, teraz je vytvorený cestný fond s presne definovanými zdrojmi a presne definovaným účelom, na ktorý je možné tie prostriedky použiť: výstavba a údržba ciest.
Referendová otázka cestného fondu FORTA je tu: https://blog.etrend...
A výsledky hlasovania tu: https://blog.etrend...

05.06.2017 | Brano L.

Ako hovorím, presne ako býk :D
Nemusíte mi písať o tom, že žijete v krajine kde to funguje. To viem. Dokonca som tam aj bol. Dokonca sa mi táto najlepšie zorganizovaná "anarchia" na svete páči (podľa FAZ) - svojim prístupom k veci.
Len to proste je o inom, tí zákernejší a dostatočne všetkého schopní vytlačili na Slovensku tých férovejších. A akosi sa to nemení. Lebo je to začarovaný kruh. Politici sú presne tak blbí a zároveň zákerní ako väčšina voličov, ktorí majú volebné právo. Preto veľká zmena je nepravdepodobná.

05.06.2017 | IvanPe

Ale do Jura nevedie dialnica, to je len stvorpruhovka!
Ci, ste mysleli, pane, nejaky iny Jur?
Co ich stale napadate, ubohych, zivotom s bolsevikmi bitych uspesnych obcanov slobodneho sveta?
Akoby ste zabudli, ze aj Vy ste boli utekajuci Slovak:
Esteze sa o starate o nase duse, inak by som Vas za tie pravdy oplul. Vy jeden Svajciar! Sa hanbite. Ste este nepoculi o ochrane zvierat, vy jeden, mimo ZOO zijuci svojpravny, jemand?
:))

05.06.2017 | ivansk

ži v krajine, kde veci fungujú.
a nezabudni si dať opraviť zuby v madarsku, lebo doma je to moc drahé.

05.06.2017 | IvanPe

Sa za mna neschovavaj!
Ja s nim suhlasim vo vacsine jeho vyplodov.
Ja ako typicky Slovak sa rad necham osetrit hoci aj v Madarsku, kde je to lacnejsie.
Zbabely kojot!

05.06.2017 | Roman Kanala

Ja do Maďarska za zubármi nechodím, aj keď tam vedie diaľnica. Ale sú takí, čo tam chodia. Lietadlom.

05.06.2017 | Brano L.

Najhoršie je, že toto ukazuje na úroveň slovenskej politiky. Je to horšie ako na zvracanie... Čoho sa títo politici chytia, to zničia a rozbijú. A Fico je ten prvý. Lebo keby rozmýšľal viac ako po špičku svojho nosa, sám by to nedovolil. Lenže on je presne taký, veď sa pozrite čo urobil s úradom na reguláciu sieťových odvetví. Toto je fakt úroveň Slovenska, malej gubernie na úpätí Tatier. A voličov to vlastne vyhovuje. Možno si to ani nevedia v svojej mysli predstaviť, že to má byť úplne inak. Že to má fungovať minimálne tak ako v Nemecku, kde je rámcom prijatý Bundesgesetz, kde sa určia mantinely. A všetci pracujú podľa toho. Od ministerstva po posledný stavebný úrad. Neviem si predstaviťv Nemecku, že minister si so svojou kumpániou robí čo chce, rúbe hlava nehlava, lebo buď potrebuje zarobiť vlastnou hlavou alebo je neschopák, ktorý sa omylom dostal do vysokej funkcie.

05.06.2017 | bluehen

Doteraz takmer cely biznis NDS financovala Europska komisia. Poslednych snad 15 rokov odkedy ju odclenili. EK ma na salame co robia, ako to robia, peniaze stale dostavali a pravdepodobne budu dostavat, ked je nejaky pruser staci ukazat smutne oci a tahat im med pod fuzy.

05.06.2017 | orangutan

S tým, čo sa píše o politických nomináciách sa dá súhlasiť.
Avšak NDS celkom vie, čo kedy bude stavať, ale nemôže to zverejniť. Raz zverejnila realistické roky 2035 a pod. a potom bol z toho humbuk. Takto všade napíšu 2020 a keď príde rok 2020, tak to posunú o pár rokov.
Vo Veľkej Fatre sa žiadny tunelový úsek zatiaľ nerobí, neviem čo sa tam má dokončiť. Jediným bude Korbeľka, to ale ešte dosť dlho potrvá a určite dokončenie v roku 2020 nehrozí.

05.06.2017 | Roman Kanala

Tak či onak, je to pekná blamáž. Jednu cestu stavať 70 rokov. Cez Lučenec a Sorošku mohla byť cesta hotová za menej, ako 10 rokov. Bola by o 50 km kratšia, 5x lacnejšia a už by desaťročia zvyšovala HDP celej krajine, lebo východ by nebola vyľudnená pustatina.

Prečo nie je? Lebo Žilina. Prečo nie je ani D1? Lebo Žilina.

05.06.2017 | IvanPe

Robotu si treba sanovat, keby ste ostali doma tak by ste to vedeli.
Priekak nastane ked Madari a apoliaci pripja Ukarjina na svoju infrastrukturu, to bude este len 1000 rokov skusana chudoba, konecne bude Slovak vediet ako na to. Kazdy jeden za seba, Herr Libertarian! A nikdy nic nikomu iba sebe samemu, trojzavinac!
Zada raz budeme sami sebou.
Ufff, som sa od 1989 bal ze sme v maat, velkej ciernej ...

05.06.2017 | Roman Kanala

Maďari sú 15 km od ukrajinskej hranice a diaľnicu Bratislava - Košice postavia prví oni na svojom území:
https://blog.etrend...

Poliaci už sú na ukrajinskej hranici. Diaľnica A4 má na nemeckej hranici dve vetvy, na Cottbus-Berlin a na Drážďany. Potom ide cez Wroclaw, Katowice, Krakow, Rzeszow na hranicu k Lvovu.

Diaľnica A2 z Berlína na Poznan, Lodz, Varšavu vedie k hranici na Brest, ale ešte tam chýba kus asi 80 km. Na bieloruskej strane je takmer celá hotová až po Minsk.

Zlodejsko ako tranzitná krajina? Dobrý vtip. Pritom z tranzitu mohlo Zlodejsko pekne vyťažiť, nebyť žilinizmov.

05.06.2017 | Roman Kanala

Tu je maďarská diaľničná sieť, stav 1.1.2017
http://www.autopaly...

05.06.2017 | boborrrr

Ale tu nikdy nešlo o to len spojiť BA-KE. Diaľnica musí spájať najväčšie priemyselné centrá na Slovensku, tie sú na severe, preto ide diaľnica severom. Na juhu nič nie je, preto tadiaľ diaľnica nejde.

05.06.2017 | IvanPe

Ze priemyselne centra? Hahahaha
Asi ste mysleli premyslene centra.

05.06.2017 | Roman Kanala

Najväčšie priemyselné centrá sú v Rimavskej Sobote. Pivovar Gemer, zrušený. Cukrovar zrušený. V Rožňave tehelňa zrušená, bane zavreté, Tatrasvit zavretý, keď riaditeľ vybuchol aj s autom. Ale pivovar Kaltenecker varí najlepšie pivo v republike.

Práveže tu nikdy nešlo o to, spojiť BA-KE. To bola len zámienka postaviť cesty okolo Žiliny. Načo je D3? Kde je veľký priemysel na Kysuciach? Ak nie sú spojené Bratislava a Košice, tak načo sa stavia diaľnica? Nestačila by miestna komunikácia pre miestnych?

05.06.2017 | ivansk

ty ked otváraš chladničku, tak sa určite bojíš, že odtial vykukne slota.
nechápem, ako niekoho môže roky baviť vypisovať tak otravné texty, ktoré nikoho nezaujímajú.

05.06.2017 | IvanPe

Mna to zaujima!
Roman pis dalej!

05.06.2017 | Roman Kanala

V Poltári sklárne znivočili roduverní mečiarovci. Takisto Lóvinobaňu. V Revúcej Štátne lesy rozkradli Dankovci. Zato v Žiline je stále čo kradnúť. Aj vďaka novej diaľnici iba pre Žilinu na večné časy a nikdy inak.

05.06.2017 | PaloK

:-O

Tak sme sa dozvedeli, že najväčšie priemyselné centrá Slovenska sú v regióne s najväčšou nezamestnanosťou, a nie na Považí s históriou ťažkého strojárstva, chémie, stavebníctva a dopravy, popri najdlhšej rieky s najväčším počtom elektrární a niekoľkými drevospracujúcimi fabrikami.

Rožňava je srdce tejto krajiny vážení!!! Už to pochopte!

05.06.2017 | Roman Kanala

Varia tam najlepšie pivo, preto by tam mala viesť diaľnica. Na Soroške sú chránené rastliny a živočíchy, preto by tam mala viesť diaľnica. Nie je to podobná logika, ako so Žilinou a Tatrami?

Tranzitná trasa s diaľnicou sa naozaj mala najprv postaviť na najkratšej a najlacnejšej rovine. Potom nech si Žilina sníva o vzdušných zámkoch, tam mala stačiť rýchlostná cesta, nech to je lacnejšie a hlavne rýchlo hotové. Takto nemá cestu nikto v celej krajine. A trpí tým východ, nie Žilina, ktorá to spôsobila.

06.06.2017 | PaloK

Ale ano, mame chranene zivocichy na vychodnom Slovensku, miestami aj na Zahori a v BB kraji. A coskoro tu budeme mat chranene jedince aj z inych kontinentov, ale este skor enklavy chranenych vzvyvacov slnka. Preto by sme mali dialnice stavat len tam.

Zilina nic nesposobila. Dokonca to nesposobilo ani rozhodnutie UV KSS o tom kadial sa budu ake dialnice stavat. Sposobila to kazda jedna ponovembrova vlada, na cele so zlodejmi Meciarom, DzurindoKlosom a Ficom, pricom viacere su previazane aj na svajciarske spolocnosti.

05.06.2017 | boborrrr

D3 je dôležitá pre spojenie napr. závodov Hyundai a Kia.
To čo som napísal o trasovani diaľnice sevetom je pravda, len hlupák sa tomu môže vysmievať. Trasa diaľnice bola stanovená krátko po vojne, sú to európske koridory. Všetky priemyselné mestá Slovenska ležia na trase severnej diaľnice. Zvyšok dôležitých miest obsluhuje R-ka (Nitra, BB). Na juhu fakt nič nie je a nikdy ani nebolo. Pre kombajny netreba diaľnice. Taká je pravda a môžete sa ako tupci smiať koľko chcete.

05.06.2017 | IvanPe

Tak, daj Kanala, lekciu z dejepisu a z reality! Ak sa teraz neozves tak nebudem mat rad.
Natri to tomu "kratko po vojne".
A ty ( bobo bez drrrrreva) daj tu rozpravku o Kie a Hyundayi ako sa pana Ruska s Kočnerom sice znasilnili ale kedze dejiny pisu vitazi tak vymrrrrdali (by povedal Kocner) s Uniou.

05.06.2017 | Roman Kanala

Nemôžem reagovať na všetky inzitné kydy. To "po vojne" je pravda, ale 25 rokov po vojne. Predtým po vojne mali všetci iné starosti. Diaľničná výstavba sa hanblivo rozbehla v 70-tych rokoch. Bratislava - Senec 1972-75, potom okolo Liptovskej Mary 1972-77, Senec - Trnava 1975-78. Diaľnica na Malacky sa začala stavať v 1969. Takže áno, po vojne.

06.06.2017 | IvanPe

To potom je aj R1 postavena po vojne.

06.06.2017 | Roman Kanala

Aj D1, ak jedného dňa bude hotová, bude po vojne. Asi tak storočie po vojne.

06.06.2017 | IvanPe

Prilis velke ego Vam neumoznuje vidiet jednoduche veci inak ako inzitne a kydy ako nadsazku.
Skoda len ze Vam unika skryty vyznam ironie.
Inak preco vlastne pisete tie blogy o Zlodejsku?

05.06.2017 | Roman Kanala

Diaľnice majú dve funkcie. Prvoradou funkciou diaľnice je spájanie ďalekých cieľov, lebo to je kaptívna funkcia diaľnice. Iný typ cesty to nerieši. Druhou funkciou diaľnice je podpora regionálneho rozvoja. To nie je kaptívna funkcia, lebo to môže robiť aj rýchlostná cesta, aj cesta I. triedy.

Švajčiari nestavajú diaľnice, ale národné cesty a tie môžu byť I. triedy (zlodejský ekvivalent diaľnice), II. triedy (na Zlodejsku sa im hovorí rýchlostná cesta) alebo III. triedy, čo je lepšia cesta I. triedy na Zlodejsku, alebo D3 v polprofile na Zlodejsku. Švajčiari sa nehanbia mať kus diaľnice a potom kus rýchlostnej cesty, prípadne kus 1+1 pruhy. Na Zlodejsku sa prijalo opatrenie, že diaľnica môže ísť len do bodu k inej diaľnici alebo na hranicu, aj keby z druhej strany hranice bola len poľná cesta. Takisto, že sa diaľnica má stavať len v plnom profile. Ale keď ide o Žilinu, tak pravidlá neplatia a D3 je v polprofile, len aby sa strčila noha do dverí. Tomu sa hovorí zlodejská dialektika. Veci zároveň sú a nie sú, pravidlá zároveň platia i neplatia.

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.